2011
2010
2009
 
Reštaurované dielo zo zbierok SNG - Mytologická scéna
4. november 2008 - 5. júl 2009
 
Druhá ruská avantgarda
Nonkonformisti zo zbierky Bar-Gera

14. november 2008 - 22. február 2009
 
Mestské zásahy
4. december 2008 - 15. marec 2009
 
Eva Kmentová
18. december 2008 - 22. február 2009
 
Reštaurátor Franz Storno st.
13. marec 2009 - 17. máj 2009
 
OSEMDESIATE
Postmoderna v slovenskom výtvarnom umení 1985 – 1992

8. apríl 2009 - 30. august 2009
 
„Modernajsuj!“
20. máj 2009 - 21. jún 2009
 
Carte Futuriste / Futuristické kresby
100 rokov futurizmu

17. jún 2009 - 15. august 2009
 
Rudolf Uher – Sochy na papieri
9. júl 2009 - 16. august 2009
 
Mudroch & Mudroch
Neuskutočnený rozhovor

18. september 2009 - 8. november 2009
 
Bruselský sen
Československá účasť na svetovej výstave EXPO 58 v Bruseli a životný štýl 1. polovice 60. rokov

25. september 2009 - 15. november 2009
 
Juraj Bartoš
2. október 2009 - 22. november 2009
 
Šiesty zmysel divadla
Slovenská scénografia a divadelný plagát po roku 1989

22. október 2009 - 17. január 2010
 
Renesancia
Dejiny slovenského výtvarného umenia

18. december 2009 - 28. marec 2010
 
2008
2007
2006
2005
2004
2003
2002
 
Reštaurované dielo zo zbierok SNG
Simone Pignoni - Sv. Praxedis

SNG, Bratislava, Rázusovo nábrežie 2, Vodné kasárne, rizalit
január 2007 - august 2007
 
Kurátor: Ivan Rusina
 
Reštaurátorske ateliéry
 
Dielo, ktoré sa dostalo do zbierok Slovenskej národnej galérie prevodom roku 1950, pochádza zo zbierky grófa Jána Pálffyho. V katalógu jeho kolekcie z roku 1909 ho pripísali florentskému maliarovi Francescovi Furinimu (c.1600 – 1646), postavu ženy na obraze vzhľadom k jej lamentačnému gestu a klasického atribútu – nádoby na masť určili ako Máriu Magdalénu.
Reštaurátorský prieskum a následné reštaurovanie však ukázali, že koncom 19. storočia bol obraz „upravený“ – premaľovaný, pričom tieto zásahy podstatne zmenili jeho ráz aj ikonografiu. Na pôvodnom barokovom obraze žena žmýkala špongiu či handru, z ktorej stekala krv do misy na stolíku. Pri premaľbe v 19. storočí reštaurátor „zamaľoval“ špongiu a stekajúcu krv, nádobu „zakryl“ vrchnákom, ostala iba žena lamentujúca nad nádobou. A tak z pôvodnej sv. Praxedy, ranokresťanskej svätice, sa po úprave stala Mária Magdaléna. Po odstránení premalieb z 19. storočia sa dala spoľahlivejšie určiť aj atribúcia obrazu. Ukázalo sa, že autorom našej kompozície nie je Francesco Furini, ale jeho žiak Simone Pignoni (1611, Florencia – 1698, Florencia).




 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.