2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
 
Reštaurované dielo zo zbierok SNG. Jan Mertens ml., dielňa: Triptych Klaňania troch kráľov. 1520-1530
16. september 2004 - 31. máj 2005
 
Miloš Dohnány a jeho tvorba
4. november 2004 - 31. január 2005
 
Cín – argentum pauperum
15. marec 2005 - 5. jún 2005
 
Reštaurované dielo zo zbierok SNG
Christian Rugendas podľa Johanna Lorenza Haida: Univerzitná téza františkánskych frátrov s motívom kajúceho sv. Petra. 1738

1. jún 2005 - 31. december 2005
 
No Code. Talianske súčasné umenie
3. jún 2005 - 28. august 2005
 
Mária Bartuszová. Cesta k organickej plastike
15. jún 2005 - 2. október 2005
 
Miesto zázrakov. Premeny barokového oltára
24. jún 2005 - 28. august 2005
 
Slovenský mýtus
29. september 2005 17:00 - 5. marec 2006
 
Jedinečná krajina.Taliansko, fotografie 1900–2000
21. október 2005 - 30. december 2005
 
2004
2003
2002
 
Mária Uhorská (1505–1558)
Esterházyho palác, 3. poschodie, Námestie Ľ. Štúra 4, Bratislava
2. február 2006 - 30. apríl 2006
 
Projekt finančne podporilo Ministerstvo kultúry SR

Kurátorka výstavy: Zuzana Ludiková
Architektonické riešenie: Martin Kvasnica, Štúdio For
Realizácia výstavy: Katarína Bartošová a výstavné oddelenie SNG
Komunikačné centrum: Gabriela Schultzová
Zodpovedná redaktorka: Luďka Kratochvílová
Asistentka projektu: Naďa Kančevova
 
Pozvánka na tlačovú konferenciu | Vernisáž výstavy Mária Uhorská (1505-1558) | Vyhodnotenie súťaže | Mária Uhorská | Fotoreportáž z tlačovej konferencie | Fotoreportáž z vernisáže | Nedeľný ateliér pre deti s rodičmi | Moja prvá kniha
 
Spoločný život uhorského a českého panovníckeho páru Márie Uhorskej (Habsburskej) a Ľudovíta II. Jagello bol krátky, naplnili ho však elegantným luxusom dvorského umenia. Vychutnávajúc svoju mladosť sa oddávali pestrým dvorským zábavám, hudbe a plesom, hostinám a poľovačkám. Osud im nedoprial podporovať veľkolepé stavebné podujatia a sochárstvo bohaté na pozoruhodné diela – a to nielen v dôsledku nedlhých rokov, ktoré ich spájali, ale aj pre povestnú chudobu ich pokladne.
Umelecká produkcia tohto časovo úzko vymedzeného obdobia netvorí samostatný, uzatvorený celok. Výtvarná tvorba neskorého jagellovského obdobia, presnejšie perióda vlády Ľudovíta II. a Márie Uhorskej, sa nijako nedá oddeliť od skorších dvoch desaťročí, dôležitým sa však stáva tým, že vyznieva úplným, fatálnym koncom. Expozícia ponúka prostredníctvom dvorského umenia priezor do posledných minút jednej éry v strednej Európe.

500. výročie narodenia kráľovnej Márie Uhorskej (1505–1558) pripomínajú Slovenská národná galéria v Bratislave a Historické múzeum mesta Budapešť spoločne pripravovanými výstavami v Budapešti a v Bratislave.
Mária Uhorská vyrastala v Nizozemsku u svojej tety Margaréty Rakúskej a neskôr u starého otca cisára Maximiliána I. vo Viedni a v Innsbrucku. Sobášom s Ľudovítom II. sa stala panovníčkou Uhorského a Českého kráľovstva. Po strate manžela v bitke pri Moháči opustila strednú Európu aby prevzala úlohu miestodržiteľky Nizozemska po svojej zosnulej tete. Posledné roky prežila v rodnom Španielsku.
Výstavy v Budapešti a Bratislave predstavujú životný príbeh mladej panovníčky, ktorú záujem o aktuálne intelektuálne a spirituálne diskusie, hudbu a výtvarné umenie vyzdvihli medzi popredné osobnosti kultúrneho života. Výstava v Budapešti predstavila osobnosť kráľovnej priamo v jej budínskom sídle prostredníctvom bohato dokumentovanej dvorskej kultúry. Expozíciu v Bratislave tvorí prevažne maľba, ktorá ilustruje spoločenský ambient kráľovnej.

Panovnícky pár si do manželstva priniesol veľmi rozdielne súkromné umelecké záujmy. Nizozemsko dalo svetu celý rad vynikajúcich umelcov, ktorí silne poznamenali nielen súvekú, ale aj neskoršiu európsku tvorbu. V personálnej únii Uhorského a Českého kráľovstva naopak vznikali posledné významné neskorogotické diela.
Oficiálne dvorské umenie vznikalo v prostredí posledného panovníka jagellovského domu v súvislosti s verejným vystupovaním panovníckeho páru a so zriadením a zariadením kráľovskej rezidencie v Budíne. Oslnivé slávnosti propagovali významnejšie udalosti spoločného života Ľudovíta II. a Márie Uhorskej, sprevádzané príležitostnými dekoráciami a hudbou. Najvýraznejšie podporovanou oblasťou umeleckej činnosti bola tvorba portrétov. Pri vzniku oficiálnych portrétov Márie a Ľudovíta stála tradícia portrétneho umenia habsburského domu, maľba Bernharda Strigela a Hansa Malera rozvíjaná Hansom Krellom, ktorého rozhodujúcim spôsobom ovplyvnil Lucas Cranach. Druhú polovicu života regentky Márie dokumentujú maliari bruselského dvora, Barend van Orley, Jan Cornelisz. Vermeyen či Michiel Coxie.












 
hore

 
H. Krell: Portrét uhorskej a českej kráľovnej Márie Uhorskej. 1523. Majetok: Bayerische Staatsgemäldesammlungen, München, Staatsgalerie Bamberg
 
H. Krell: Portrét uhorského a českého kráľa Ľudovíta II. 1526. Majetok: Kunsthistorisches Museum, Gemäldegalerie, Wien
 
H. Maler von Schwarz: Portrét arcikňažnej Márie. 1519. Majetok: Kunstsammlungen der Veste Coburg, Coburg
 
L. Cranach st.: Sťatie sv. Kataríny. 1515. Majetok: Arcibiskupství olomoucké, Arcibiskupský zámek a zahrady v Kroměříži
 
W. Frolich: Zemská kniha mesta Znojma. 1523–1525. Majetok: Zemský archiv Brno, pobočka Znojmo (Inv. Nr. OA cod. 286/A)
 
Majster Bakóczovho graduálu: Armáles Mikuláša Szerdahelyiho Imreffiho. 1523. Majetok: Magyar Országos Levéltár, Budapest
 
H. Daucher: Portrét uhorského a českého kráľa Ľudovíta II. Po 1526. Majetok: Magyar Nemzeti Múzeum, Budapest
 
Nemecký alebo rakúsky maliar: Posmrtný portrét cisára Maximiliána I. Okolo 1519. Majetok: Magyar Nemzeti Múzeum, Budapest
 
Generálny partner SNG:
 



 
Mediálni partneri SNG:
 

 

 

 
Partneri:
 

 

 

 

 

 

 
Mediálni partneri výstavy:
 

 

 

 

 

 

 

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.