2011
2010
2008
2007
2006
2005
 
   Slovenský mýtus: čosi smutné a placho divoké (Sme)
4. október 2005
 
Národná galéria prekročila svoj tieň (24 hodín)
30. september 2005
 
Vzhľad Slovenskej národnej galérie rekonštrukcia výrazne nezmení (SME)
14. júl 2005
 
Galériu chcú vynovit a poľudštit (PRAVDA)
13. júl 2005
 
Krása oltárov 17. a 18. storočia (Sme)
12. júl 2005
 
Mária Bartuszová. Správy STV
3. júl 2005
 
Mednyánszky je vo Zvolenskom zámku (PRAVDA)
30. jún 2005
 
Talianske umenie v Esterházyho paláci (Bratislavské noviny)
30. jún 2005
 
Galéria vystavuje barokové oltáre (Sme)
24. jún 2005
 
Bartuszovej malé prázdno, plné malého nekonečného vesmíru (Sme)
22. jún 2005
 
No Code - súčasné a cudzie (Domino fórum)
22. jún 2005
 
SNG chystá ďalšiu rekonštrukciu (Sme)
22. jún 2005
 
Inšpiroval ju dotyk aj tajomstvá prázdnoty (PRAVDA)
21. jún 2005
 
Vyhlásili novú súťaž na obnovu Slovenskej národnej galérie (Bratislavské noviny)
16. jún 2005
 
Sochy Márie Bartuszovej (Večerník)
15. jún 2005
 
Sochy Márie Bartuszovej (Večerník)
15. jún 2005
 
Umenie, ku ktorému netreba kľúč (PRAVDA)
8. jún 2005
 
No Code v paláci (Večerník)
6. jún 2005
 
SNG získala moderné sály (PRAVDA)
2. jún 2005
 
Hľadanie maliara Ernesta Zmetáka (Hospodárske noviny)
18. máj 2005
 
 
Aleš Votava maľoval svetlom (PRAVDA 12/12/2006)
12. december 2006
 
Autor: Jena Opoldusová
 
Tvorbu scénografa a šperkára, ktorú predčasne uzavrela smrť, predstavuje výstava v SNG

Klavírne krídlo vznášajúce sa v priestore. Scénograf Aleš Votava ho použil v inscenácii Višňový sad, ktorú robil pre Slovenské národné divadlo. Bola to najlepšia scénografia divadelnej sezóny 1995/ 96. Získal za ňu prvé DOSKY. Vznášajúce sa klavírne krídlo uvádza aj retrospektívnu výstavu v Slovenskej národnej galérii v Bratislave. Pripomína výtvarníka, ktoré sa predčasne uzavrelo v máji 2001. Mal tridsaťosem rokov.
Fotografie približujú Pucciniho Toscu. Scénografiu, ktorú robil pre Národné divadlo v Prahe, vyznamenali Cenou Alfréda Radoka v sezóne 1999/2000. Votava rád "maľoval" scénu svetlom, pohybom a farbami. Červenou, žltou a modrou.
Slávna Shakespearova Búrka, za ktorú získal ďalšie DOSKY, obsadila celú miestnosť. Skice, štúdie s poznámkami aj fotografie pripomínajú, ako vyberal z nápadov a k čomu napokon dospel. Za divadelnou oponou objaví návštevník Les. Za jeho scénografiu získal ďalšie DOSKY. Tmu presvecuje videonahrávkou z Ostrovského inscenácie v Astorke Korzo 90.
Modelov je na výstave málo. "Makety, ktoré síce vyrábal, slúžili len ako pracovné modely. Nemali charakter výstavných artefaktov. Pre Votavu bola artefaktom javisková realizácia," vysvetlila kurátorka výstavy Dagmar Poláčková.
Výtvarník, ktorý po pobytoch v Paríži a Ríme priblížil slovenskú scénografiu k aktuálnym svetovým trendom, vymýšľal aj originálne šperky. Náramok z náprstkov, náhrdelník z otvorených nožov - rybičiek. Fotografoval, a nielen predstavenia, na ktorých pracoval. Písal si denníky, publikoval svoje názory. Výstava približuje jeho dielo aj uvažovanie v širokom spektre. "Divadlo je úžasná ustanovizeň, chodíme sa do nej pozerať na nás samých, vdychovať obraz reality, ktorú sami žijeme," dočítate sa medzi Votavovými citátmi.
Úžasné divadlo, v ktorom možno vdychovať obraz originálnej tvorby, ponúka výstava Aleš Votava do 25. februára.






 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.