2011
2010
 
   Prednášky a panelové diskusie rese arch v SNG
14. december 2010 17:00 - 15. december 2010
 
V SNG číta Mila Haugová...
9. december 2010 17:00
 
Mikuláš so Slovenskou národnou galériou
5. december 2010 15:00
 
Mikuláš v mlyne
5. december 2010 15:00
 
Výstava Zlatom a ohňom z Múzea Cluny prezentovaná v SNG!
1. december 2010 17:00
 
Diár SNG 2011
december 2010 - január 2011
 
PF 2011
december 2010 - január 2011
 
Autorské čítanie na výstave Holé baby
25. november 2010 17:00
 
V SNG číta Daniela Kapitáňová
11. november 2010 17:00
 
Kurátorský výklad Dagmar Poláčkovej na výstave
Alexandra Exter – Ester Martinčeková-Šimerová – Anatol Petritzky – Ľudovít Fulla

10. november 2010 17:00
 
Web umenia
1. november 2010 - december 2010
 
Podujatia v rámci výstavy Holé baby / Lásky nebeské
28. október 2010 17:00
 
Pozvánka - Momento musicale
27. október 2010 18:00
 
V SNG číta Marína Čarnogurská z Lao-c´
21. október 2010 17:00
 
Maľba v kontextoch, kontexty maľby
21. október 2010 - 22. október 2010
 
Podujatia v rámci výstavy Holé baby / Guerilla Girls
Prednáška Moniky Mitášovej

20. október 2010 17:00
 
František Drtikol - pozvánka na kurátorský výklad
13. október 2010 16:00
 
BLAF / Bratislava Art Festival začína v SNG koncertmi!
1. október 2010 - 6. október 2010
 
Využite poslednú šancu vidieť 9. ročník Trienále insitného umenia – INSITA 2010!
26. september 2010 15:00
 
V SNG číta...Pavel Vilikovský
23. september 2010 17:00
 
Kurátorský výklad na výstave Zlatý vek holandskej grafiky - Od Goltzia po Rembrandta
12. september 2010 15:00
 
Pozvánka - Natural Architecture / La Biennale di Venezia
29. august 2010 - 1. november 2010
 
V SNG číta Tomáš Janovic zo Sándora Máraia
5. august 2010 17:00
 
V SNG číta Kornel Földvári
15. júl 2010 17:00
 
Insita 2010 - komentovaná prehliadka
11. júl 2010 16:00
 
Pripravujeme...www.sng.sk
júl 2010 - august 2010
 
13 kubikov v SNG
22. jún 2010 18:00
 
V SNG ČÍTA MIROSLAV MARCELLI
17. jún 2010 17:00
 
Pozvánka na stretnutie so slovenskou vokálnou budúcnosťou
16. jún 2010 18:00
 
Pozvánka na sprievodný program k výstave Ján Rombauer (1782 – 1849)
Levoča – Petrohrad – Prešov

16. jún 2010 17:00
 
Pozvánka na diskusiu na výstave Július Koller
9. jún 2010 16:00
 
Koncert pre bicie nástroje
2. jún 2010 18:00
 
Inventáre Archívu výtvarného umenia
Slovenskej národnej galérie v zdigitalizovanej podobe

jún 2010 - december 2010
 
Medzinárodný deň detí v SNG
28. máj 2010
 
Prednáška architektúry ANNE-FRANÇOISE JUMEAU
21. máj 2010 19:00
 
V SNG číta...
20. máj 2010 17:00
 
Noc múzeí a galérií v Pezinku
15. máj 2010 10:30
 
Noc múzeí a galérií 2010 v Bratislave
15. máj 2010 10:00
 
Noc múzeí a galérií na Zvolenskom zámku
15. máj 2010
 
Noc múzeí a galérií v Galérii Ľudovíta Fullu
v Ružomberku

15. máj 2010
 
Noc múzeí a galérií v kaštieli v Strážkach
15. máj 2010
 
Výklad na výstave Ruská ikona XV. - XX. storočie
11. máj 2010 17:00
 
Deň matiek
9. máj 2010 15:00
 
Kurátorský výklad na výstave Július Koller
6. máj 2010 17:00
 
Prednáška Jozefa Medveckého
29. apríl 2010 16:00
 
Hudba a obrazy
27. apríl 2010 19:00
 
Verejný odpočet činnosti a hospodárenia
Slovenskej národnej galérie za rok 2009

27. apríl 2010 10:30
 
Rozhovory o umení
21. apríl 2010 - december 2010
 
Nepatríme na smetisko
Bábkové predstavenie pre deti v podaní súboru Agape

18. apríl 2010 10:30
 
Maľované vajíčko
28. marec 2010 15:00
 
Naša renesancia
Sobotné tvorivé dielne a animácie pre rodiny s deťmi.

