2011
2010
2008
2007
2006
 
   Rembrandt na Dunaji (HN 21/12/2006)
21. december 2006
 
Miliardová výstava: Neťukajte do Rembrandta, zazvonííí! (Nový čas 21/12/2006)
21. december 2006
 
Majstri zlatého veku zablúdili do Bratislavy (SME 16/12/2006)
16. december 2006
 
Grafiky na celý rok (SME 15/12/2006)
15. december 2006
 
Čarovná scéna spod maminej sukne (SME 14/12/2006)
14. december 2006
 
Aleš Votava maľoval svetlom (PRAVDA 12/12/2006)
12. december 2006
 
Holanďania blúdia: do galérie (PRAVDA, 09/12/2006)
9. december 2006
 
Vydarená inštalácia (PRAVDA 25/11/2006)
25. november 2006
 
Galéria má nový ťahák: slovenskú modernu (PRAVDA 22/11/2006)
22. november 2006
 
Slovenská národná galéria otvorila (Ne)stále expozície umenia 20. storočia (Pravda/22/11)
22. november 2006
 
Nie je všetko len super a go-go-go (Sme, 02/11/2006)
2. november 2006
 
Národná galéria si vyžiada miliardu (Sme)
3. október 2006
 
Váš autoportrét, prosím! ( Domino fórum 28/06/2006)
 
Autopoesis - výstava vlastného ja (Večerník (BA) 22/06/2006)
 
Pri fotografovaní treba vraj pokorne počúvať (Sme, 21/09/2006)
 
2005
 
Kresby lákali zberateľov (PRAVDA 02/06/2007)
2. jún 2007
 
Autor: Zuzana Ludvigová
 
Sto kresieb vystavených v Slovenskej národnej galérii v Bratislave predstavuje unikátnu zbierku kanonika olomouckého kláštora augustiniánov, maliara oltárnych a závesných obrazov Antonína Martina Lubinského (1636 1690). Pomerne ucelená zbierka talianskych kresieb 17. storočia je nie len dokladom vysokých umeleckých kvalít tejto výtvarnej disciplíny, ale súčasne vypovedá aj o fenoméne zberateľstva v cirkevnom prostredí. Lubinskému sa podarilo zhromaždiť kresby umelcov z najvýznamnejších centier talianskeho umeleckého diania, pričom sú v tejto zbierke zahrnuté rôznorodé typy kresieb. Od študijných skíc a štúdií po definitívne kresebné diela. Súčasťou sú aj kópie majstrov predchádzajúcich období, ktoré práve v technike kresby zohrávali ako študijný materiál dôležité miesto aj v storočiach predchádzajúcich a nasledujúcich.
Výnimočné postavenie má medzi nimi kolekcia benátskej kresby. Pre benátskych umelcov bola už od 16. storočia nielen prípravnou štúdiou, ale rovnocenným partnerom obrazu. Nesnažili sa pomocou kresebnej línie len o presne vymedzený anatomický korpus ľudského tela. Benátski umelci šli ďalej. Cez častú a úmyselnú neproporčnosť a nedokonalosť sa približovali k uvoľnenosti maliarskeho štýlu. A keďze pre Benátčanov bola vždy najdôležitejším výrazovým prostriedkom farba, snažili sa tomuto fenoménu prispôsobiť aj svoj prejav. A tak cez kombinovanú techniku, lavírovanie, používanie farebných kried dosiahli mnohé z týchto kresieb neopakovateľný a pôsobivý štýl.
Celkom iné sú kresby rímskej proveniencie. Umelci tejto oblasti oveľa viac dbali na odkaz antiky, ich kresba je dôsledná, anatomicky presná, vychádzajúca z tradície veľkých rímskych umelcov predchádzajúceho storočia, akým bol napríklad Michelangelo (kópie jeho kresieb, pochádzajúce zo 17. storočia, sú na výstave tiež zastúpené). V tejto skupine asi najviac zaujmú práce Agostina Ciampelliho, významného barokového maliara, ktorý pracoval pre pápeža Clementa VIII.
Florentská kresba 17. storočia je zastúpená napríklad tvorbou Jacopa Confortiniho. Florencia, podobne ako Rím, predstavuje v oblasti kresby nadväzovanie na tradície nielen manierizmu, ale aj antického odkazu hľadania ideálu. Kresba v tomto prostredí bola oveľa technickejšou záležitosťou a zohrávala dôležité miesto najmä v prípravných fázach pre maliarsku či sochársku produkciu.
Oživením celej kolekcie, ktorú je potrebné vnímať v súvislostiach s ostatnými umeleckými druhmi 17. storočia, sú aj tri albumy v pôvodnej barokovej väzbe.
100 talianskych kresieb 17. storočia, Slovenská národná galéria Bratislava, vernisáž: 5. apríla, potrvá do: 17. júna


 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.