2011
2010
2008
2007
 
   V Slovenskej národnej galérii je do marca sprístupnená výstava Stratený čas? (20. 12. SME)
O komunizme na plné pecky

20. december 2007
 
Cena pre kurátorku Zoru Rusinovú [SME 07/12/2007]
7. december 2007
 
Stratený čas? Nie, len trochu zabudnutý [HN 19/11/2007]
19. november 2007
 
Stratený čas? Určite nie! [SLOVO 14/11/2007]
14. november 2007
 
Komunistická pohľadnica s Darou Rolins: Nie žart, ale upútavka
4. november 2007
 
Riskovať sa dá – aj v umení
4. október 2007
 
ATELIÉR (HN 06/09/2007)
6. september 2007
 
Analógová kontrarevolúcia (Domino efekt 22/08/2007)
22. august 2007
 
Insita má čaro ( Insita má čaro (PRAVDA 14/07/2007)
14. júl 2007
 
AD RICHARD GREGOR: PARADOX LESA DELFÍNOV .týždeň 25/2007 (Týždeň 02/07/2007)
2. júl 2007
 
Grand Prix Insita putuje do Poľska
26. jún 2007
 
Paradox lesa delfínov ( Týždeň (18/06/2007)
18. jún 2007
 
Moravská galéria prináša dielo Andyho Warhola (Žurnál 07/06/2007)
7. jún 2007
 
Obrazy nielen pre oči (Mosty 05/06/2007)
5. jún 2007
 
Kresby lákali zberateľov (PRAVDA 02/06/2007)
2. jún 2007
 
Bočkayove obrazy klamú zrak (PRAVDA 19/04/2007)
19. apríl 2007
 
Hockney? Výnimočný zážitok (PRAVDA 14/04/2007)
14. apríl 2007
 
Sýty stôl nasýti (dušu) (2007-03-31)
31. marec 2007
 
Inakosť v Slovenskej národnej galérii (Mosty 27/03/2007)
27. marec 2007
 
Ako robil maliar Hockney grafiky (PRAVDA 24/03/2007)
24. marec 2007
 
Cítim sa modro. Aleš (SME, 22/03/2007)
22. marec 2007
 
Zabudnite na horúce L. A. (SME 22/03/2007)
22. marec 2007
 
Všetko najlepšie, Hockney! (HN 19/03/2007)
19. marec 2007
 
Bludní Holanďania stále lákajú (PRAVDA 07/03/2007)
7. marec 2007
 
Umenie nemôže žiť vo vzduchoprázdne (Parlamentný kuriér 22/01/2007)
22. január 2007
 
Tvorba Aleša Votavu v Esterházyho paláci (Bratislavské noviny 18/01/2007)
18. január 2007
 
Oko stĺpkom (TV OKO 18/01/2007)
18. január 2007
 
Riskantná forma provokuje (PRAVDA 18/08/2007)
 
Stratený čas? Určite nie! [SLOVO 14/11/2007]
 
2006
2005
 
Generačná výpoveď súčasnej slovenskej maľby na výstave v národnej galérii / Bratislavské noviny
3. február 2011
 
Maľba po maľbe
Výstava súčasnej slovenskej maľby

 
V Slovenskej národnej galérii, v Esterházyho paláci na Námestí Ľudovíta Štúra Asprístupnili do 7. februára 2011 výstavu súčasnej slovenskej maľby Maľba po maľbe.
Výstava Maľba po maľbe prezentuje výber diel a aktuálnych výtvarných prístupov autorov a autoriek a možno ju vnímať aj ako generačnú výpoveď o maľbe, spôsoboch maľovania i o „maliarskosti“ súčasnej maľby. Takto je koncipovaný aj katalóg. Výstava sa orientuje na diela, ktoré vznikli za posledných desať rokov. Maľby predstavené na výstave sú rôzne kategorizované - napríklad podľa tém, ale aj podľa čiastkových skúmaných motívov, ktorými autori a autorky formulujú svoj výtvarný program. Stretávame sa s autormi fascinovanými predovšetkým fenoménom a problémom videnia a viditeľnosti v maľbe (Sedlák, Czinege), s ktorým súvisí videnie krajiny a premien jej obrazov (Kollár, Sedlačík), ako aj s autormi recyklujúcimi ikonografiu pop-kultúry i avantgardného umenia ad absurdum (Šille, Bartošová, Sirka, Hrachovinová, Vasilko). Sú tu aj autori testujúci sociálne a politické kontexty umenia (Mališ, Šramatyová). Stretneme sa so zrelou feminínnou senzibilitou (Vargová) aj s rozprávačstvom pestovaným z hľadiska akéhokoľvek rodu (Mikyšková, Chrenková, Džuppová). Extrémna pozícia na scéne vyžaduje istý typ odvahy zobrazovať „upadlé“ scény a „zlé“ myšlienky. Na jednej strane s nimi pracuje so súčasnou filozofiou a teóriou oboznámený a pritom „divoký a surový“, brutálny infernálny svet Martina Gerboca, na druhej strane feministický „confessing“ bez zábran Lucie Dovičákovej. Množinu diel zaujímavých v tomto „limitnom“ čítaní tvoria maľby reflektujúce samotnú maľbu ako tému, činnosť i formálny prostriedok (Sadovská, Hostiňák, Šramatyová, Bielik, Megyesi, Triaška). Výrazným príspevkom na výstave sú diela solitérov, ktorí tvoria oporné body aj odchýlky každej umeleckej scény. V tomto prípade nad maľbu jednoznačne a so samozrejmosťou postavia umenie (Blažo), vďaka autentickému prieniku ich diela s vlastným autorským subjektom (Lehocká, Binder). To je pozícia, ktorú by sme mohli chápať aj ako umenie po maľbe, ktoré pritom trvá na maľovaní. Kurátorkou výstavy je Alexandra Kusá, kurátorská spolupráca Lucia Gregorová.
 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.