27. marec 2010 15:30
 
Koncert MUSICA POETICA DA CAMERA II
24. marec 2010 18:00
 
Za renesanciou tu a teraz
(pre mladých i pre deti)

24. marec 2010 16:00 - 28. marec 2010
 
Prednáška - Renesančné maliarstvo
15. marec 2010 16:00
 
Večer francúzsko – slovenskej hudby & 4 druhy flauty
11. marec 2010 18:00
 
Boris Ondreička
MANIFESTA 8 – PRÍPADOVÁ ŠTÚDIA

11. marec 2010 17:00
 
Jeden svet 2009 v Strážkach
7. marec 2010 18:00 - 21. marec 2010
 
Taliansky operný podvečer
4. marec 2010 17:00
 
Prednášky (pondelky v kinosále)
1. marec 2010 16:00 - 8. marec 2010
 
Prezentácia knihy K. Bajcurovej - Fulla
25. február 2010 17:00
 
Z umenia a hudby
24. február 2010 17:00
 
Nedeľné ateliéry pre deti a rodičov
inšpirované výstavou Renesancia

21. február 2010 15:00
 
Utorky v kinosále
Pohľady na renesanciu v dokumentárnom a náučno-vzdelávacom filme

16. február 2010 17:00
 
Valentínska nedeľa - pozvánka do Schaubmarovho mlyna
14. február 2010 15:00
 
Momento musicale
10. február 2010 18:00
 
Čítanie z renesančnej literatúry
Výber z drám Williama Shakespeara s hudobným sprievodom

27. január 2010 17:00
 
Renesancia - kurátorský sprievod na výstave
21. január 2010 16:00
 
Taliansky operný podvečer
14. január 2010 17:00
 
Renesancia - sprievodný program
 
CV prednášajúcich
 
PF 2010
december 2009 - január 2010
 
2009
2008
2007
2006
2005
 
Ad: Rozpačitý pokus o príbeh na slovenskú tému
23. január 2006 - 31. január 2006
 
(reakcia na článok A. Kopernickej, SME 13. 1. 2006)
 
