2011
 
   SLOVENSKÁ MODERNA
Maliarstvo prvej polovice 20. storočia zo zbierok Slovenskej národnej galérie

12. jún 2011 - 30. január 2012
 
Multiplace
Medzinárodný festival umenia nových médií

8. jún 2011 18:00 - 10. jún 2011
 
Thursday Art Talk in the evening in English
2. jún 2011 18:00
 
MDD v SNG
1. jún 2011 10:00
 
Pozvánka na poslednú prehliadku výstavy Architectura delineata et sculpta
Obraz architektúry v grafike 16. - 18. storočia s kurátorským výkladom Martina Čiča

29. máj 2011 15:00
 
Výhercovia súťaže Noci múzeí a galérií 2011
v Bratislave

22. máj 2011 - september 2011
 
Prednáška franc. architekta Dominique Perraulta
18. máj 2011 18:00
 
Hudba a obrazy
koncert z cyklu komorných koncertov HO Slovenskej filharmónie a SNG

17. máj 2011 19:00
 
Noc múzeí a galérií v SNG
14. máj 2011
 
Verejný odpočet činnosti a hospodárenia Slovenskej národnej galérie za rok 2010
5. máj 2011 10:00
 
Koncert z cyklu Hudba a obrazy
3. máj 2011 19:00
 
Siesta v galérii, výklad k výstave Architectura delineata et sculpta
1. máj 2011 15:00 - 1. máj 2011 16:00
 
Spoločné nedele v galérii
1. máj 2011 14:00
 
Vokálny koncert z cyklu Momento musicale
20. apríl 2011 18:00
 
Talianske inšpirácie v tvorbe E. Zmetáka
20. apríl 2011 17:00
 
V SNG číta...Milan Hamada
14. apríl 2011 17:00
 
Siesta v galérii, výklad k výstave Architectura delineata et sculpta
10. apríl 2011 15:00 - 10. apríl 2011 16:00
 
Pod značkou E. Z. zberateľ - znalec - mecén
7. apríl 2011 17:00
 
Ponuka vzdelávacích programov pre školy
4. apríl 2011 - 30. jún 2011
 
Siesta v galérii
3. apríl 2011 15:00
 
Ponuka vzdelávacích programov pre rodiny a verejnosť
apríl 2011 - august 2011
 
Quasars Ensemble
30. marec 2011 18:00
 
Kurátorský komentár k výstave Posledný klasik / Ernest Zmeták umelec a zberateľ
24. marec 2011 17:00
 
V SNG čítajú Laco Kerata a Silvester Lavrík
17. marec 2011 17:00
 
Siesta v galérii / Posledný výklad na výstave Industriálna krajina?
13. marec 2011 15:00
 
Prednáškový program na výstave Industriálna krajina
10. marec 2011 17:00 - 10. marec 2011
 
Posledný klasik Ernest Zmeták - katalóg už aj na webe SNG!
2. marec 2011 - 5. jún 2011
 
V SNG číta Anton Hykisch z Grahama Greena
10. február 2011 17:00
 
Pozvánka na koncert Hudba a obrazy
8. február 2011 19:00
 
Špeciálny kurátorský výklad na výstave Maľba po maľbe
6. február 2011 15:00
 
Upozornenie pre návštevníkov pravidelných lektorských sprievodov v nedeľné popoludnia v SNG
6. február 2011
 
Pozvánka na koncert Quasars Ensemble
4. február 2011 17:00
 
Kurátorský výklad na výstave
Ona je madona...

