2011
2010
2008
2007
2006
2005
 
   Slovenský mýtus: čosi smutné a placho divoké (Sme)
4. október 2005
 
Národná galéria prekročila svoj tieň (24 hodín)
30. september 2005
 
Vzhľad Slovenskej národnej galérie rekonštrukcia výrazne nezmení (SME)
14. júl 2005
 
Galériu chcú vynovit a poľudštit (PRAVDA)
13. júl 2005
 
Krása oltárov 17. a 18. storočia (Sme)
12. júl 2005
 
Mária Bartuszová. Správy STV
3. júl 2005
 
Mednyánszky je vo Zvolenskom zámku (PRAVDA)
30. jún 2005
 
Talianske umenie v Esterházyho paláci (Bratislavské noviny)
30. jún 2005
 
Galéria vystavuje barokové oltáre (Sme)
24. jún 2005
 
Bartuszovej malé prázdno, plné malého nekonečného vesmíru (Sme)
22. jún 2005
 
No Code - súčasné a cudzie (Domino fórum)
22. jún 2005
 
SNG chystá ďalšiu rekonštrukciu (Sme)
22. jún 2005
 
Inšpiroval ju dotyk aj tajomstvá prázdnoty (PRAVDA)
21. jún 2005
 
Vyhlásili novú súťaž na obnovu Slovenskej národnej galérie (Bratislavské noviny)
16. jún 2005
 
Sochy Márie Bartuszovej (Večerník)
15. jún 2005
 
Sochy Márie Bartuszovej (Večerník)
15. jún 2005
 
Umenie, ku ktorému netreba kľúč (PRAVDA)
8. jún 2005
 
No Code v paláci (Večerník)
6. jún 2005
 
SNG získala moderné sály (PRAVDA)
2. jún 2005
 
Hľadanie maliara Ernesta Zmetáka (Hospodárske noviny)
18. máj 2005
 
 
Zabudnite na horúce L. A. (SME 22/03/2007)
22. marec 2007
 
Autor: Jana Kadlecová
 
Slovenská národná galéria prináša grafiky Davida Hockneyho

Preslnený kalifornský vzduch, bazén, optická hra na hladine, plávajúca postava. To je jedenz obrazov britského maliara Davida Hockneyho, ktorý je známy aj u nás. Losangelský hedonizmus by ste však v SNG hľadali zbytočne.

Zabezpečiť pre SNG maľby svetovej špičky by vyžadovalo ultrasilného sponzora, a preto sa galéria teší aj z toho, že jej Britská rada ponúkla Hockneyho grafiky.

Slovo je ľudská vec

Názov výstavy znie David Hockney: Slová a obrazy, Štyri grafické cykly (1961 - 1977). "Hockney veril, že slovom sa dokáže umelec vyjadriť lepšie, preto bol na vážkach medzi maliarstvom a literatúrou," tvrdí kurátorka výstavy Beata Jablonská. Napokon, je autorom knihy Tajomstvo starých majstrov.

"Keď do maľby zakomponujete slovo, má podobný efekt ako figúra, je to tak trochu ľudská vec, ktorú čítate bez sprostredkovania, nie je to iba maľba," hovoril Hockney v jednom rozhovore. Aj s písmom v grafikách však zostáva Hockney verný svojej vášni k otvoreným priestorom, pre ktoré tiež miloval Kaliforniu.

Hockney odišiel z Londýna ako 24-ročný do New Yorku, ktorý ho vsal do svojich turbulencií. Objavoval tam seba, otváral sa mestu. "Cítil som sa tu slobodnejší, Londýn bol nudný, dusivý," spomínal si Hockney v rozhovore pre BBC.

Ten čerstvý pocit euforickej slobody cítiť z grafického cyklu inšpirovaného dielom Život zhýralca od Williama Hogartha. Čierno-bielu dopĺňa červená, pripomína to denník človeka, ktorý sa nepokojne, ale opantaný šťastím túla vibrujúcim mestom. Názvy leptov Hock­ney­ho pocity kopírujú: Gospel (Dobrí ľudia), Pitka, Začiatok rozhadzovania, ale aj Volebná kampaň (s čiernym posol­stvom). Väčšina vystavených grafík je vytvorená technikou leptu, maliar využíval medené platne, ktoré mu dovoľovali kresliť uvoľnene a spontánne.

V New Yorku otvára Hockney naplno aj dvere svojej trinástej komnaty - sexuality. "Dlho svoju sexuálnu orientáciu skrýval, pochádzal z malého mesta, a viac ho to traumatizovalo. Až v Londýne sa cítil bezpečne na to, aby svoju homosexualitu ne­ukrýval. Zobrazil ju zatiaľ len metaforicky," hovorí Jablonská.

Posteľ s dvoma mužmi

Bez metafor o tom hovorí Hockney v ilustráciách k básniam (na Slovensku nepreloženého) gréckeho básnika C. P. Cavafyho. Priestor dostáva homosexuálna láska, manželská posteľ s dvoma mužmi, žiadne jing, len dvakrát jang. Čisté línie navodzujú dojem krištáľovej intimity.

Viac farby na výstavu prinášajú grafické listy k básni Wallace Stevensa Muž s modrou gitarou. Stevensa inšpiroval na napísanie básne Picassov obraz Starý gitarista, takže Hockney tu vedie akýsi dialóg s Picassom a súčasne mu vzdáva poctu. Fantázia a miestami až infantilita srší z cyklu rozkošných ilustrácií k rozprávkam bratov Grimmovcov. Ježibaby, princezné, záhrady a veže, triviálne a súčasne záhadné.

"Hockneyho grafiky sú jednoduché, polopatistické, zrozumiteľné, figurálne," vysvetľuje Jablonská. Ale až také jednoduché to nie je. Strigy majú ochlpené prsia a mužskú tvár, v bruchu princeznej aj v bruchu ryby sa chúli nahý muž a v jednom cykle skúša Hockney namaľovať Melódiu.

Je príjemné, keď úžasní majstri oslavujú jubileum. Užijú si to nielen oni a ich rodina, ale aj ich fanklub. David Hockney tento rok oslavuje 70 rokov. Aj keď to nebolo zámerom SNG, čaro nechceného zabezpečilo návštevníkom SNG viac než len vkusný darček.

Jana Kadlecová
 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.