2011
 
   SNG: Maľba po maľbe/STV Jednotka
19. december 2011
 
Posledný klasik [JOJ, 17:00 08/03/2011]
8. marec 2011
 
Ľudí do galérie láka Zmeták [HN 03/03/2011]
3. marec 2011
 
Výstava Ernesta Zmetáka v Slovenskej národnej galérii – Ernest Zmeták, Posledný klasik potrvá do 5.júna [Rádio Slovensko, 12:00 02/03/2011]
2. marec 2011
 
Preneste sa do Talianska [Plus jeden deň 02/03/2011]
2. marec 2011
 
V priestoroch Slovenskej národnej galérie, v Esterházyho paláci je od dnes sprístupnená širokej verejnosti výstava s názvom Posledný klasik, Ernest Zmeták, umelec a zberateľ [TV Bratislava, 18:00 02/03/2011]
2. marec 2011
 
Posledný klasik Ernest Zmeták, umelec a zberateľ, to je názov výstavy Slovenskej národnej galérie [STV Jednotka, 16:00 01/03/2011]
1. marec 2011
 
Generačná výpoveď súčasnej slovenskej maľby na výstave v národnej galérii / Bratislavské noviny
3. február 2011
 
Duní Dunaj a maľba za maľbou sa valí / Jazdec
február 2011
 
Posledný klasik [TA3, 12:00 05/03/2011]
 
Zmeták: osamelý bežec moderny [Pravda 02/03/2011]
 
Prehliadky súčasnej slovenskej maľby – Maľba po maľbe a Maľba 2010 v Slovenskej národnej galérii / Rádio Slovensko
23. december 2010
 
Výstava roka? Július Koller
21. december 2010
 
Horúcu polievku treba najprv pofúkať / SME
17. december 2010
 
Mladí maliari zaútočili na SNG / Pravda
9. december 2010
 
2010
2008
2007
2006
2005
 
Inšpiroval ju dotyk aj tajomstvá prázdnoty (PRAVDA)
21. jún 2005
 
Autor: Jana Opoldusová

 
Krehké tvary. Plastické skladačky. Zlomené konáre vystupujúce zo sadrovej drapérie. Duté škrupiny spútané špagátom. Výstavou Mária Bartuszová: Cesta k organickej plastike (1962 -1996) spláca Slovenská národná galéria podlžnosť voči jednej z najvýznamnejších sochárok druhej polovice 20. storočia. Autorka, ktorej dielo historici umenia dodnes nedocenili, zomrela v roku 1996. "Je to malá výtvarná slávnosť venovaná výnimočnej osobnosti," povedal na vernisáži kurátor Vladimír Beskid.
Z mora bielej farby, ktorá dominuje expozícii v Esterházyho paláci SNG, sa občas vynára hnedý tón dreveného trámu, strieborný odtieň drôtu i kameňa, béžový valér piesku. Absolventka pražskej Vysokej školy umelecko-priemyselnej totiž pracovala najmä so sadrou. Nefarbenou. V nej objavovala bioformy: od klíčenia (zrna) cez štruktúry (ornice, trávy, snehu) až po (spútané) škrupiny "vajec", z ktorých sa rodí nový život.
"Výstava prináša príbeh jednej sochárskej cesty, jednej životnej dráhy a metaforicky aj príbeh premeny sochárskeho tvaru v čase, od vzniku cez metamorfózy rastu až po zánik," osvetlil koncepciu expozície Vladimír Beskid.
Po svadbe so sochárom Jurajom Bartuszom výtvarníčka žila a tvorila v Košiciach. V ústraní realizovala svoj umelecký program. Nefigurálne umenie sa od konca 60. rokov nenosilo, vystavovala málo. Vďaka študijným cestám sa však dostala do Londýna, Paríža aj Egypta. Mária Bartuszová sa návštevníkom výstavy prihovára originálnymi dielami. Inšpirujú predstavivosť, zažínajú radosť z objavovania. Zámerne im nedávala názvy.
Prihovára sa však aj slovami. Úlomky z jej výpovedí vystupujú z bielych stien. Ponúkajú kľúč. K duši výtvarníčky. "Malé prázdno plné nekonečného vesmíru. Žena = krajina = stôl... Stôl = oltár." Aj celkom obyčajné zápasenie o techniku. "Silne zatlačiť z oboch strán, zaliať sadrou a vybrať (kamene, balóny, rúrky) ... vzniknú diery." Kresbám v náčrtníkoch zverovala objavy a nápady. A fotografie z rodinného archívu približujú tvár a čriepky zo života ženy, ktorá patrí k hviezdam slovenského výtvarného umenia ako Rudolf Uher či Jozef Jankovič. Výstava priekopníčky organickej plastiky na Slovensku Márie Bartuszovej potrvá v SNG v Bratislave do 2. októbra.





 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.