26. január 2011 17:00
 
Coronide
Opera v dvanástich scénach

22. január 2011 17:00
 
V SNG číta Monika Kompaníková z Vlada Jančeka
Vlado Janček z Moniky Kompaníkovej

20. január 2011 17:00
 
Diár SNG 2011
december 2010 - január 2011
 
PF 2011
december 2010 - január 2011
 
2010
2009
2008
2007
2006
2005
 
CV prednášajúcich
 
Maľba v kontextoch, kontexty maľby
 
PhDr. Vladimír Beskid (1962)
Historik umenia a kurátor, žije a pracuje v Trnave a v Bratislave. Absolvoval Filozofickú fakultu Univerzity Komenského v Bratislave (1985). Od roku 2006 je riaditeľom Galérie Jána Koniarka v Trnave. Venuje sa predovšetkým dejinám moderného a súčasného umenia 20. a 21. storočia. Inicioval a pripravil vyše 80 výstavných projektov v stredoeurópskom priestore (Berlín, Budapešť, Viedeň, Praha, Brno, Bratislava, Košice, Trnava a pod.). Participoval na viacerých syntetických publikáciách napr.: 20. storočie, SNG Bratislava 2000; East Art Map – Contemporary Art in Eastern Europe, Afterall Books – MIT Press Cambridge 2006. Je členom Slovenskej sekcie AICA.

Mgr. Gabriela Garlatyová (1972), historička a kurátorka umenia. Štúdium Vedy o výtvarnom umení na Katedre dejín umenia Filozofickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave absolvovala v roku 1999. Od roku 1999 je kurátorka a riaditeľka Mestskej galérie v Rimavskej Sobote. Pripravila vyše 100 monografických a tematických výstav (napr. Rudolf Sikora, Juraj Bartusz, Juraj Meliš, Štefan Balázs, Vladimír Popovič, Gyula Szabó, Bienále maľby I, Bienále maľby II, Olejomaľba). Výber publikačnej činnosti: 10 rokov Mestskej galérie v Rimavskej Sobote, MG RS, 2007; Erik Binder. Kunst-family, katalóg Biennale di Venezia, 2003, Slovenská národná galéria, Bratislava; Pohľad na scénu euro – americkej neoexpresívnej maľby a jej ohlasy v slovenskej expresívnej maľbe v druhej polovici 80. rokov 20. storočia. In: Jablonská, Beata (ed.): Osemdesiate, 2009, Slovenská národná galéria, Bratislava. Je členkou Slovenskej sekcie AICA.

Mgr. Jana Geržová (1951)
Historička umenia, kritička a kurátorka. Dejiny umenia študovala na bratislavskej Filozofickej fakulte Univerzity Komenského. Špecializuje sa na rôzne aspekty umenia druhej polovice 20. storočia, predovšetkým na históriu konceptuálnych tendencií, problematiku feministického umenia, postmodernej identity, fenomén straty a návratu aury umeleckého diela a aktuálnu maľbu. Od roku 1992 je šéfredaktorkou časopisu Profil súčasného výtvarného umenia, v rokoch 2000 – 2008 bola prezidentkou Slovenskej sekcie AICA. V súčasnosti je vedecko-výskumnou pracovníčkou Sekcie vizuálnych a kultúrnych štúdií Centra výskumu VŠVU.
V rámci pôsobenia v Sekcii vizuálnych a kultúrnych štúdií Centra výskumu VŠVU pripravila publikácie Slovenské výtvarné umenie 1939 – 1989 z pohľadu dobovej literatúry (2006) a Rozhovory o maľbe. Pohľad na slovenskú maľbu posledných desaťročí prostredníctvom orálnej histórie (2009). Problematike návratu a konca maľby sa venovala vo viacerých štúdiách: Painting in the Age of Picture / Die Malerei im Zeitalter des Bildes. In: Regina Hellwig-Schmid (ed.): Donumenta 2009, Slowakei (2009); Niekoľko poznámok k mýtu konca maľby. In: Rusina, I. (ed.): Vysoká škola výtvarných umení 1949 – 2009 (2009); O závislostiach maľby. Fotografia v maľbe 60. a 90. rokov 20. storočia (ARS 2010, č. 1, v tlači).