Slovenský mýtus
 
Tak sme sa konečne dočkali! Kultúrna rubrika mienkotvorného denníka SME reagovala na jeden z najväčších výstavných projektov na Slovensku posledného obdobia s príslovečnou novinárskou pohotovosťou – po tri a pol mesiaci prišla s „rozpačitým pokusom“ o recenziu výstavy Slovenský mýtus.
Na úvod – dvakrát sa tvorcom výstavy podsúva, že chceli „stopercentne uchopiť“ alebo že sa snažili „kompletne zmapovať“ danú tému. Pritom sme viackrát upozornili na to, že slovenský mýtus nie je bežnou tému, že je skôr komplexom tém, z ktorých viaceré sa dajú určiť a ohraničiť len približne, pričom niektoré na seba nadväzujú tesnejšie, iné sa naopak dajú len voľne pričleniť. Z toho vyplýva, že sme si nijako nenárokovali na ich „kompletné zmapovanie“. Viackrát sme takisto zdôrazňovali (v sprievodnom bulletine, tlačovej správe aj na tlačovej konferencii, na ktorú ako obvykle redaktori SME neprišli), že nám išlo o predstavenie rôznych vizualizácií slovenského mýtu ako tematického komplexu, to znamená, že sme sa zamerali viac na ikonografický program týchto vizualizácií ako na vývoj alebo históriu národných mýtov a mýtov v úvodzovkách, teda nepodložených legiend až vyslovených bludov. Preto sme na výstave nechceli predstaviť kompletnú „galériu predkov“, veľkých alebo sporných postáv našej minulosti, ale skôr tie diela, ktoré okrem spodobenia príslušných osôb priniesli aj „pridanú hodnotu“, ikonografickú zvláštnosť, vypovedajúcu o konkrétnej dejinnej situácii a o vzťahu autora k nej. A tak na časti výstavy v SNM naozaj chýbali niektoré obľúbené postavy dávnej i nedávnej minulosti. Nechceli sme prezentovať témy a osoby, ktoré sú dodnes predmetom ideologického či politického súperenia, aj keď by to bolo zrejme populárnejšie. Napokon sme nechceli rozmnožovať panujúcu „blbú náladu“, ktorú svojím účinkovaním podporujú aj mnohí mediálni pracovníci – nečudujme sa im, je to ich chlieb. Preto nás celkom potešilo, že medzi zápismi návštevníkov výstavy sme našli výrok „výstava nás povzniesla a očistila“. Takéto a podobné vyjadrenia jednoznačne prevládajú.
Napriek tomu sme boli vzdialení od toho, aby sme ponúkali akúsi „bezkonfliktnú“ a „uhladenú“ podobu slovenského mýtu. Naša snaha predstaviť slovenský mýtus skôr ako nadčasovú symbolickú štruktúru, než ako „prehliadku márnosti“ mýtov – zblúdených predstáv našich predkov a súčasníkov, vychádzala okrem prirodzených estetických zreteľov aj z historického poznania. V sprievodných textoch zdôrazňujeme, že na rozdiel od iných okolitých národov, ktoré mali na začiatku 20. storočia éru vizualizácií vlastných mýtov už viac-menej za sebou, Slováci ju mali v podstate ešte pred sebou.
A tak sa stalo, že v istom historickom okamihu, po vzniku samostatnej Československej republiky, sa vo veľkej časovej tiesni riešilo v slovenskom umení viacero otázok naraz – otázka identity, otázka autochtónnosti a modernity, otázka vzťahu k vlastnej minulosti. V 20. storočí už nebolo možné pristupovať k minulosti na spôsob tak trochu cimrmanovského autora Rukopisu královéhradeckého a zelenohorského, a ak sa o to niektorí (Janko Alexy a ďalší) pokúsili, tak to dopadlo žalostne. Doba si žiadala už syntetickejšiu formulácie národného mýtu, ktoré by neboli založené na neveľmi slávnej a povznášajúcej minulosti, ale naopak by vychádzali z toho, čo z hľadiska vizuálneho prieskumu vlastnej identity ako jediné stálo za pozornosť – spôsob života a kultúra širokých vrstiev vidieckeho obyvateľstva. To nebol len „xenofóbny“ názor domácich rodoľubov, to bol aj názor znalcov, prichádzajúcich zvonka. V tejto plodnej časovej tiesni, v rozpätí jedného-dvoch desaťročí vznikli prakticky všetky relevantné spodobenia slovenského mýtu, ukázala sa celá jeho tematická štruktúra. Preto sme nemuseli zdôrazňovať historicitu rôznych vizuálizácií tohto mýtu a okrem kulminačného obdobia 20. – 30. rokov 20. storočia sme všetko ostatné chápali ako prolegomena či paralipomena k rozvinutiu hlavnej témy.
Napriek tomu vývojové hľadisko celkom nezmizlo. V istom zmysle ho nahradilo radenie tém za sebou – od jednoduchých, elementárnych k zložitejším, významovo viacvrstevnatým, motivicky ťažšie uchopiteľným – čo zhruba zodpovedalo aj ich časovej následnosti. Podobne v suteréne Esterházyho paláca sa objavili ďalšie historicky ohraničené kapitoly –„zachraňovanie spomienok“ galandovcov (recenzentka si to zrejme nevšimla) a naozaj trochu vágny slovenský mýtus v súčasnom umení, vágny jednoducho preto, lebo nepredstavuje už ťažiskovú tému a umelci sa mu venujú iba okrajovo alebo en passant a ich príspevky vzájomne nesúvisia. Napriek tomu je tento súbor diel dôležitý – je dokladom toho, že táto téma v našom umení ešte stále rezonuje, lebo ozajstný mýtus na rozdiel od tých falošných, je stále aktuálny. Nereagovať naň znamená nezaujímať sa o to, odkiaľ prichádzame, čím sme a čím by sme mohli byť.
Ak niekto vníma „vypracovanie zoznamu mytologických tém“ a priraďovanie ilustrácií k nim ako to najjednoduchšie, tak nech si to skúsi! Väčšina neinformovaných názorov vychádza totiž z toho, že všetko, čo sa nám tu predostiera, je dopredu známe a akosi až apriórne dané. Zabúda sa na to, že tematický reťazec je treba vytvoriť, naplniť konkrétnymi dielami, že zmysluplná štruktúra, nasýtená vzájomnými poukazmi nie je tu odprvoti, ani nevzniká len vďaka voluntárnemu kurátorskému pomyslu, tak ako to vidíme pri väčšine výstav súčasného umenia prezentovaných na Slovensku.
Takému kritikovi sa zrejme ani nechce čítať, a tak úplne obíde skutočnosť, že táto výstava pozostáva nielen z artefaktov, ale aj z textov a obidve zložky sa vzájomne podmieňujú a doplňujú. Ak teda takýmto spôsobom prečítame výstavu, nijako nám nemôže vyvstať „bezkonfliktnosť“ a absencia „kritickej reflexie“. Výstavu a sprievodné texty si treba nielen prečítať, ale aj poriadne prezrieť – inakšie by sme nemohli tvrdiť, že slovenský mýtus vo filme je zastúpený len zostrihom filmov o Jánošíkovi; dokonca ani ten zostrih sa netýka len Jánošíka, ako tvrdí recenzentka. Našťastie práve početné ohlasy už zmieňovaných divákov svedčia o tom, že oni boli na takéto čítanie výstavy zrejme lepšie pripravení než recenzentka, a tak o ich „nedostatočnú pripravenosť“ nemusí mať obavy. Ak bolo naše spracovanie témy „ploché“, tak sa rozhodne premeškala príležitosť na jej reflexiu, ktorá by plochá nebola. Na záver otázka s výkričníkom – keď už to trvalo taký dlhý čas, tak prečo to prišlo práve teraz?


Aurel Hrabušický, kurátor SNG

 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.