2011
2010
2009
2008
2007
 
Aleš Votava
1. december 2006 - 25. február 2007
 
Bludní Holanďania
15. december 2006 - 18. marec 2007
 
Reštaurované dielo zo zbierok SNG
Simone Pignoni - Sv. Praxedis

január 2007 - august 2007
 
Z akvizícií súčasného umenia
Objekty a inštalácie

8. marec 2007 - 22. júl 2007
 
David Hockney: Slová & Obrazy
Štyri grafické cykly z rokov 1961-1977

21. marec 2007 - 27. máj 2007
 
100 talianskych kresieb 17. storočia
Zbierka Antonína Martina Lublinského vo Vedeckej knižnici v Olomouci

7. apríl 2007 - 17. jún 2007
 
Milan Bočkay
Delfín v lese alebo Chvála paradoxu

18. apríl 2007 - 29. júl 2007
 
Insita 2007 - 8. ročník Trienále insitného umenia
24. jún 2007 - 30. september 2007
 
Neznámy sochár – Ukrižovaný Kristus
Nové reštaurované dielo zo zbierok SNG

august 2007 - december 2007
 
Forma nasleduje... risk
15. august 2007 - 14. október 2007
 
Stratený čas?
Slovensko 1969 –1989 v dokumentárnej fotografii

30. október 2007 - 2. marec 2008
 
Návrat Štefana Schwartza
6. december 2007 - 17. február 2008
 
2006
2005
2004
2003
2002
 
Ona je madona...
SNG, Vodné kasárne, Rázusovo nábrežie2, Bratislava
24. november 2010 - apríl 2011
 
Kurátorka: Katarína Bajcurová
 
Kurátorský výklad na výstave
Ona je madona...

 
Názov známej popovej pesničky Roba Grigorova je svojho druhu súčasnou upútavkou ku komornej výstave mapujúcej jednu z obľúbených tém slovenského moderného maliarstva, ktorú Slovenská národná galéria pripravila na vianočný čas v Kabinete umenia 20. storočia+. Tradičný námet madony – matky s dieťaťom totiž patril v tvorbe slovenských maliarov medzi dvomi vojnami, ale aj neskôr, k pomerne častým. Na Slovensku sa Panna Mária Sedembolestná oddávna uctievala ako patrónka a ochrankyňa krajiny, a preto významové konotácie a presahy od „materskej“ k „mariánskej“ rovine námetu boli pomerne časté a pre slovenských výtvarných umelcov aj prirodzené. Nie div, veď v prostredí prevažne rurálneho spoločenstva hlboko do 20. storočia ešte prežívali tradičné formy života a boli silne zakorenené náboženské predstavy. Zobrazenie matky s dieťaťom sa vo výtvarnom umení často sémantizovalo, posúvalo z roviny žánrovej do roviny symbolickej: matka s dieťaťom sa stávala madonou, neraz s prívlastkom „slovenská“, aby obrazne bdela nielen nad osudmi jednotlivcov, ale i celého národa. V dielach slovenských modernistov nachádzame tak príznačné významové oscilovanie medzi náboženským – sakrálnym a svetským – profánnym chápaním námetu, ktoré je podporené napr. aj výtvarným využitím ikonografického motívu aureoly – svätožiary. Výstava predstavuje známe diela klasikov slovenskej moderny Martina Benku, Gustáva Mallého, Miloša Alexandra Bazovského, Janka Alexyho, Ľudovíta Fullu, Mikuláša Galandu, Imra Weinera-Kráľa, Ester Šimerovej-Martinčekovej, Jána Mudrocha, ale i menej známe práce Teodora Tekela, Františka Reichentála, Arnolda Weisza-Kubínčana, Bertalána Póra a ďalších. Maľby, kresby, grafiky pochádzajú prevažne zo zbierky Slovenskej národnej galérie, sú obohatené aj o artefakty zo zbierok Slovenského národného múzea – Múzea Martina Benku v Martine, Galérie mesta Bratislavy a Galérie M. A. Bazovského v Trenčíne a Galérie Zoya.

Katarína Bajcurová


 
hore

 
Miloš Alexander Bazovský - Vianoce, 1936
 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.