Mgr. Beata Jablonská (1967)
Dejiny umenia študovala na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave, absolvovala v roku 1991. Do roku 2009 pracovala ako kurátorka Zbierky kresby 20. storočia v Slovenskej národnej galérii v Bratislave. Profesionálny záujem orientuje predovšetkým na problematiku maľby v kontexte súčasného výtvarného umenia. Je autorkou kapitoly Maľba v postmodernej situácii v syntetickej publikácii Umenie 20. storočia (Slovenská národná galéria 2000), kapitoly Lži, dilemy a alternatívy obrazu v katalógu Slovenské vizuálne umenie 1970 – 1985 (Slovenská národná galéria, 2003), kurátorkou a editorkou výstavy a katalógu Osemdesiate. Postmoderna v slovenskom výtvarnom umení 1985 – 1992 (Slovenská národná galéria, 2009). V súčasnosti je vedecko-výskumnou pracovníčkou Sekcie vizuálnych a kultúrnych štúdií Centra výskumu Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave, kde sa venuje téme: Politické umenie v spoločensko-historických súvislostiach 20. storočia. Od umenia v službách ideológií – po umenie ako kritického nástroja. Je členkou Slovenskej sekcie AICA.

Prof. PhDr. Eva Kapsová, PhD. (1954)
Od roku 1978 pôsobí ako vedeckovýskumná a pedagogická pracovníčka v Ústave literárnej a umeleckej komunikácie (ÚLUK) na Filozofickej fakulte UKF v Nitre. V rokoch 1986 –1992 prednášala dejiny výtvarného umenia na Katedre výtvarnej výchovy na Pedagogickej fakulte v Nitre a od roku 2000 teóriu výtvarnej komunikácie na Akadémii umení v Banskej Bystrici. V rámci odboru estetika na ÚLUK prednáša dejiny umeleckého štýlu, teóriu a kritiku umenia. Vo výskume sa orientuje na sledovanie súvzťažností literárnych a vizuálnych prejavov, otázkam estetiky a semiotiky vizuálnych fenoménov, problematike výkladu umeleckého diela v estetickej výchove. Je autorkou viacerých katalógov k výstavám súčasného umenia, na ktorých sa kurátorsky podieľala. Vydala monografie: Výrazové osobitosti výtvarného diela (1997), Konceptuálne tendencie vo výtvarnom umení (2002), N´89. Aktuálne tendencie v tvorbe výtvarníkov nitrianskeho regiónu. Je spoluautorkou publikácií Tezaurus estetických výrazových kvalít (2008), Miro Nicz. V priamom prenose (2009) a i.

Prof. PhDr. Peter Michalovič, PhD. (1960)
Vyštudoval filozofiu a estetiku na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave, kde od roku 1987 pôsobí ako pedagóg. Okrem toho prednáša aj na Filmovej a televíznej fakulte Vysokej školy múzických umení v Bratislave. Zaoberá sa estetickou teóriou, štrukturalizmom, postštrukturalizmom a teóriou rozprávania. Je autorom knižných publikácií: Az idióma keresése – Hľadanie idiómu (1997); Úvod do štrukturalizmu a postštrukturalizmu (1997, spolu s Pavlom Minárom); Orbis terrarum est speculum ludi (1999); Krátke úvahy o vizualite a filme (2000); Dal Segno al Fine (2003); Omnibus in omnibus (2004); De disciplina et arte (2005); Juraj Jakubisko (2005, spolu s Vlastimilom Zuskom); Interpretatio. Fila – Klimt. (2007), Znaky, obrazy a stíny slov (2009, spolu s Vlastimilom Zuskom). Venuje sa aj kurátorskej činnosti, ako kurátor realizoval viac ako 60 výstav doma aj v zahraničí.

PhDr. Petr Nedoma (1951)
V rokoch 1973 – 1978 študoval dejiny umenia na Filozofickej fakulte Masarykovej univerzity v Brne. Po štúdiu bol krátko zamestnaný na pamiatkovom úrade v Brne, niekoľko rokov v Galérii umenia v Hodoníně. Od začiatku osemdesiatych rokov vystriedal najrôznejšie zamestnania typu správca tenisových kurtov, zaučená kuchárka, učiteľ písania na stroji apod. Publikoval v neoficiálnych zborníkoch. V druhej polovici 80. rokov zorganizoval viacero výstav súčasného umenia mimo oficiálnu štruktúru. Začiatkom 90. rokov bol zástupcom šéfredaktora časopisu Ateliér a kurátor viacerých výstav v Čechách a v zahraničí. Od roku 1994 je zakladajúci riaditeľ Galérie Rudolfinum. Počas takmer sedemnástich rokov v tejto pozícii realizoval viac ako sedemdesiat výstav domáceho a zahraničného súčasného umenia. Publikoval množstvo textov v sprievodných výstavných katalógoch, uskutočnil desiatky prednášok pre verejnosť ako aj pre študentov predovšetkým umeleckých škôl.

