2011
2010
2008
2007
 
   V Slovenskej národnej galérii je do marca sprístupnená výstava Stratený čas? (20. 12. SME)
O komunizme na plné pecky

20. december 2007
 
Cena pre kurátorku Zoru Rusinovú [SME 07/12/2007]
7. december 2007
 
Stratený čas? Nie, len trochu zabudnutý [HN 19/11/2007]
19. november 2007
 
Stratený čas? Určite nie! [SLOVO 14/11/2007]
14. november 2007
 
Komunistická pohľadnica s Darou Rolins: Nie žart, ale upútavka
4. november 2007
 
Riskovať sa dá – aj v umení
4. október 2007
 
ATELIÉR (HN 06/09/2007)
6. september 2007
 
Analógová kontrarevolúcia (Domino efekt 22/08/2007)
22. august 2007
 
Insita má čaro ( Insita má čaro (PRAVDA 14/07/2007)
14. júl 2007
 
AD RICHARD GREGOR: PARADOX LESA DELFÍNOV .týždeň 25/2007 (Týždeň 02/07/2007)
2. júl 2007
 
Grand Prix Insita putuje do Poľska
26. jún 2007
 
Paradox lesa delfínov ( Týždeň (18/06/2007)
18. jún 2007
 
Moravská galéria prináša dielo Andyho Warhola (Žurnál 07/06/2007)
7. jún 2007
 
Obrazy nielen pre oči (Mosty 05/06/2007)
5. jún 2007
 
Kresby lákali zberateľov (PRAVDA 02/06/2007)
2. jún 2007
 
Bočkayove obrazy klamú zrak (PRAVDA 19/04/2007)
19. apríl 2007
 
Hockney? Výnimočný zážitok (PRAVDA 14/04/2007)
14. apríl 2007
 
Sýty stôl nasýti (dušu) (2007-03-31)
31. marec 2007
 
Inakosť v Slovenskej národnej galérii (Mosty 27/03/2007)
27. marec 2007
 
Ako robil maliar Hockney grafiky (PRAVDA 24/03/2007)
24. marec 2007
 
Cítim sa modro. Aleš (SME, 22/03/2007)
22. marec 2007
 
Všetko najlepšie, Hockney! (HN 19/03/2007)
19. marec 2007
 
Bludní Holanďania stále lákajú (PRAVDA 07/03/2007)
7. marec 2007
 
Umenie nemôže žiť vo vzduchoprázdne (Parlamentný kuriér 22/01/2007)
22. január 2007
 
Tvorba Aleša Votavu v Esterházyho paláci (Bratislavské noviny 18/01/2007)
18. január 2007
 
Oko stĺpkom (TV OKO 18/01/2007)
18. január 2007
 
Riskantná forma provokuje (PRAVDA 18/08/2007)
 
Stratený čas? Určite nie! [SLOVO 14/11/2007]
 
2006
2005
 
Zabudnite na horúce L. A. (SME 22/03/2007)
22. marec 2007
 
Autor: Jana Kadlecová
 
Slovenská národná galéria prináša grafiky Davida Hockneyho

Preslnený kalifornský vzduch, bazén, optická hra na hladine, plávajúca postava. To je jedenz obrazov britského maliara Davida Hockneyho, ktorý je známy aj u nás. Losangelský hedonizmus by ste však v SNG hľadali zbytočne.

Zabezpečiť pre SNG maľby svetovej špičky by vyžadovalo ultrasilného sponzora, a preto sa galéria teší aj z toho, že jej Britská rada ponúkla Hockneyho grafiky.

Slovo je ľudská vec

Názov výstavy znie David Hockney: Slová a obrazy, Štyri grafické cykly (1961 - 1977). "Hockney veril, že slovom sa dokáže umelec vyjadriť lepšie, preto bol na vážkach medzi maliarstvom a literatúrou," tvrdí kurátorka výstavy Beata Jablonská. Napokon, je autorom knihy Tajomstvo starých majstrov.

"Keď do maľby zakomponujete slovo, má podobný efekt ako figúra, je to tak trochu ľudská vec, ktorú čítate bez sprostredkovania, nie je to iba maľba," hovoril Hockney v jednom rozhovore. Aj s písmom v grafikách však zostáva Hockney verný svojej vášni k otvoreným priestorom, pre ktoré tiež miloval Kaliforniu.

Hockney odišiel z Londýna ako 24-ročný do New Yorku, ktorý ho vsal do svojich turbulencií. Objavoval tam seba, otváral sa mestu. "Cítil som sa tu slobodnejší, Londýn bol nudný, dusivý," spomínal si Hockney v rozhovore pre BBC.

Ten čerstvý pocit euforickej slobody cítiť z grafického cyklu inšpirovaného dielom Život zhýralca od Williama Hogartha. Čierno-bielu dopĺňa červená, pripomína to denník človeka, ktorý sa nepokojne, ale opantaný šťastím túla vibrujúcim mestom. Názvy leptov Hock­ney­ho pocity kopírujú: Gospel (Dobrí ľudia), Pitka, Začiatok rozhadzovania, ale aj Volebná kampaň (s čiernym posol­stvom). Väčšina vystavených grafík je vytvorená technikou leptu, maliar využíval medené platne, ktoré mu dovoľovali kresliť uvoľnene a spontánne.

V New Yorku otvára Hockney naplno aj dvere svojej trinástej komnaty - sexuality. "Dlho svoju sexuálnu orientáciu skrýval, pochádzal z malého mesta, a viac ho to traumatizovalo. Až v Londýne sa cítil bezpečne na to, aby svoju homosexualitu ne­ukrýval. Zobrazil ju zatiaľ len metaforicky," hovorí Jablonská.

Posteľ s dvoma mužmi

Bez metafor o tom hovorí Hockney v ilustráciách k básniam (na Slovensku nepreloženého) gréckeho básnika C. P. Cavafyho. Priestor dostáva homosexuálna láska, manželská posteľ s dvoma mužmi, žiadne jing, len dvakrát jang. Čisté línie navodzujú dojem krištáľovej intimity.

Viac farby na výstavu prinášajú grafické listy k básni Wallace Stevensa Muž s modrou gitarou. Stevensa inšpiroval na napísanie básne Picassov obraz Starý gitarista, takže Hockney tu vedie akýsi dialóg s Picassom a súčasne mu vzdáva poctu. Fantázia a miestami až infantilita srší z cyklu rozkošných ilustrácií k rozprávkam bratov Grimmovcov. Ježibaby, princezné, záhrady a veže, triviálne a súčasne záhadné.

"Hockneyho grafiky sú jednoduché, polopatistické, zrozumiteľné, figurálne," vysvetľuje Jablonská. Ale až také jednoduché to nie je. Strigy majú ochlpené prsia a mužskú tvár, v bruchu princeznej aj v bruchu ryby sa chúli nahý muž a v jednom cykle skúša Hockney namaľovať Melódiu.

Je príjemné, keď úžasní majstri oslavujú jubileum. Užijú si to nielen oni a ich rodina, ale aj ich fanklub. David Hockney tento rok oslavuje 70 rokov. Aj keď to nebolo zámerom SNG, čaro nechceného zabezpečilo návštevníkom SNG viac než len vkusný darček.

Jana Kadlecová
 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.