2011
2010
 
   Prehliadky súčasnej slovenskej maľby – Maľba po maľbe a Maľba 2010 v Slovenskej národnej galérii / Rádio Slovensko
23. december 2010
 
Výstava roka? Július Koller
21. december 2010
 
Horúcu polievku treba najprv pofúkať / SME
17. december 2010
 
Mladí maliari zaútočili na SNG / Pravda
9. december 2010
 
www.artalkweb.sk
8. december 2010
 
Holé baby – škandálik šitý na mieru? / www.slovenka.sk
29. október 2010
 
Holé baby v galérii / noveslovo.sk, 26. 10. 2010
26. október 2010
 
Gestá, body, sekundy / STV 2, Umenie 2010
26. september 2010
 
Jazdec 4 / 2010
september 2010 - november 2010
 
Juraj Bartusz: Nezmestíme sa do kože / Pravda, 27. 8. 2010
27. august 2010
 
Určil som si čas tvorby na jednu sekundu / SME, 23. 8. 2010
23. august 2010
 
Dvadsať rokov s umením Juraja Bartusza v Slovenskej národnej galérii / SME online
22. august 2010
 
Juraj Bartusz / STV / spravodajstvo
19. august 2010
 
Július Koller / art@antiques
jún 2010
 
Sám sebe som sa stal otáznikom / Sme, 30. 4. 2010
30. apríl 2010
 
Výstava diel Júliusa Kollera / Rádio Slovensko, 24. 4. 2010
24. apríl 2010
 
Július Koller - Vedecko-fantastické retrospektíva / Rádio Slovensko, 23. 4. 2010
23. apríl 2010
 
Umenie je kultúrou života, zdôrazňoval Július Koller / Pravda, 22. apríl 2010
22. apríl 2010
 
Július Koller na Rádiu FM
22. apríl 2010 - 20. jún 2010
 
Galéria plná otáznikov / Týždeň, 3. 5. 2010
 
2008
2007
2006
2005
 
Pri fotografovaní treba vraj pokorne počúvať (Sme, 21/09/2006)
 
Jindřich Štreit. Fotografie 1965–2005.
Kalendáře pro Jindru Štreita

 
Autor: Jana Kadlecová

V Slovenskej národnej galérii pripravili najväčšiu retrospektívnu výstavu jubilujúcemu legendárnemu českému fotografovi Jindřichovi Štreitovi

Fotograf Jindřich Štreit je označovaný za legendu československého dokumentu. Rozpráva sa o ňom už v mýtoch. Účastníci workshopov na Letnej fotoškole v Poprade popisovali, ako zbierali dažďovú vodu do sudov a v nich vyvolávali filmy. Dobre, je to kuriozita. No výstižná.

Jindřich Štreit odmieta digitálny fotoaparát, aj v utorok v Bratislave mal pri sebe mechanickú Leicu a v nej čiernobiely film. Chce premýšľať nad fotkou, nielen cvakať a mazať. A tiež, i keď tomu by sa súčasná turbodoba mohla vysmiať, užíva si zväčšovanie fotografií v tmavých fotokomorách, je pre neho "magické" ovplyvňovať vznik snímky. Podobne ako sa v Česku pri dokumentárnom filme hovorí o Vachkovej škole, aj snímky mladých fotografov dostanú občas nálepku "štreitovčina".

V utorok večer sa v Slovenskej národnej galérii v Bratislave odhalila štreitovčina viac než kedykoľvek predtým. Jindřich Štreit tu otváral svoju najväčšiu retrospektívnu výstavu - dve poschodia so 190 snímkami. Nie je náhoda, že fotograf na začiatku septembra oslávil šesťdesiatiny. Dvojvýstavu Fotografie 1965 - 2005 a Kalendáře pro Jindru iniciovala kultúrna atašé českého veľvyslanectva Lenka Procházková.

Fotografie 1965 - 2005 zachytávajú celý prierez Štreitovej tvorby. Mnohé zo snímok sú známe, ale nie "okukané". Štreit dlhé roky fotografoval na rovnakom mieste. Zberačom zážitkov a inšpirácií z ďalekých ciest sa preto môže zdať nepredstaviteľné, že z jedného miesta vzniklo toľko okúzľujúcich snímok.

Bolo také obdobie a po tom, čo ho pre nepovolenú výstavu v roku 1982 vzali za "hanobenie republiky a jej predstaviteľov" do väzenia, priestor sa ešte zúžil. Keď ho z väzenia pustili, niekoľko rokov pracoval na statku. Aj s tým pocitom, že ho niekto sleduje.

Ak sa nebudete pozerať na texty pod fotografiami, nemusíte spoznať, z ktorého desaťročia pochádzajú. Len na máloktorých z jeho snímok chýba nejaká tá postavička. "Musíte ich počúvať. Keď fotograf sníma ľudí, je tým najnevýznamnejším."

Takisto lokality nie sú určujúce. Môže to byť Slovensko, Rumunsko, Japonsko, Česko, stále je to ten istý Jindřich Štreit. Preryvy svetla, "obyčajní" ľudia, účinná kompozícia, úprimné pohľady, ktoré prezrádzajú, že fotografované objekty o autorovi snímok vedeli a súhlasili, aby im vstúpil do ich súkromia a niečo si so sebou odniesol. Až v poslednom období Štreit viac cestoval, aby jeho oko nikdy neprestalo byť "čerstvé", ako to požadoval Henri Cartier-Bresson.

Druhá časť výstavy - Kalen­dáře - je novým projektom. V roku 2000 vyšiel Štreitovi nástenný kalendár s 12 fotografiami na tému Dvojice. Nedávno rozposlal kalendár asi 170 slovenským a českým umelcom, aby ho dotvorili. Aj týmto projektom zdôrazňuje, ako mu záleží na kontinuite česko-slovenských vzťahov.

Paradoxné nie je, že Jindřich Štreit vystavuje po celom svete a žije stále v malom mestečku Sovinec. Paradoxné je, že slovenský umelec Rudolf Sikora, ktorý je tiež tohtoročný jubilujúci šesťdesiatnik, má veľkolepú výstavu v Národnej galérii v Prahe, a Jindřich Štreit v Bratislave. "To viete, doma nie je nikto prorokom," hovorí Štreit.







 
hore

 
J. Štreit - Kižinka, 1997
 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.