2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
2003
 
Skice a návrhy 18. – 19. storočia
október 2002 - február 2003
 
Fulla a slovenský svet
11. október 2002 - január 2003
 
Slovenské vizuálne umenie 1970–1985
13. december 2002 - február 2003
 
Charles & Ray Eames Design 1940–1970
6. marec 2003 - 5. máj 2003
 
Hlavou dolu
16. máj 2003 - 7. september 2003
 
Umelci čistého srdca. Naivné a ľudové umenie, art brut
17. máj 2003 - 28. september 2003
 
Plagáty z Viedne
27. jún 2003 - 16. september 2003
 
Václav Cígler a jeho škola
16. júl 2003 - 28. september 2003
 
Pavol Gross st. - Posledná večera
8. október 2003
 
Julo Považan - Maľby a kresby
25. október 2003 - 31. január 2004
 
Robert Doisneau alebo cesta jedným storočím
5. november 2003 - 3. december 2003
 
GOTIKA. Dejiny slovenského výtvarného umenia
21. november 2003 - 21. marec 2004
 
Obraz a tlač (Peter Kneubühler a umelci jeho tlačiarenskej dielne).
17. december 2003 - 29. február 2004
 
2002
 
Reštaurované dielo zo zbierok SNG - Mytologická scéna
4. november 2008 - 5. júl 2009
 
Neznámy stredoeurópsky (český?) maliar: Mytologická scéna
Okolo 1890 – 1900
Olej, plátno, 173 × 118,5 cm
Získané v roku 2008

Dielo reštaurovala v rokoch 2006 – 2008 Mgr. art. Petra Hoffstädterová-Dostálová v Reštaurátorských ateliéroch SNG

Slovenská národná galéria získala plátno so symbolistickou mytologickou tematikou najprv ako deponát, ktorý bol následne po zhodnotení diela a jeho zreštaurovaní zaradený medzi maliarske práce zbierky 19. storočia. Doteraz sa nepodarilo určiť presný pôvod obrazu, ktorý ale svojím kvalitným charakterom prevedenia ako aj rozmerom patril určite medzi zaujímavé objednávky konca 19. storočia. Pôvodné plátno bolo omnoho väčšie, ako to dokladá aj nález odrezania počas reštaurovania na pravej strane plátna. Bohužiaľ nie je známe, ako mohla pôvodná kompozícia vyzerať. Pravdepodobne išlo ale o mytologickú alebo symbolistickú scénu, podobné námety boli na konci 19. storočia vo veľkej obľube.
Umeleckohistorický výskum diel umelcov na prelome storočí, kam je obraz možné pravdepodobne časovo zaradiť, sa orientoval primárne na prostredie Strednej Európy. Vo Viedni, Budapešti ako aj v Prahe v tom čase pôsobili významné osobnosti maliarstva, napríklad Max Pirner, Arnold Böcklin, Max Klinger, Hans Makart, Eduard Veith, Károly Lotz, János Vaszary a ďalší. Symbolizmus a secesia boli chápané ako pokleslé a prechodné štýly pred nástupom avantgárd 20. storočia. Toto obdobie súviselo so salónnou kultúrou, preferujúcou kritériá krásy a estetiky, ktoré sa prejavili predovšetkým v maľbe. Základom sa stali veľkolepé príbehy, pútavé témy a ich výtvarné prevedenie. Okrem salónnych obrazov vznikli v duchu novoromantizmu i diela s tematikou zaoberajúcou sa vzťahom človeka a sveta. K takým patrí aj zreštaurované dielo.
Obraz Mytologická scéna patrí do symbolisticko-secesného obdobia. Nie je známe, kto je autorom diela, ani o ktorý konkrétny námet ide (je to výrez z pôvodne väčšieho formátu). Na výšku orientované plátno predstavuje skupinu troch postáv – dvoch ženských a jednej mužskej. V prvom pláne sa vynára ženská postava s dlhými vlasmi, otočená k divákovi chrbtom, ktorá sa bozkom dotýka ruky mladého muža. Ten tvorí pravdepodobne mileneckú dvojicu s druhou ženskou figúrou, ktorá dotvára zo strany pevniny túto figurálnu kompozíciu. Pozadie tvorí riasená drapéria obtočená o ženské telo. Mladý muž sedí na tróne a môže predstavovať niektorého z bájnych postáv morského sveta. Ženské figúry pravdepodobne patria medzi nereidy, nymfy, dcéry Nérea, morského starca. Zachovaná časť obrazu je dokladom veľmi kvalitnej práce, kde autor budoval monumentálnu kompozíciu. Vyznačuje sa výbornou prácou s farbou a svetlom.

 
hore

 

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.