Tomáš Pospiszyl (1967)
Kritik a kurátor, žije v Prahe. V rokoch 1997 – 2002 pracoval v Národnej galérii v Prahe. V súčasnosti pôsobí na pražskej FAMU v Centre audiovizuálných štúdií. Zostavil antológiu americkej výtvarnej teórie Před obrazem (1998) a s Laurou Hoptmanovou antológiu východoeurópskych textov o umení druhej polovice 20. storočia Primary Documents (2002). Napísal knihy Octobriana a ruský underground (2004) a Srovnávací studie (2005). S Vandou Skálovou pripravil výstavu a monografiu Aléna Diviše (2005) a s Ivanem Adamovičem projekt Planeta Eden (2010). Pravidelne prispieva do viacerých novín a časopisov. Pracuje pre združenie tranzit.cz.

Prof. PhDr. Zora Rusinová, PhD. (1950)
Teoretička, kritička a kurátorka. Dejiny umenia študovala na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave. Venuje sa problematike moderného a súčasného umenia. Ako dlhoročná pracovníčka Slovenskej národnej galérie v Bratislave (1992 – 2007) bola generálnou kurátorkou a autorkou koncepcie viacerých ťažiskových výstavných projektov, ktoré po roku 1989 revidovali domáce umenie 20. storočia: Šesťdesiate roky v slovenskom výtvarnom umení (1995), Umenie 20. storočia – Dejiny slovenského výtvarného umenia(2000), vrátane umeleckých aktivít, ktoré boli verejnosti celkom neznáme: Umenie akcie 1965 – 1989 (2001). Autorsky pripravila rad tematických výstav (Pars pro toto, 1995, Epikurova záhrada, 1996, Limitlos, 1997, Barok a súčasnosť, 1998, Autopoesis, 2006). Spolupracovala na viacerých monografických výstavách a publikáciách (Jozef Jankovič, Vladimír Popovič, Bohdan Hostiňák). Je autorkou publikácie Autoportrét v slovenskom výtvarnom umení 20. storočia+ (2009). Participovala na medzinárodnom projekte Gender Check (MUMOK, Viedeň, 2009). V súčasnosti prednáša dejiny moderného a súčasného výtvarného umenia na Katedre dejín umenia a kultúry Filozofickej fakulty Trnavskej univerzity.

PhDr. Milena Slavická (1949)
Vyštudovala všeobecné dejiny a dejiny umenia na Filozofickej fakulte Karlovej univerzity v Prahe. Venuje sa ruskému a severoamerickému umeniu 19. a 20. storočia a súčasnému českému umeniu. V rokoch 1975 – 1989 bola kurátorkou zbierky umenia 19. a 20. storočia Národnej galérie v Prahe, kde sa špecializovala na ruské umenie. V roku 1990 sa stala šéfredaktorkou časopisu Výtvarné umění, ktoré viedla do roku 1996, bola tiež riaditeľkou vydavateľstva OSVU (1995 – 2002). Knižne vydala monografiu Adrieny Šimotovej Hlava k listování (1997) a umeleckej skupiny UB 12 (2006). Viacerými odbornými štúdiami prispela do zahraničných a domácich publikácií: The Art and Drama of History: The History of Czech Visual Arts since World War II. In Swierszcz, J. (ed.): Identity Today. The Contemporary Czech, Hungarian, Polish, Slovak Art. (1993); Flug-Entfernung-Verschwinden. In Becker, K.; Bienert, D.; Slavická, M.: Flug-Entfernung-Verschwinden: Konzeptuelle Moskauer Kunst (1995); Průvodce po pražských pamětihodných místech a událostech období normalizace. In. Šimánek, D. (ed.). Mimo zónu/Outside (2009). S témou súčasnej maľby rezonuje jej účasť na pražskom sympóziu Malba a obraz (1994) a výstava Poslední obraz (Galerie Rudolfinum, Praha,1997). Od roku 1999 prednáša dejiny európskeho umenia 19. a 20. storočia na Akadémii výtvarných umení v Prahe.

