2011
2010
2009
2008
2007
 
Aleš Votava
1. december 2006 - 25. február 2007
 
Bludní Holanďania
15. december 2006 - 18. marec 2007
 
Reštaurované dielo zo zbierok SNG
Simone Pignoni - Sv. Praxedis

január 2007 - august 2007
 
Z akvizícií súčasného umenia
Objekty a inštalácie

8. marec 2007 - 22. júl 2007
 
David Hockney: Slová & Obrazy
Štyri grafické cykly z rokov 1961-1977

21. marec 2007 - 27. máj 2007
 
100 talianskych kresieb 17. storočia
Zbierka Antonína Martina Lublinského vo Vedeckej knižnici v Olomouci

7. apríl 2007 - 17. jún 2007
 
Milan Bočkay
Delfín v lese alebo Chvála paradoxu

18. apríl 2007 - 29. júl 2007
 
Insita 2007 - 8. ročník Trienále insitného umenia
24. jún 2007 - 30. september 2007
 
Neznámy sochár – Ukrižovaný Kristus
Nové reštaurované dielo zo zbierok SNG

august 2007 - december 2007
 
Forma nasleduje... risk
15. august 2007 - 14. október 2007
 
Stratený čas?
Slovensko 1969 –1989 v dokumentárnej fotografii

30. október 2007 - 2. marec 2008
 
Návrat Štefana Schwartza
6. december 2007 - 17. február 2008
 
2006
2005
2004
2003
2002
 
Industriálna krajina?
Stredoslovenské banské mestá v 16. – 18. storočí

Esterházyho palác, 1. poschodie, Nám. Ľ. Štúra 4, Bratislava
17. december 2010 - 13. marec 2011
 
Kurátorka výstavy: Katarína Chmelinová

 
Pozvánka na TK / Indusriálna krajina? | Industriálna krajina?
Stredoslovenské banské mestá v 16. – 18. storočí / TS
| Industriálna krajina?
Stredoslovenské banské mestá v 16. – 18. storočí / fotoreportáž
| Coronide
Opera v dvanástich scénach
| Prednáškový program na výstave Industriálna krajina | Siesta v galérii / Posledný výklad na výstave Industriálna krajina?
 
Na zimnú sezónu 2010 – 2011 pripravila Slovenská národná galéria projekt venovaný špecifickej oblasti stredoslovenských banských miest a umeniu raného novoveku. Na pôde našej galérie bolo umenie danej oblasti naposledy komplexnejšie predstavené, ako súčasť výstavy z cyklu Dejiny slovenského výtvarného umenia – Barok v roku 1998. Súčasný výstavno-edičný zámer podnietila úspešná akvizičná politika galérie, vďaka ktorej vznikla v jej zbierkach unikátna kolekcia predovšetkým kremnického baroka. Na druhej strane to bola potreba nového uchopenia problematiky vyplývajúca z výsledkov čiastkových bádaní v poslednom období.
Oblasť stredoslovenských banských miest, formovaná banskou, hutníckou a mincovnou činnosťou do podoby historickej industriálnej krajiny, fascinuje svojou ranonovovekou technickou i umeleckou progresivitou už niekoľko storočí. Geografické vymedzenie nezahŕňa len známe mestá ako Banská Bystrica, Banská Štiavnica či Kremnica, ale aj Novú Baňu, Pukanec, Banskú Belú a Ľubietovú, okolité banské osady či hrady a hradné panstvá, napríklad Ľupču, Dobrú Nivu alebo Vígľaš. Prezentované obdobie je ohraničené 1. júlom 1548, keď stredoslovenské banské mestá prešli pod správu Ferdinanda I. Habsburského a hornou hranicou je rok 1800, keď v strednej Európe ustupuje osvietenstvo, reprezentované osobitou „jozefínskou“ verziou, ale i vyhranené reakcie naň. Výstavný projekt je zacielený najmä na najvýraznejšie novoveké umelecké vzopätie v regióne, ktoré je sledovateľné v 17. a 18. storočí – v umení rôznych podôb baroka. No zohľadnia sa v ňom aj smerodajné faktory vplývajúce na výtvarný prejav v tejto oblasti: konfesionalita, princíp meštianskych komunít či predĺžená ruka vládnucich Habsburgovcov – Hlavný komorsko-grófsky úrad so sídlom v Banskej Štiavnici.
Výstava je rozdelená do niekoľkých tematických okruhov s dôrazom na barokové sochárstvo a maliarstvo, sprostredkovanie efemérnej tvorby či neodmysliteľnú „klenotnicu“ odrážajúcu pre danú oblasť tak charakteristické sochárstvo malých foriem a zlatnícke práce. Sprievodná publikácie ponúkne ako doplnok niekoľko sond do špecifickej problematiky umenia a kultúry tejto banskej oblasti. Cieľom je prehodnotenie umeleckohistorických poznatkov z regiónu stredoslovenských, nielen technicky, ale i umelecky vyspelých centier, ktoré sa vo všeobecnosti radia medzi kľúčové v rámci historiografie dejín umenia Slovenska. Prezentácia atraktivneho umeleckého materiálu vytvorí zároveň novú bázu skúmania tohto obdobia. Súčasne sprostredkuje širokej verejnosti v exkluzívnej forme najvýznamnejšie, vo viacerých prípadoch novozreštaurované a dosiaľ nevystavované artefakty z domácich i zahraničných zbierok, ktoré nezriedka tvorili pôvodne jeden umelecký celok.



 
hore

 

 
Bartholomeus Weigl (Michal Klein): Kanvica, detail. Druhá pol. 17. storočia. Dedikácia 1714. Evanjelický kostol a. v., Banská Štiavnica
 
Lukáš Richter: Tzv. Vianočná medaila. 1565. Národná banka Slovenska - Múzeum mincí a medailí, Kremnica
 
Partner:
 




 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.