2011
 
   SNG: Maľba po maľbe/STV Jednotka
19. december 2011
 
Posledný klasik [JOJ, 17:00 08/03/2011]
8. marec 2011
 
Ľudí do galérie láka Zmeták [HN 03/03/2011]
3. marec 2011
 
Výstava Ernesta Zmetáka v Slovenskej národnej galérii – Ernest Zmeták, Posledný klasik potrvá do 5.júna [Rádio Slovensko, 12:00 02/03/2011]
2. marec 2011
 
Preneste sa do Talianska [Plus jeden deň 02/03/2011]
2. marec 2011
 
V priestoroch Slovenskej národnej galérie, v Esterházyho paláci je od dnes sprístupnená širokej verejnosti výstava s názvom Posledný klasik, Ernest Zmeták, umelec a zberateľ [TV Bratislava, 18:00 02/03/2011]
2. marec 2011
 
Posledný klasik Ernest Zmeták, umelec a zberateľ, to je názov výstavy Slovenskej národnej galérie [STV Jednotka, 16:00 01/03/2011]
1. marec 2011
 
Generačná výpoveď súčasnej slovenskej maľby na výstave v národnej galérii / Bratislavské noviny
3. február 2011
 
Duní Dunaj a maľba za maľbou sa valí / Jazdec
február 2011
 
Posledný klasik [TA3, 12:00 05/03/2011]
 
Zmeták: osamelý bežec moderny [Pravda 02/03/2011]
 
Prehliadky súčasnej slovenskej maľby – Maľba po maľbe a Maľba 2010 v Slovenskej národnej galérii / Rádio Slovensko
23. december 2010
 
Výstava roka? Július Koller
21. december 2010
 
Horúcu polievku treba najprv pofúkať / SME
17. december 2010
 
Mladí maliari zaútočili na SNG / Pravda
9. december 2010
 
2010
2008
2007
2006
2005
 
Slovenská národná galéria otvorila (Ne)stále expozície umenia 20. storočia (Pravda/22/11)
22. november 2006
 
Autor: Jena Opoldusová
 
Zrkadlo Mariána Čunderlíka pripomína ľahostajnosť času aj stopy, ktoré zanecháva na všetkom, čoho sa dotkne. Veľké plátno avantgardného maliara (totalita ho vyhlásila za nežiaduceho a vyhnala z galérií) je súčasťou novootvorených (Ne)-stálych expozícií umenia 20. storočia v Slovenskej národnej galérii v Bratislave. Zároveň aj metaforou kolekcie diel, ktorých hodnoty preveril a potvrdil čas.
Dve sály Vodných kasární SNG zaplnila moderna a avantgarda. V jednej kraľuje klasická moderna, ktorá sa formovala na scéne slovenského výtvarného umenia v dvadsiatych a tridsiatych rokoch 20. storočia. Palugyay, Galanda, Fulla, Benka, Majerník, Bazovský, Šimerová-Martinčeková, Matejka... Medzi nahusto povešanými obrazmi sa kde-tu vynorí fotografia Ireny Blühovej, Karola Plicku či Miloša Dohnányho. Oproti plagáty k dobovým výstavám, aj projekt Kolonádového mosta v Piešťanoch od architekta Emila Belluša. Za vitrínami sklo a porcelán. V jednom priestore sa stretávajú rozmanité podoby dobovej výtvarnej scény.
V druhej sále ožíva neskorá moderna, ktorej objavmi pulzovali šesťdesiate a sedemdesiate roky minulého storočia. Geometria Alojza Klimu, gestická abstrakcia Viery Kraicovej, Čunderlíkov informel, premaľby Rudolfa Filu, kinetizmus Milana Dobeša, minimalizmus Eduarda Antala či koncept Stanislava Filka vedľa obrazov Vladimíra Popoviča, Milana Paštéku, Jany Želibskej, Milana Laluhu, Vladimíra Kompánka či Rudolfa Sikoru a v dialógu s objektmi Jozefa Jankoviča či Juraja Meliša. Boli to hviezdne časy, ktoré takmer dvadsať rokov zaháňal do ilegality socialistický realizmus. Opäť plagáty - na Lasicu a Satinského do Divadla na Korze alebo na koncerty Soulmenov s Dežom Ursinym. Aj sklo vo vitrínach. Mená autorov sú napísané ceruzkou na stene. Názvy diel objaví návštevník v zozname, ktorý si môže vziať pri vstupe do expozície. Spôsob inštalácie je "lajdácky" iba zdanlivo, dôraz totiž kladie na stretnutie s klenotmi umenia, nie na reflexiu historického vývoja. Viac informačných textov by však nebolo na škodu. Napokon cieľom (Ne) stálej expozície umenia 20. storočia, ktorú otvorili 9. novembra, je ukázať divákom obľúbené diela moderny predtým, ako sa pre rekonštrukciu zatvoria brány SNG. Termín rekonštrukcie zatiaľ nie je známy.



 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.