2011
2010
2009
2008
2007
 
   V Slovenskej národnej galérii je do marca sprístupnená výstava Stratený čas? (20. 12. SME)
O komunizme na plné pecky

20. december 2007
 
Cena pre kurátorku Zoru Rusinovú [SME 07/12/2007]
7. december 2007
 
Stratený čas? Nie, len trochu zabudnutý [HN 19/11/2007]
19. november 2007
 
Stratený čas? Určite nie! [SLOVO 14/11/2007]
14. november 2007
 
Komunistická pohľadnica s Darou Rolins: Nie žart, ale upútavka
4. november 2007
 
Schaubmarovci v mlyne (Pezinčan)
november 2007 - december 2007
 
Riskovať sa dá – aj v umení
4. október 2007
 
ATELIÉR (HN 06/09/2007)
6. september 2007
 
Analógová kontrarevolúcia (Domino efekt 22/08/2007)
22. august 2007
 
Netypická výstava v SNG v Bratislave (Rádio Slovensko, 12:00 15/08/2007)
14. august 2007
 
Insita má čaro ( Insita má čaro (PRAVDA 14/07/2007)
14. júl 2007
 
AD RICHARD GREGOR: PARADOX LESA DELFÍNOV .týždeň 25/2007 (Týždeň 02/07/2007)
2. júl 2007
 
Grand Prix Insita putuje do Poľska
26. jún 2007
 
Paradox lesa delfínov ( Týždeň (18/06/2007)
18. jún 2007
 
Moravská galéria prináša dielo Andyho Warhola (Žurnál 07/06/2007)
7. jún 2007
 
Obrazy nielen pre oči (Mosty 05/06/2007)
5. jún 2007
 
Kresby lákali zberateľov (PRAVDA 02/06/2007)
2. jún 2007
 
Bočkayove obrazy klamú zrak (PRAVDA 19/04/2007)
19. apríl 2007
 
Hockney? Výnimočný zážitok (PRAVDA 14/04/2007)
14. apríl 2007
 
Sýty stôl nasýti (dušu) (2007-03-31)
31. marec 2007
 
Inakosť v Slovenskej národnej galérii (Mosty 27/03/2007)
27. marec 2007
 
Ako robil maliar Hockney grafiky (PRAVDA 24/03/2007)
24. marec 2007
 
Cítim sa modro. Aleš (SME, 22/03/2007)
22. marec 2007
 
Zabudnite na horúce L. A. (SME 22/03/2007)
22. marec 2007
 
Všetko najlepšie, Hockney! (HN 19/03/2007)
19. marec 2007
 
Bludní Holanďania stále lákajú (PRAVDA 07/03/2007)
7. marec 2007
 
Umenie nemôže žiť vo vzduchoprázdne (Parlamentný kuriér 22/01/2007)
22. január 2007
 
Tvorba Aleša Votavu v Esterházyho paláci (Bratislavské noviny 18/01/2007)
18. január 2007
 
Oko stĺpkom (TV OKO 18/01/2007)
18. január 2007
 
Riskantná forma provokuje (PRAVDA 18/08/2007)
 
Stratený čas? Určite nie! [SLOVO 14/11/2007]
 
2006
2005
 
Warhol, Campbellove polievky a SNG (Parlamentný kuriér 23/06/2006)
 
Autor: redakcia
 
Slovenská národná galéria získala do svojich zbierok - po nedávnom nákupe veľkého súboru diel Ladislava Mednyánszkeho - opäť kapitálny úlovok, hoci celkom inej sorty: kompletnú sériu slávnych serigrafií "Campbellove polievky I. "(1968) hviezdy amerického pop-artu Andyho Warhola. Stala sa tak jednou z mála zbierkotvorných inštitúcií v rámci strednej Európy, ktorá takúto sériu vlastní. Parlamentný kuriér pri tejto príležitosti oslovil Katarínu BAJCUROVÚ, generálnu riaditeľku Slovenskej národnej galérie.

Meno Andy Warhol je Slovensku vnímané trochu zvláštne: hoci je to svetový autor par excellence, hviezda svetového obchodu s umením, je to tak trošilinku aj "náš" autor, keďže jeho rodičia pochádzali z východného Slovenska. Nebolo aj to dôvodom, prečo sa SNG sústredila na získanie jeho diel? Aká bola vlastne prvotná inšpirácia, aby sa týchto desať serigrafií dostalo na Slovensko?

