2011
2010
2008
2007
2006
 
   Rembrandt na Dunaji (HN 21/12/2006)
21. december 2006
 
Miliardová výstava: Neťukajte do Rembrandta, zazvonííí! (Nový čas 21/12/2006)
21. december 2006
 
Majstri zlatého veku zablúdili do Bratislavy (SME 16/12/2006)
16. december 2006
 
Grafiky na celý rok (SME 15/12/2006)
15. december 2006
 
Čarovná scéna spod maminej sukne (SME 14/12/2006)
14. december 2006
 
Aleš Votava maľoval svetlom (PRAVDA 12/12/2006)
12. december 2006
 
Holanďania blúdia: do galérie (PRAVDA, 09/12/2006)
9. december 2006
 
Vydarená inštalácia (PRAVDA 25/11/2006)
25. november 2006
 
Galéria má nový ťahák: slovenskú modernu (PRAVDA 22/11/2006)
22. november 2006
 
Slovenská národná galéria otvorila (Ne)stále expozície umenia 20. storočia (Pravda/22/11)
22. november 2006
 
Nie je všetko len super a go-go-go (Sme, 02/11/2006)
2. november 2006
 
Národná galéria si vyžiada miliardu (Sme)
3. október 2006
 
Váš autoportrét, prosím! ( Domino fórum 28/06/2006)
 
Autopoesis - výstava vlastného ja (Večerník (BA) 22/06/2006)
 
Pri fotografovaní treba vraj pokorne počúvať (Sme, 21/09/2006)
 
2005
 
Bočkayove obrazy klamú zrak (PRAVDA 19/04/2007)
19. apríl 2007
 
Autor: Jena Opoldusová
 
V SNG je retrospektívna výstava maliara, ktorý zviditeľňuje paradoxy

Miluje ilúziu a paradoxy. Maliar Milan Bočkay im venoval svoj umelecký program. Jeho obrazy vyvolávajú neodolateľnú chuť dotknúť sa ich. Zistiť, či papier, ktorý vyzerá ako pokrčený alebo prederavený, je naozaj poznamenaný ľudskou rukou. Presvedčiť sa, či je plátno skutočne pomaľované hlinou, alebo ide len o zrakový klam. Napokon princíp zrakového klamu, zvaný trompe ľoeil, je základom a východiskom tvorby vyznávača analytickej maľby.
Viac ako štyridsať obrazov predstavuje tvorivú cestu Milana Bočkaya od polovice šesťdesiatych rokov 20. storočia po súčasnosť v priestoroch Slovenskej národnej galérie v Bratislave. Výstava, ktorú otvorili v utorok, má názov Delfín v lese alebo chvála paradoxu. Parafrázuje Horáciov výrok a zároveň potvrdzuje umelcovu záľubu v protirečeniach.
Od hyperrealizmu, ktorým začínal, sa rýchlo prepracoval k analytickému konceptu. Fascinujúce kresby provokujú zrak, myseľ a city. Citáty a zdanlivé zásahy do papiera odkazujú na detskú kresbu, colníka Rousseaua či Maleviča. Vzrušujúcou prechádzkou dejinami výtvarného umenia sú Bočkayove obrazy z 80. rokov. Motívy známych diel hviezdnych výtvarníkov ako van Gogh, Warhol, Mondrian či Giacometti pretavil cez malbu hlinou na iluzívne olejomalby. K jeho obľúbeným témam patrí aj ilúzia zle napnutého plátna.
"V dlhodobej tradícií malby trompe ľoeil Bočkay zaujíma špecifické miesto tým, ako sa súčasne vyrovnal s analytickou malbou a ako modifikuje maľbu o malbe s ešte ďalším prehĺbením na "kresbu o maľbe"," zhodnotil umelcovu tvorbu jeho učiteľ a kolega Rudolf Fila. Na výstave, ktorá potrvá do 29. júla, možno premýšľať o tom, kde je hranica medzi klamom a vidinou, medzi skutočnosťou a ilúziou. Tvorba Milana Bočkaya nastoľuje množstvo otázok. "Ako povestný sarkastik a vtipkár, milovník všakovakých ilúzií, kalambúrov a paradoxov, nadovšetko rád provokuje. Neraz svojím typickým a tak trochu potmehúdskym spôsobom, veď predsa najradšej a najčastejšie (v duchu Horácia) maľuje delfína a kanca na morských vlnách na všetky spôsoby," povedala spolukurátorka a riaditeľka SNG Katarína Bajcurová. Výstava Milan Bočkay: Delfín v lese alebo chvála paradoxu je z kategórie tých, ktoré treba vidieť.



-END-


 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.