2011
2010
2008
2007
2006
2005
 
   Slovenský mýtus: čosi smutné a placho divoké (Sme)
4. október 2005
 
Národná galéria prekročila svoj tieň (24 hodín)
30. september 2005
 
Vzhľad Slovenskej národnej galérie rekonštrukcia výrazne nezmení (SME)
14. júl 2005
 
Galériu chcú vynovit a poľudštit (PRAVDA)
13. júl 2005
 
Krása oltárov 17. a 18. storočia (Sme)
12. júl 2005
 
Mária Bartuszová. Správy STV
3. júl 2005
 
Mednyánszky je vo Zvolenskom zámku (PRAVDA)
30. jún 2005
 
Talianske umenie v Esterházyho paláci (Bratislavské noviny)
30. jún 2005
 
Galéria vystavuje barokové oltáre (Sme)
24. jún 2005
 
Bartuszovej malé prázdno, plné malého nekonečného vesmíru (Sme)
22. jún 2005
 
No Code - súčasné a cudzie (Domino fórum)
22. jún 2005
 
SNG chystá ďalšiu rekonštrukciu (Sme)
22. jún 2005
 
Inšpiroval ju dotyk aj tajomstvá prázdnoty (PRAVDA)
21. jún 2005
 
Vyhlásili novú súťaž na obnovu Slovenskej národnej galérie (Bratislavské noviny)
16. jún 2005
 
Sochy Márie Bartuszovej (Večerník)
15. jún 2005
 
Sochy Márie Bartuszovej (Večerník)
15. jún 2005
 
Umenie, ku ktorému netreba kľúč (PRAVDA)
8. jún 2005
 
No Code v paláci (Večerník)
6. jún 2005
 
SNG získala moderné sály (PRAVDA)
2. jún 2005
 
Hľadanie maliara Ernesta Zmetáka (Hospodárske noviny)
18. máj 2005
 
 
Oko stĺpkom (TV OKO 18/01/2007)
18. január 2007
 
Autor: Michal Hvorecký
 
Odporúčam vám zájsť sa pozrieť na výstavu Aleš Votava v Esterházyho paláci v Bratislave, pretože veľa času vám už do jej konca neostáva. Čaká vás zážitok v našich končinách nevídaný i keď nevylučujem, že na záver prepadnete ťažkej melanchólii. Je naozaj krutou iróniou osudu, že slovenské divadelníctvo predčasne opustil práve tvorca, ktorý jeho kvalitu prevyšoval o triedu a čo je čoraz zriedkavejšie, nerezignoval na domáce pracovné prostredie, ale sústavne sa pokúšal zvyšovať jeho úroveň.
Vyhraďte si na prehliadku dostatok času, pretože na nej máte zriedkavú príležitosť prečítať si aj viaceré Votavove texty. Žiaľ, ani šesť rokov po jeho smrti stále nevyšli autorove úvahy, glosy a komentáre knižne. Pritom Votava bol jedným z mála našich divadelníkov s nutkavou potrebou reflektovať vlastnú tvorbu a vyjadrovať sa k prácam iných. Zatiaľ čo ich zahraniční kolegovia neraz vydávajú hrubizné knihy o vlastnej vízii umeleckej práce, naši herci a režiséri sa zväčša zmôžu len na zbierku receptov starej mamy alebo na fotenie reportáží na tému "ja a moja dlhočizná kuchynská doska". Votava pravidelne písal do Domino Fóra v čase, keď to bol ešte kvalitný týždenník a nie bizarný kompilát, ktorého hlavným redaktorom je internetový vyhľadávač Google.
Pozornosť si na výstave zaslúži aj videoprojekcia s viac i menej kvalitnými záznamami z Votavových činoherných a operných scénografií. Upozorňujem však, aby ste si so sebou zobrali otepľovačky, pretože mne v tej miestnosti po pätnástich minútach omŕzali ruky a z úst mi vychádzala para. Absolútnou katastrofou je kvalita zvuku, ktorý znie, akoby maliar Cavaradossi a Tosca spievali za múrmi Anjelského hradu.
Cenné je, že vystáva zahŕňa aj Votavove úžitkové umenie (šperk, doplnky), na ktoré sa u nás často pozerá ako na niečo podradné. Objavom sú autorove denníky a kresby, ktoré dokazujú, že celá pozostalosť by si vyžadovala systematické spracovanie. Na odchode som sa preto opýtal:
"Prosím vás, môžem si pozrieť katalóg? Rád by som si ho kúpil."
"Katalóg nie je."
"A kedy bude?"
"Možno koncom februára by asi už zrejme mal byť."
Odpoveď ma síce zaujala po stránke gramatickej, ale vonkoncom neuspokojila po obsahovej. Aleš Votava stihol za svoj krátky život vytvoriť kostýmy a scény pre neuveriteľných sedemdesiatpäť predstavení. Bolo by veľkým prínosom, keby sme mali včas zmapované aspoň tie minulé, keď sa už nemôžeme tešiť na tie budúce.


 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.