2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
 
Julo Považan - Maľby a kresby
25. október 2003 - 31. január 2004
 
GOTIKA. Dejiny slovenského výtvarného umenia
21. november 2003 - 21. marec 2004
 
Obraz a tlač (Peter Kneubühler a umelci jeho tlačiarenskej dielne).
17. december 2003 - 29. február 2004
 
A Matter of Art - Súčasná švajčiarska architektúra
18. marec 2004 - 2. máj 2004
 
Zberatelia
7. apríl 2004 - 25. apríl 2004
 
Ladislav Mednyánszky
29. apríl 2004 - september 2004
 
Majstrovské diela umenia 20. storočia zo zbierok SNG - L. M.
29. apríl 2004 - september 2004
 
Adriena Šimotová - Tvár
7. máj 2004 - 27. jún 2004
 
Max Ernst - Knihy a grafiky
25. jún 2004 - 22. september 2004
 
Socha a objekt IX.
25. jún 2004 - 28. september 2004
 
INSITA 2004 - 7. ročník medzinárodného Trienále insitného umenia
27. jún 2004 - 3. október 2004
 
Elena Holéczyová - čipky
20. júl 2004 - 1. august 2004
 
Reštaurované dielo zo zbierok SNG. Jan Mertens ml., dielňa: Triptych Klaňania troch kráľov. 1520-1530
16. september 2004 - 31. máj 2005
 
Kamera scura & Kunst-Fu: SUPERSTART
20. september 2004 - 1. november 2004
 
FORMÁL 2. Mladý maďarský a slovenský dizajn
19. október 2004 - 28. november 2004
 
Miloš Dohnány a jeho tvorba
4. november 2004 - 31. január 2005
 
2003
2002
 
Ruský piktorializmus
Esterházyho palác, 1. a 2. poschodie
november 2002 - december 2002
 
Spoluorganizátor: Václav Macek
 
Výstava Ruský piktorializmus, ktorú v rámci Mesiaca fotografia organizuje ROSIZO, štátne centrum pre múzeá a výstavy Ministerstva kultúry Ruskej federácie v spolupráci so SNG a Nadáciou FOTOFO, predstavuje práce 16 autorov. Pokrýva vývoj ruského piktorializmu od 90. rokov 19. storočia až po súčasnosť. Vystavené práce sú zapožičané z Oblastného Múzea v Kirove, ktoré je pomenované po V. M. & A. M. Vasnetsovových, renomovaných umelcoch z Vjatky (Kirov) a zakladateľoch Múzea, ďalej z rozsiahlej súkromnej zbierky Michaila Golosovského z Krasnogorska pri Moskve, z rodinnej zbierky Sergeja Andrejeva, syna fotografa–piktorialistu Nikolaja Andrejeva z Puškina, a od Georgija Kolosova.
Ruský piktorializmus, ktorého začiatky siahajú do 80. rokov 19. storočia, sa projektoval ako schopnosť počúvať, o čom rozpráva ticho. Vychádza zo zobrazovania krajiny a jeho stúpenci ho prirovnávali k maľbe, pričom kritici ich obviňovali z mechanického kopírovania. Postupne obsiahol všetky prevládajúce žánre fotografie a vyznačil ďalšie obdobie histórie fotografického umenia v Rusku s pôsobnosťou po celom teritóriu. Piktorialisti ako prví poeticky zachytili vizuálny obraz mestskej kultúry, jej hodnôt a foriem na prelome storočí. Opustili ateliér, stali sa cestujúcimi fotografmi a do výstavných priestorov sa vrátili ako „básnici krajiny“. Odmietli „dogmu akademizmu“ v kompozícii a svoje prístupy odvodzovali od umelcov Ďalekého východu a Francúzska. Boli zároveň mladšími súčasníkmi impresionistov. Umelecké zámery piktorialistov sa v mnohom zhodovali s etickým a určujúcim charakterom ruskej inteligencie. Je ťažšie nájsť iné obdobie, v ktorom by sa fotografia stala dôležitým zdrojom duchovného života a spájala umelcov rozdielnych profesií.
Foto 12


 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.