2011
2010
2008
2007
 
   V Slovenskej národnej galérii je do marca sprístupnená výstava Stratený čas? (20. 12. SME)
O komunizme na plné pecky

20. december 2007
 
Cena pre kurátorku Zoru Rusinovú [SME 07/12/2007]
7. december 2007
 
Stratený čas? Nie, len trochu zabudnutý [HN 19/11/2007]
19. november 2007
 
Stratený čas? Určite nie! [SLOVO 14/11/2007]
14. november 2007
 
Komunistická pohľadnica s Darou Rolins: Nie žart, ale upútavka
4. november 2007
 
Riskovať sa dá – aj v umení
4. október 2007
 
ATELIÉR (HN 06/09/2007)
6. september 2007
 
Analógová kontrarevolúcia (Domino efekt 22/08/2007)
22. august 2007
 
Insita má čaro ( Insita má čaro (PRAVDA 14/07/2007)
14. júl 2007
 
AD RICHARD GREGOR: PARADOX LESA DELFÍNOV .týždeň 25/2007 (Týždeň 02/07/2007)
2. júl 2007
 
Grand Prix Insita putuje do Poľska
26. jún 2007
 
Paradox lesa delfínov ( Týždeň (18/06/2007)
18. jún 2007
 
Moravská galéria prináša dielo Andyho Warhola (Žurnál 07/06/2007)
7. jún 2007
 
Obrazy nielen pre oči (Mosty 05/06/2007)
5. jún 2007
 
Kresby lákali zberateľov (PRAVDA 02/06/2007)
2. jún 2007
 
Bočkayove obrazy klamú zrak (PRAVDA 19/04/2007)
19. apríl 2007
 
Hockney? Výnimočný zážitok (PRAVDA 14/04/2007)
14. apríl 2007
 
Sýty stôl nasýti (dušu) (2007-03-31)
31. marec 2007
 
Inakosť v Slovenskej národnej galérii (Mosty 27/03/2007)
27. marec 2007
 
Ako robil maliar Hockney grafiky (PRAVDA 24/03/2007)
24. marec 2007
 
Cítim sa modro. Aleš (SME, 22/03/2007)
22. marec 2007
 
Zabudnite na horúce L. A. (SME 22/03/2007)
22. marec 2007
 
Všetko najlepšie, Hockney! (HN 19/03/2007)
19. marec 2007
 
Bludní Holanďania stále lákajú (PRAVDA 07/03/2007)
7. marec 2007
 
Umenie nemôže žiť vo vzduchoprázdne (Parlamentný kuriér 22/01/2007)
22. január 2007
 
Tvorba Aleša Votavu v Esterházyho paláci (Bratislavské noviny 18/01/2007)
18. január 2007
 
Oko stĺpkom (TV OKO 18/01/2007)
18. január 2007
 
Riskantná forma provokuje (PRAVDA 18/08/2007)
 
Stratený čas? Určite nie! [SLOVO 14/11/2007]
 
2006
2005
 
Národná galéria prekročila svoj tieň (24 hodín)
30. september 2005
 
Jaroslav Rozsíval
 
Slovenská národná galéria otvorila včera vo svojich nových priestoroch v Esterházyho paláci unikátnu výstavu pod názvom Slovenský mýtus.
Nápad, ktorý viditeľne posúva naše predstavy o renomovanej inštitúcii za hranice tradičnej galérie, sa zrodil v tvorivom tíme riaditeľky Kataríny Bajcurovej. Tá spolu s kurátormi Aurelom Hrabušickým a Alexandrou Kusou pripravila návštevníkom SNG jedinečný zážitok. Ich výstava je nielen tematicky bohatým, ale aj inštalačne atraktívnym pohľadom Slovákov na seba samých. Národná galéria dokázala týmto projektom prekročiť aj svoj vlastný mýtus konzervatívnej inštitúcie. Snaha zmapovať vizuálne predstavy slovenskej spoločnosti o Slovensku a Slovákoch sa v tomto prípade nemíňa účinkom. Divák má možnosť nielen nazrieť do depozitára viacerých slovenských galérií (výstavu realizovali v spolupráci s ďalšími inštitúciami, vrátane Slovenského národného múzea), ale aj do vývoja slovenského výtvarného umenia, slovenskej duše i vývoja celej spoločnosti.
Pohľad na etnograficky i výtvarne cenný záber Karola Kállaya (ročník 1926) z roku 1942, zobrazujúci dieťa v plátenej kolíske, rozširuje aj naše vedomosti o začiatkoch tohto známeho fotografa, ale aj o meniacom sa prístupe výtvarníkov k ich témam.
Od myšlienky k realizácii absolvovali autori výstavy dlhú cestu. Kurátori oslovili nielen partnerské inštitúcie, ale aj súkromné osoby a aukčné siene. Hlavný posun zaznamená však divák v koncepčnom prístupe. Diela sú zoradené podľa tematických okruhov, a tak sa vedľa seba ocitli historické plagáty spolu s maľbami, grafikami, plastikami, či fotografiami podľa ich obsahu a nie len doby vzniku. Pohľad na vystavené diela je veľmi inšpiratívny a v mnohom aj objavný. "Práca na obnove obrazov, ktoré kurátori objavili pri pátraní po tematicky zaujímavých objektoch v depozitári, bola náročná," konštatuje šéf reštaurátorských ateliérov SNG Fridrich Hoffstädter. "Niektoré obrazy vystavujeme dokonca po prvý raz od vzniku galérie. Napríklad na reštaurovaní obrazu Jána Hanulu z roku 1894 Almužna sme pracovali vyše roka. Diela sa pritom snažíme obnovovať kompletne, vrátane ich historicky cenných rámov." Mnohé unikátne diela slovenských autorov (Alexy, Bazovský, Augustin) sa v minulosti nedostali na oči verejnosti z rozličných príčin. Nevyhovovali buď z technických alebo ideových príčin. "Nový pohľad kurátorov tak odkryl verejnosti neznáme či zabudnuté obrazy," konštatuje Hoffstädter. Výstava Slovenský mýtus je teda nielen koncepčným, ale aj historickým objavom.
Pozoruhodná je aj tematická spolupráca SNG so Slovenským národným múzeom, ktoré včera otvorilo svoju časť expozície pod kurátorským dozorom PhDr. Eleny Kurincovej. Jej výstava sa na rozdiel od výtvarného projektu zaoberá mýtusom z pohľadu historika - či už v zobrazení postáv a udalostí, alebo vo vývoji národného znaku. Stručný, ale zaujímavý prierez dejinami slovenských symbolov od 19. storočia po súčasnosť dopĺňa
videoprojekcia historických, dobou i režimom poznačených dokumentov z čias Slovenského štátu. Výstava objasňuje divákovi aj skutočnosť, že obraz Slováka sa od samého počiatku vzniku národného obrodenia stotožňuje so symbolom junáka v ľudovom kroji. Tento symbol môžeme vnímať ako niť, tiahnúcu sa aj jednotlivými tematickými okruhmi expozície v Esterházyho paláci. Popri témach kroja, práce, sobáša, osamelosti, alkoholizmu či zbojníctva však postrádame tému ľudového humoru, tak pestro prítomnú v slovenskom výtvarnom umení. Skromný projekt Slovenského národného múzea však ani zďaleka nedosahuje európsky rozmer výstavného projektu Bajcurovej tímu, ktorý stojí aj za vašu pozornosť.

 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.