2011
2010
2009
2008
2007
 
   Návrat Štefana Schwartza
Dar Viery Schwartzovej Slovenskej národnej galérii

6. december 2007
 
STRATENÝ ČAS ?
Slovensko 1969 – 1989 v dokumentárnej fotografii

30. október 2007
 
Pozvánka na tlačovú konferenciu - Stratený čas?
25. október 2007
 
DEŇ INSITY
sprievodné podujatie k výstave Trienále Insita 2007

6. september 2007
 
Pozvánka na tlačovú konferenciu - Forma nasleduje...risk
14. august 2007
 
Tlačová správa Forma nasleduje... risk
14. august 2007
 
Katarína Bajcurová, riaditeľka Slovenskej národnej galérie [Rádio Slovensko, 18:30 09/08/2007]
9. august 2007
 
8. ročník Trienále insitného umenia
INSITA 2007

21. jún 2007
 
Pozvánka na tlačovú konferenciu - Insita 2007
19. jún 2007
 
Pozvánka na hudobné predstavenie TORSO
11. jún 2007
 
Milan Bočkay
Delfín v lese alebo Chvála paradoxu

17. apríl 2007
 
Pozvánka na tlačovú konferenciu - Milan Bočkay
13. apríl 2007
 
100 talianskych kresieb 17. storočia
5. apríl 2007
 
Pozvánka na tlačovú konferenciu - 100 talianskych kresieb 17. storočia
5. apríl 2007
 
David Hockney: Slová & obrazy
Štyri grafické cykly (1961 – 1977)

20. marec 2007
 
Pozvánka na tlačovú konferenciu - David Hockney
Slová a obrazy

16. marec 2007
 
Z akvizícií súčasného umenia
Objekty a inštalácie

8. marec 2007
 
Pozvánka na vernisáž výstavy
Z akvizícií súčasného umenia
Objekty a inštalácie

6. marec 2007
 
Koniec výstavy Bludní Holanďania sa blíži
..príďte si pozrieť Majstrovské diela nizozemského umenia na Slovensku

27. február 2007
 
Aleš Votava – Derniéra výstavy a prezentácia rovnomennej publikácie
20. február 2007
 
Môj zoom pohľad do Slovenskej národnej galérie
6. február 2007
 
Detský sprievodca bludiskom výstavy
18. január 2007
 
2006
2005
2004
 
Reštaurované dielo zo zbierok SNG. Jan Mertens, dielňa: Triptych Klaňania troch kráľov. 1520 – 1530
13. september 2004
 
Sprístupnenie: 16. 9. 2004, Vodné kasárne, (1. poschodie, rizalit)
Výstava potrvá do mája 2005
Triptych reštaurovala: Nora Hebertová
Kurátor výstavy: Ivan Rusina.

Tritpych Klaňania troch kráľov zakúpila SNG v roku 2001 od rímsko – katolíckeho biskupského úradu v Banskej Bystrici.
Dielo patrí do skupiny drobných oltárnych triptychov, ktoré vznikli v Antverpách začiatkom 16. storočia, v štýle tzv. antverpského manierizmu.
Predstavuje voľnejší celok s viacerými spoločnými znakmi: typológiou (drobný oltárny triptych), funkciou (súkromná bohoslužbu), miestom vzniku (Antverpy), obdobím vzniku (1510–1530), slohom (antverpský manierizmus), spôsobom práce (opakovanie motívov, dielenská masová produkcia). Hlavnou zjednocujúcou črtou je však predovšetkým námet strednej tabule – Klaňanie troch kráľov, ktorý sa pokladá za druh signatúry. Ústrednú skupinu dopĺňali výjavy na bočných krídlach; na ľavom zvyčajne Narodenie (zriedkavejšie Zvestovanie), na pravom krídle Útek do Egypta (alebo Obriezka Krista). Aj v prípade rozličných obmien triptychu ostávali nemenné dva princípy: ikonografia strednej tabule a dôraz na naratívnosť, t. j. rozprávanie príbehu z Kristovho detstva, ktorý zľava doprava a v chronologickom slede zobrazoval Zvestovanie, Narodenie, centrálne Klaňanie, Obriezku či Útek do Egypta. Banskobystrický triptych sa však z uvedenej skupiny vydeľuje práve porušením logického sledu príbehu, a síce zaradením počiatočného Zvestovania až na samý koniec „čítania“ deja, na pravé krídlo triptychu. Jedným z možných vysvetlení je, že obe krídla (ľavé za pravé, vnútorné za vonkajšie krídla) vymenili pri radikálnom reštaurovaní koncom 18. storočia.
Autorom banskobystrického triptychu je nesporne antverpský maliar zo začiatku 16. storočia, ktorý pracoval v dielni Majstra z r. 1518 (tiež Majster opátstva v Diligheme) a ktorého G. Marlier stotožnil s antverpským majstrom Janom Mertensom ml. [Janssone; van Dornicke] (okolo r. 1470, Antverpy – okolo r. 1527, Antverpy).
Prítomná výstava predstaví nielen samotné reštaurované dielo, ale formou fotodokumentácie i postup reštaurovania od počiatočného stavu až po záverečné práce.





 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.