2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
 
Reštaurované dielo zo zbierok SNG. Jan Mertens ml., dielňa: Triptych Klaňania troch kráľov. 1520-1530
16. september 2004 - 31. máj 2005
 
Miloš Dohnány a jeho tvorba
4. november 2004 - 31. január 2005
 
Cín – argentum pauperum
15. marec 2005 - 5. jún 2005
 
Reštaurované dielo zo zbierok SNG
Christian Rugendas podľa Johanna Lorenza Haida: Univerzitná téza františkánskych frátrov s motívom kajúceho sv. Petra. 1738

1. jún 2005 - 31. december 2005
 
No Code. Talianske súčasné umenie
3. jún 2005 - 28. august 2005
 
Mária Bartuszová. Cesta k organickej plastike
15. jún 2005 - 2. október 2005
 
Miesto zázrakov. Premeny barokového oltára
24. jún 2005 - 28. august 2005
 
Slovenský mýtus
29. september 2005 17:00 - 5. marec 2006
 
Jedinečná krajina.Taliansko, fotografie 1900–2000
21. október 2005 - 30. december 2005
 
2004
2003
2002
 
Reštaurované dielo zo zbierok SNG - Mytologická scéna
4. november 2008 - 5. júl 2009
 
Neznámy stredoeurópsky (český?) maliar: Mytologická scéna
Okolo 1890 – 1900
Olej, plátno, 173 × 118,5 cm
Získané v roku 2008

Dielo reštaurovala v rokoch 2006 – 2008 Mgr. art. Petra Hoffstädterová-Dostálová v Reštaurátorských ateliéroch SNG

Slovenská národná galéria získala plátno so symbolistickou mytologickou tematikou najprv ako deponát, ktorý bol následne po zhodnotení diela a jeho zreštaurovaní zaradený medzi maliarske práce zbierky 19. storočia. Doteraz sa nepodarilo určiť presný pôvod obrazu, ktorý ale svojím kvalitným charakterom prevedenia ako aj rozmerom patril určite medzi zaujímavé objednávky konca 19. storočia. Pôvodné plátno bolo omnoho väčšie, ako to dokladá aj nález odrezania počas reštaurovania na pravej strane plátna. Bohužiaľ nie je známe, ako mohla pôvodná kompozícia vyzerať. Pravdepodobne išlo ale o mytologickú alebo symbolistickú scénu, podobné námety boli na konci 19. storočia vo veľkej obľube.
Umeleckohistorický výskum diel umelcov na prelome storočí, kam je obraz možné pravdepodobne časovo zaradiť, sa orientoval primárne na prostredie Strednej Európy. Vo Viedni, Budapešti ako aj v Prahe v tom čase pôsobili významné osobnosti maliarstva, napríklad Max Pirner, Arnold Böcklin, Max Klinger, Hans Makart, Eduard Veith, Károly Lotz, János Vaszary a ďalší. Symbolizmus a secesia boli chápané ako pokleslé a prechodné štýly pred nástupom avantgárd 20. storočia. Toto obdobie súviselo so salónnou kultúrou, preferujúcou kritériá krásy a estetiky, ktoré sa prejavili predovšetkým v maľbe. Základom sa stali veľkolepé príbehy, pútavé témy a ich výtvarné prevedenie. Okrem salónnych obrazov vznikli v duchu novoromantizmu i diela s tematikou zaoberajúcou sa vzťahom človeka a sveta. K takým patrí aj zreštaurované dielo.
Obraz Mytologická scéna patrí do symbolisticko-secesného obdobia. Nie je známe, kto je autorom diela, ani o ktorý konkrétny námet ide (je to výrez z pôvodne väčšieho formátu). Na výšku orientované plátno predstavuje skupinu troch postáv – dvoch ženských a jednej mužskej. V prvom pláne sa vynára ženská postava s dlhými vlasmi, otočená k divákovi chrbtom, ktorá sa bozkom dotýka ruky mladého muža. Ten tvorí pravdepodobne mileneckú dvojicu s druhou ženskou figúrou, ktorá dotvára zo strany pevniny túto figurálnu kompozíciu. Pozadie tvorí riasená drapéria obtočená o ženské telo. Mladý muž sedí na tróne a môže predstavovať niektorého z bájnych postáv morského sveta. Ženské figúry pravdepodobne patria medzi nereidy, nymfy, dcéry Nérea, morského starca. Zachovaná časť obrazu je dokladom veľmi kvalitnej práce, kde autor budoval monumentálnu kompozíciu. Vyznačuje sa výbornou prácou s farbou a svetlom.

 
hore

 

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.