Mgr. Zuzana Štefková, PhD. (1977)
Kritička a kurátorka. Dejiny umenia absolvovala na Filozofickej fakulte Karlovej univerzity v Prahe (2002). Témou jej diplomovej práce bolo súčasné české ženské umenie. V tomto roku úspešne ukončila doktorandské štúdium v obore dejiny umenia na svojej alma mater na tému gendrové aspekty telesnosti v súčasnom českom umení. Pôsobí na Katedre dejín umenia a estetiky Vysokej školy umeleckopriemyselnej v Prahe. Spolupracuje s pražským Centrom súčasného umenia a vedie kurzy moderného českého umenia v rámci CIEE (Council on International Educational Exchange). Je spoluzakladateľkou galerie c2c a Kruhu kurátorov a kritikov. Kurátorsky pripravila a spoluorganizovala rad výstavných projektov (Art to Date 2010; Rodinná pohoda, 2009 spolu s Lenkou Kukurovou; Bio-Power, 2007; Sell Me Buy Me, 2006; Czechpoint, 2006; Blue, Désire atď.).

Mgr. Petr Vaňous (1975)
Nezávislý kritik a kurátor. Študoval na Katedre teórie a dejín umenia Filozofickej fakulty UP v Olomouci (1993 – 1999). Venuje sa vzťahu tradičných výtvarných médií (predovšetkým maliarstva) k novým vizuálnym trendom a zároveň sledovaniu a monitorovaniu premien maľby v podmienkach informačnej spoločnosti a všeobecne rozšírených nových médií. Kurátorsky pripravil množstvo výstavných projektov (Inverzní romantika, 2008; INtroCITY/ Nukleární rodina, 2008; Resetting, Jiné cesty k věcnosti, 2007; Happy Days, 2005; Intercity: Berlin – Praha 01/ Malba – Malerei, 2004 atď.). Problematiku aktuálnej maľby reflektuje aj v publikácii Saatchiho předsíň. Texty o současnosti malby (2010), ktorú vydal v spolupráci s Martinom Gerbocom. V súčasnosti je doktorandom Vysokej školy umeleckopriemyselnej v Prahe.

Prof. PhDr. Marian Zervan, PhD. (1952)
Študoval na Katedre estetiky a dejín umenia na Filozofickej fakulte UK v Bratislave. Teoretik, estetik a historik modernej a súčasnej architektúry a umenia. Zaoberá sa metodológiou a teóriou architektúry a umenia, sakrálnou a profánnou ikonografiou a históriou súčasnej architektúry. Pôsobil na Fakulte architektúry STU v Bratislave. Od roku 2003 vyučuje dejiny estetiky, dejiny architektonických teórií, dejiny súčasnej architektúry a teóriu moderného a súčasného umenia na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. Od roku 2006 Dejiny modernej a súčasnej architektúry a Interpretáciu a kritiku architektonického diela na Filozofickej fakulte TU v Trnave. K ikonografii publikoval spolu s Ivanom Rusinom knihy Životy svätých (1994), Príbehy Nového Zákona (2000) a Príbehy Starého zákona (2006). K metodológii a teórii architektúry vydal text K premenám priestorovej teórie architektúry a viaceré vedecké a odborné štúdie v slovenských a českých časopisoch. Participoval na kolektívnej monografii Impulse und reflexion. Architektur der Slowakei (2003). Bol spolukurátorom viacerých výstav v Slovenskej národnej galérii v Bratislave a v spolupráci s Imrom Vaškom a Jiřím Ševčíkom autorom koncepcie a kurátorom výstavy Wall-Paper Dispositiv v Pavilóne Českej a Slovenskej republiky na 7. medzinárodnej výstave architektúry v Benátkach (2001).


 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.