2011
2010
2009
2008
2007
2006
 
Slovenský mýtus
29. september 2005 17:00 - 5. marec 2006
 
Mária Uhorská (1505–1558)
2. február 2006 - 30. apríl 2006
 
Cecco del Caravaggio: Nesenie kríža
V rámci cyklu Reštaurované dielo zo zbierok SNG

marec 2006 - november 2006
 
Vladimír Havrilla
Medzi sci fi, slasťou a Zenom

23. marec 2006 - 28. máj 2006
 
Chefs-d'oeuvres zo zbierok Múzea moderného umenia
13. apríl 2006 - 28. máj 2006
 
Andy Warhol – zatiaľ posledný návrat kráľa pop artu
17. máj 2006 - 15. jún 2006
 
Príbehy Starého zákona
Od Dürera po Chagalla

25. máj 2006 - 20. august 2006
 
Autopoesis
21. jún 2006 - 3. september 2006
 
Ukiyo-e
Japonské farebné drevorezy

8. september 2006 - 5. november 2006
 
Jindřich Štreit. Fotografie 1965–2005.
Kalendáře pro Jindru Štreita

20. september 2006 - 12. november 2006
 
Niečo sa stalo – Aspekty nových rozprávaní
4. október 2006 - 26. november 2006
 
Aleš Votava
1. december 2006 - 25. február 2007
 
Bludní Holanďania
15. december 2006 - 18. marec 2007
 
2005
2004
2003
2002
 
Robert Doisneau alebo cesta jedným storočím
SNG, Esterházyho palác, 3. poschodie
5. november 2003 - 3. december 2003
 
Kurátor výstavy za SNG: Aurel Hrabušický


 
Retrospektíva tvorby svetoznámeho francúzskeho fotografa (1912–1994). Vernisáž výstavy: 4. november 2003
"Básnik, humanista, lovec obrazov,... a koľko ďalších prívlastkov, niekedy pravdivých no často zjednodušujúcich, meria talent fotografa Roberta Doisneaua. Keďže jeho obrázky boli ľahko prístupné, rozšírila sa predstava, že sú prázdne, sentimentálne až povrchné. Ich úspech nakoniec spôsobil, že zostali natrvalo zahalené oparom nostalgie. Príliš rýchlo sa zabudlo na "buričský výsmech" tohto podvratného anarchistu, protivníka moci a ustálených hodnôt, nepriateľa bohatých a seizmológa spoločenských otrasov. Je pravda, že Robert Doisneau preletel svojou dobou ako "poetický dravec", ktorý sa nikdy nezastavoval pri najslabších a najbezbrannejších obetiach. A ak áno, tak len vtedy, keď sa chcel s nimi stotožniť a prinavrátiť každej z nich jej nespochybniteľnú dôstojnosť. Jeho pohľad nesmeroval odhora dole, ale usiloval sa o návrat k určitej horizontalite. Snahu odkrývať všetky vrstvy spoločnosti podmieňoval tým, že sa do nich úplne "ponáral", vďaka čomu mohol prinášať z každej výpravy obrazy osobne zažitých emócií. Avšak na kariére fotografa bude raz určite nevyhnutné sledovať nielen výjavy, ktoré zvečnil, ale aj tie, ktoré neuchoval. Momenty, v ktorých človek radšej odvrátil tvár, stavajú autora do iného svetla.

Napríklad v období Oslobodenia, a to aj napriek mnohým výzvam, Doisneau odmietal robiť zábery násilia, mŕtvol, nakrátko vystrihaných žien. Akoby sa fotografický hľadáčik v tých najpochmúrnejších chvíľach, v úmysle neuväzniť človeka v zlobe, ktorá sa obrátila proti nemu, dokázal povzniesť k výšinám.


 
hore

 

 

 

 

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.