2011
2010
2008
2007
 
   V Slovenskej národnej galérii je do marca sprístupnená výstava Stratený čas? (20. 12. SME)
O komunizme na plné pecky

20. december 2007
 
Cena pre kurátorku Zoru Rusinovú [SME 07/12/2007]
7. december 2007
 
Stratený čas? Nie, len trochu zabudnutý [HN 19/11/2007]
19. november 2007
 
Stratený čas? Určite nie! [SLOVO 14/11/2007]
14. november 2007
 
Komunistická pohľadnica s Darou Rolins: Nie žart, ale upútavka
4. november 2007
 
Riskovať sa dá – aj v umení
4. október 2007
 
ATELIÉR (HN 06/09/2007)
6. september 2007
 
Analógová kontrarevolúcia (Domino efekt 22/08/2007)
22. august 2007
 
Insita má čaro ( Insita má čaro (PRAVDA 14/07/2007)
14. júl 2007
 
AD RICHARD GREGOR: PARADOX LESA DELFÍNOV .týždeň 25/2007 (Týždeň 02/07/2007)
2. júl 2007
 
Grand Prix Insita putuje do Poľska
26. jún 2007
 
Paradox lesa delfínov ( Týždeň (18/06/2007)
18. jún 2007
 
Moravská galéria prináša dielo Andyho Warhola (Žurnál 07/06/2007)
7. jún 2007
 
Obrazy nielen pre oči (Mosty 05/06/2007)
5. jún 2007
 
Kresby lákali zberateľov (PRAVDA 02/06/2007)
2. jún 2007
 
Bočkayove obrazy klamú zrak (PRAVDA 19/04/2007)
19. apríl 2007
 
Hockney? Výnimočný zážitok (PRAVDA 14/04/2007)
14. apríl 2007
 
Sýty stôl nasýti (dušu) (2007-03-31)
31. marec 2007
 
Inakosť v Slovenskej národnej galérii (Mosty 27/03/2007)
27. marec 2007
 
Ako robil maliar Hockney grafiky (PRAVDA 24/03/2007)
24. marec 2007
 
Cítim sa modro. Aleš (SME, 22/03/2007)
22. marec 2007
 
Zabudnite na horúce L. A. (SME 22/03/2007)
22. marec 2007
 
Všetko najlepšie, Hockney! (HN 19/03/2007)
19. marec 2007
 
Bludní Holanďania stále lákajú (PRAVDA 07/03/2007)
7. marec 2007
 
Umenie nemôže žiť vo vzduchoprázdne (Parlamentný kuriér 22/01/2007)
22. január 2007
 
Tvorba Aleša Votavu v Esterházyho paláci (Bratislavské noviny 18/01/2007)
18. január 2007
 
Oko stĺpkom (TV OKO 18/01/2007)
18. január 2007
 
Stratený čas? Určite nie! [SLOVO 14/11/2007]
 
2006
2005
 
Riskantná forma provokuje (PRAVDA 18/08/2007)
 
Autor: Zuzana Ludvigová
 
Najnovšia výstava v Slovenskej národnej galérii Forma nasleduje... risk - určite otvorí množstvo nových otázok o podobe a smerovaní súčasného umenia. Cez sochárske práce a architektonické modely sa kurátori výstavy snažili vyprovokovaťu diváka otázky, týkajúce sa reflexie umenia na mnohorakosť postojov k súčasnosti. Predstavili umenie, ktoré odzrkadľuje nestabilnosť doby, "hybridnosť a tekutosť" času, ako aj netrvácnosť a krátkodobosť jednotlivých okamžikov každodennosti.
Umelci vo svojich dielach, ktoré môžu na prvý pohľad u diváka vzbudzovať dojem nesúrodého celku, však vedome pracujú s náhodou. Kombinujú reálne predmety (nábytok, fotografie, obrazy, monitory a pod.), ktoré v novovzniknutých celkoch nadobúdajú úplne nové významy. Už samotný výber materiálu je pre klasickú podobu umeleckých diel netradičný. Aby zdôraznili myšlienku nestabilnosti, vyberajú materiály netrvácne, spájané do celkov veľmi slabými a krehkými spojmi. A hoci tu cítiť istú nadväznosť na umenie dadaizmu, neo-dadaizmu, hnutia fluxus a postmoderny, a to najmä v odpútaní od klasických foriem a funkcií umenia, je to umenie celkom nové, odzrkadľujúce nestabilnosť doby a zároveň demonštrujúce slobodu tvorby.
Na výstave môžeme vidieť diela, keď je samotný korpus diela, tento hybridný a mnohovýznamový prvok, obalený a divák musí vnímať sochu zvonku tohto obalu (M. Houser, Ch. Korth, J. Černický, J. David). V niektorých prípadoch diela svojimi krehkými spojmi vytvárajú dojem pohybu (P. Sceranková, P. Písařík). Práce viacerých autorov pripomínajú vedecké prístroje alebo zariadenia bytu (F. Seitz, E. Koťátková, J. Scalan). Okrem toho tu nájdeme aj diela nadväzujúce na umenie minimalizmu (J. Kovanda, V. Litvan), a objekty novým, niekedy veľmi vtipným spôsobom reflektujúce súčasnú spoločnosť a kultúru plnú nových ikon (P. Písařík, F. West, W. Skrepl).
Podobným spôsob ako socha či objekt sa predstavuje na výstave aj architektúra. Spolupodieľa sa na vytváraní nových priestorov, ale zároveň tiež odzrkadľuje istú destabilizáciu vžitých foriem. Prelína sa významovo so sochárskym dielom, stiera vzájomné hranice týchto dvoch druhov umenia. A je zobrazená v plynutí času, zachytáva zmenu, dynamiku a nestálosť dneška a pohľadu na svet. Napriek tomu, že výstava môže svojou "inakosťou" od klasickej podoby sochy a architektúry vzbudiť protirečivé reakcie, určite bude pre každého diváka podnetnom na zamyslenie sa nad stieraním hraníc medzi jednotlivými druhmi výtvarného umenia, ako aj existenciálnych otázok, ktoré tento druh umenia evokuje. Forma nasleduje... risk / Výstava sa koná pod záštitou Veľvyslanectva USA na Slovensku a v spolupráci s Centrom súčasného umenia Futura v Prahe, potrvá do 14. októbra v SNG Bratislava



 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.