2011
2010
2009
 
Reštaurované dielo zo zbierok SNG - Mytologická scéna
4. november 2008 - 5. júl 2009
 
Druhá ruská avantgarda
Nonkonformisti zo zbierky Bar-Gera

14. november 2008 - 22. február 2009
 
Mestské zásahy
4. december 2008 - 15. marec 2009
 
Eva Kmentová
18. december 2008 - 22. február 2009
 
Reštaurátor Franz Storno st.
13. marec 2009 - 17. máj 2009
 
OSEMDESIATE
Postmoderna v slovenskom výtvarnom umení 1985 – 1992

8. apríl 2009 - 30. august 2009
 
„Modernajsuj!“
20. máj 2009 - 21. jún 2009
 
Carte Futuriste / Futuristické kresby
100 rokov futurizmu

17. jún 2009 - 15. august 2009
 
Rudolf Uher – Sochy na papieri
9. júl 2009 - 16. august 2009
 
Mudroch & Mudroch
Neuskutočnený rozhovor

18. september 2009 - 8. november 2009
 
Bruselský sen
Československá účasť na svetovej výstave EXPO 58 v Bruseli a životný štýl 1. polovice 60. rokov

25. september 2009 - 15. november 2009
 
Juraj Bartoš
2. október 2009 - 22. november 2009
 
Šiesty zmysel divadla
Slovenská scénografia a divadelný plagát po roku 1989

22. október 2009 - 17. január 2010
 
Renesancia
Dejiny slovenského výtvarného umenia

18. december 2009 - 28. marec 2010
 
2008
2007
2006
2005
2004
2003
2002
 
Max Ernst - Knihy a grafiky
Vodné kasárne, 2. posch., sála 7
25. jún 2004 - 22. september 2004
 
Kurátor výstavy: Verner Spies
Spolupráca za SNG: Igor Gazdík
 
Fascinujúce dielo Maxa ERNSTA, jeho zrod a dejiny sú „po viaceré desaťročia dejinami európskej fantázie“ (J. Russell). Autor obrazov Veľký les, Totem a tabu, Oko ticha alebo Európa po daždi vytvoril tajomný svet mytológie, masiek a totemov, vegetabilnej poetiky „vpádu čiernych lesov túžby“, praprírodnej substancie a skrytého života, svet bizarnosti, sna a fantázie. V ňom sa premieta aj osud človeka a vtáka, akéhosi Ernstovho dvojníka, vtáčieho fantómu menom Loplop a jeho rovnako tajomného protipólu – ženy.
Max Ernst sa spolu s Arpom a Baargeldom podieľal na zrode dada v Kolíne n. R. V roku 1922 sa načas usadil v Paríži, tu sa spriatelil s Paulom Eluardom. Absurdita, ale aj čierny humor v jeho vtedajšej tvorbe sú priam exemplárnym zásobníkom surrealistickej poetiky. Niet knihy o surrealizme, v ktorej by meno Maxa Ernsta chýbalo.
Preslávil sa svojimi frotážami (od r. 1925) a románmi–kolážami (1929–1935) v knihách Prírodopis (1925), Stohlavá žena (1929), Sen dievky, ktorá chcela vstúpiť ku karmelitánkam (1930), Sedem hlavných prvkov (1934) alebo Paramýty (1967; v roku 1970 vyÜli i v ÞeÜtine). Okrem vlastn²ch textov vlo×il neopakovate¥nÚ ilustrßcie do knÝh Paula Eluarda, RenÚ Crevela, Tristana Tzaru, Lewisa Carrolla, H÷lderlina, Kurta Schwittersa a in²ch. Jeho knihy mo×no priradiØ len ku knihßm in²ch velikßnov – KandinskÚho, Rouaulta, Matissa alebo Picassa.
Výstavu kníh a grafík Maxa Ernsta sprevádza mimoriadne kvalitný katalóg, ktorý zostavil prof. Werner Spies.


 
hore

 

 

 

 

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.