2011
2010
2008
2007
2006
 
   Rembrandt na Dunaji (HN 21/12/2006)
21. december 2006
 
Miliardová výstava: Neťukajte do Rembrandta, zazvonííí! (Nový čas 21/12/2006)
21. december 2006
 
Majstri zlatého veku zablúdili do Bratislavy (SME 16/12/2006)
16. december 2006
 
Grafiky na celý rok (SME 15/12/2006)
15. december 2006
 
Čarovná scéna spod maminej sukne (SME 14/12/2006)
14. december 2006
 
Holanďania blúdia: do galérie (PRAVDA, 09/12/2006)
9. december 2006
 
Vydarená inštalácia (PRAVDA 25/11/2006)
25. november 2006
 
Galéria má nový ťahák: slovenskú modernu (PRAVDA 22/11/2006)
22. november 2006
 
Slovenská národná galéria otvorila (Ne)stále expozície umenia 20. storočia (Pravda/22/11)
22. november 2006
 
Nie je všetko len super a go-go-go (Sme, 02/11/2006)
2. november 2006
 
Národná galéria si vyžiada miliardu (Sme)
3. október 2006
 
Váš autoportrét, prosím! ( Domino fórum 28/06/2006)
 
Autopoesis - výstava vlastného ja (Večerník (BA) 22/06/2006)
 
Pri fotografovaní treba vraj pokorne počúvať (Sme, 21/09/2006)
 
2005
 
Aleš Votava maľoval svetlom (PRAVDA 12/12/2006)
12. december 2006
 
Autor: Jena Opoldusová
 
Tvorbu scénografa a šperkára, ktorú predčasne uzavrela smrť, predstavuje výstava v SNG

Klavírne krídlo vznášajúce sa v priestore. Scénograf Aleš Votava ho použil v inscenácii Višňový sad, ktorú robil pre Slovenské národné divadlo. Bola to najlepšia scénografia divadelnej sezóny 1995/ 96. Získal za ňu prvé DOSKY. Vznášajúce sa klavírne krídlo uvádza aj retrospektívnu výstavu v Slovenskej národnej galérii v Bratislave. Pripomína výtvarníka, ktoré sa predčasne uzavrelo v máji 2001. Mal tridsaťosem rokov.
Fotografie približujú Pucciniho Toscu. Scénografiu, ktorú robil pre Národné divadlo v Prahe, vyznamenali Cenou Alfréda Radoka v sezóne 1999/2000. Votava rád "maľoval" scénu svetlom, pohybom a farbami. Červenou, žltou a modrou.
Slávna Shakespearova Búrka, za ktorú získal ďalšie DOSKY, obsadila celú miestnosť. Skice, štúdie s poznámkami aj fotografie pripomínajú, ako vyberal z nápadov a k čomu napokon dospel. Za divadelnou oponou objaví návštevník Les. Za jeho scénografiu získal ďalšie DOSKY. Tmu presvecuje videonahrávkou z Ostrovského inscenácie v Astorke Korzo 90.
Modelov je na výstave málo. "Makety, ktoré síce vyrábal, slúžili len ako pracovné modely. Nemali charakter výstavných artefaktov. Pre Votavu bola artefaktom javisková realizácia," vysvetlila kurátorka výstavy Dagmar Poláčková.
Výtvarník, ktorý po pobytoch v Paríži a Ríme priblížil slovenskú scénografiu k aktuálnym svetovým trendom, vymýšľal aj originálne šperky. Náramok z náprstkov, náhrdelník z otvorených nožov - rybičiek. Fotografoval, a nielen predstavenia, na ktorých pracoval. Písal si denníky, publikoval svoje názory. Výstava približuje jeho dielo aj uvažovanie v širokom spektre. "Divadlo je úžasná ustanovizeň, chodíme sa do nej pozerať na nás samých, vdychovať obraz reality, ktorú sami žijeme," dočítate sa medzi Votavovými citátmi.
Úžasné divadlo, v ktorom možno vdychovať obraz originálnej tvorby, ponúka výstava Aleš Votava do 25. februára.






 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.