2010
2009
2008
 
Trojruža, Lomidrevo, Janko Hraško... v tvorbe Ľudovíta Fullu A Štefana Meliša
14. február 2008 - 16. máj 2008
 
Art brut a outsiderské umenie zo zbierky Slovenskej národnej galérie
17. máj 2008 - 30. november 2008
 
Počul som spievať anjela...
30. november 2008 - 31. január 2009
 
2007
2006
2005
2004
2003
2002
 
Gloria in Excelsis Deo
SNG, Cajlanská 255, 902 01 Pezinok – Cajla
18. november 2007 - 31. január 2008
 
Kurátorka: Katarína Čierna
 
10. výročie vzniku Galérie insitného umenia v Pezinku | Fotoreportáž - 10. výročie vzniku GIU v Pezinku
 
Výstava pod názvom Gloria in Excelsis Deo (Sláva Bohu na Výsostiach) prezentuje najmä diela zo zbierok Slovenskej národnej galérie a niekoľko diel zo zbierkového fondu Slovenského národného múzea v Bratislave. Reflektuje vianočné motívy nielen z hľadiska zobrazenia tradičnej ikonografickej schémy motívov Zvestovania, Narodenia, Sv. rodiny, Klaňania troch kráľov a Úteku do Egypta, ale vianočnú tému interpretuje aj v širších kontextoch duchovných podôb nášho profesionálneho a neškoleného umenia, ktoré obe svojou intímnou výpoveďou otvárajú priestor
pre meditáciu o vzácnom dare života.

Slovenskí moderní umelci vycítili obrovskú tvorivú vitalitu ľudového výtvarného umenia,
na ktorom ich fascinovala štýlová jednota, výtvarná metafora a archetyp, znakovosť i abstrakcia v tvare a dekore. Vlastnosti ľudového umenia premietli do svojich diel v podobe tvarového i farebného indexu „slovenskej“ skutočnosti. Prezentácia na tejto výstave kladie dôraz na tému Vianoc v interpretácii moderných umelcov vo voľnej komparácii s ľudovým umením v grafike, kresbe, plastike a v maľbe na skle.
Ľudovít FULLA sa inšpiroval duchovnými a formálnymi princípmi ľudového umenia a rytmom tvarov, línií i kompozičným riešením ho uviedol do európskych, moderných vzťahov. Mikuláš GALANDA vycítil poetickú nežnosť ľudových malieb na skle, ktoré rozkreslil do citovo vrúcnych polôh s čistotou liniek a plôch. Miloš Alexander BAZOVSKÝ vyjadril „ slovenskú“ skutočnosť najbaladickejšie a pre svoj vianočný námet našiel vari najexpresívnejšiu výtvarnú skratku.

Biblické a novozákonné témy inšpirovali františkánskeho kňaza, maliara a básnika Teodora TEKELA po celý život. V jednoduchom kompozičnom riešení motívu Madony žiarivým farebným koloritom a pôsobivým svetlom vytvoril jedinečné pastely, ktoré sú príkladom symbiózy religiózneho a výtvarného.

Rustikálne drevorezy Ernesta ZMETÁKA sú reminiscenciami na poetické prežívanie vianočných príbehov z detstva. Podobne ako ľudové drevorezy, Zmetákové diela disponujú jednoduchým technickým postupom a jasnou, výraznou štylizáciou a úsporným tvarom.

Vianočná téma v dielach ďalších umelcov 20. storočia nadobúda nové významy. Nie je to už len evokácia novozákonnej udalosti, poňatej ako mýtus s historickou dimenziou. Nie je to len ožívajúca posvätná tradícia. Podstatná premena od figuratívneho k nefiguratívnemu tvarosloviu prináša umelcom väčšiu slobodu, ktorá uvoľňuje predstavivosť, závislú na tradičnej vianočnej ikonografii. Ich diela evokujú sviatočnú atmosféru tichom, senzibilitou a univerzálnou transcendentálnou symbolikou ľudského porozumenia a lásky.




 
hore

 
Fulla Ľudovít - Madona, 1929. Majetok Slovenskej národnej galérie, Bratislava
 
Galanda Mikuláš - Madona ( matka s dieťaťom a anjelikom), 1937. Majetok Slovenskej národnej galérie, Bratislava
 
Zmeták Ernest - Traja Králi, 1966. Majetok Slovenskej národnej galérie, Bratislava
 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.