Prvotným bol podnet od Michala Bycka, kurátora Múzea Andyho Warhola v Medzilaborciach, ktorý ma informoval, že táto séria sa objavila na trhu - t. z. v ponuke Nadácie vizuálnych umení Andyho Warhola v New Yorku, ktorá sa po Warholovej smrti stala "dedičom" a správcom jeho diela (z daru tejto nadácie vzniklo aj Warholovo múzeum v Pittsburgu). Dodnes je svojím spôsobom "strážcom" toho, ako sa s Warholovým dielom nakladá, súčasne ručí za pravosť predávaného diela. Zvláštnosťou ponúkaného súboru totiž bolo to, že šlo o kompletnú, číslovanú a Warholom (na rube) podpísanú sériu sieťotlačí, ktorá je zaznamenaná aj v katalógu jeho súborného diela. Na svete je ich 250, naša má poradové číslo 148. Máte pravdu, Warhol je náš "starý známy", a nielen preto, že jeho rusínske korene siahajú cez rodičov na Slovensko. Naposledy sme sa s ním v našej inštitúcii stretli na sklonku zimy 2001, keď sme - na naše pomery s veľkým úspechom - uviedli putovnú výstavu jeho diela, pripravenú k miléniu Ministerstvom zahraničných vecí USA a Múzeom Andyho Warhola v Pittsburgu.
Odvtedy záujem oň na Slovensku neutíchol.
K zbierke jeho diel, ktorú od deväťdesiatych rokov minulého storočia vlastní a vystavuje Múzeum moderného umenia Andyho Warhola v Medzilaborciach, pribudli na Slovensku ďalšie skvosty v súkromných zbierkach, a tak sme aj v SNG už dlhšie boli toho názoru, že mal by byť zastúpený aj vo vrcholnej galerijnej zbierke krajiny.

Desať Warholových serigrafií stálo SNG viac ako 10 miliónov Sk. Prezraďte: ako sa takýto V. I. P. autor kupuje? Je možné zjednávať alebo je cena pevne stanovená?

No, podstatou je, že treba okamžite reagovať a oznámiť svoj záujem, pretože záujemcov bolo, ako sme sa dozvedeli, dosť. . . A v tejto situácii sa zjednáva ťažko. Cena bola stanovená, išlo o to, či berieme alebo nie. Na americkej strane nám pomohlo to, že sme vrcholná galerijná - zbierková inštitúcia z krajiny, kde sú Warholove korene a rovnako aj dobré vzťahy Michala Bycku s členmi nadácie, ako aj s jeho bratom Johnom Warholom, ktorý vraj mal osobný záujem, aby

sa diela dostali na Slovensko. Preto boli ochotní s celou obchodnou transakciou počkať.
Vo chvíli ponuky sme totiž mali záujem, ale nemali peniaze. Tie sa nám podarilo získať na slovenské pomery relatívne rýchlo, a aj to zhodou šťastných okolností.
Bol záver roka 2005 a vláda SR rozdeľovala rozpočtovú rezervu. Takže naša vďaka patrí všetkým, ktorí pochopili dôležitosť a závažnosť tejto kúpy a účelové prostriedky nám schválili, od pracovníkov Ministerstva kultúry cez oboch ministrov kultúry až po predsedu vlády.

Získaním warholovskej kolekcie sa SNG určite stala aj silnejším partnerom špičkových galérií v okolitých krajinách. Pomôžu "Campbellove polievky", aby sa na Slovensko
- napríklad formou recipročného zapožičania - dostali iní svetoví autori, ktorých vlastní či už Národná galéria v Prahe, Múzeum XX. storočia vo Viedni a iní? Zamýšľate aj týmto spôsobom zúročiť túto akvizíciu?

Určite áno, a už máme viacero návrhov a žiadostí o zapožičanie - každú budeme zvažovať veľmi individuálne. Uvedomujeme si, že máme v rukách dielo "silného kalibru", ktoré veľmi pomôže povzniesť medzinárodný význam našej inštitúcie a jej zbierok. Ak chceme byť aspoň trošku "svetoví", musíme vlastniť aj niečo zo svetového umenia. Medzinárodná zbierka by mala byť súčasťou každej národnej inštitúcie a tá nevzniká rýchlo a z ničoho, ale je to beh na dlhé trate, navyše jej základ v SNG už máme. V tomto zmysle bola táto kúpa absolútne legitímna a neobstoja námietky "zapálených kritikov", že máme kupovať len súčasné slovenské umenie! Osobne pre mňa boli zadosťučinením slová Vlada Havrillu, jedného z najoriginálnejších slovenských umelcov druhej polovice 20. storočia, počas finisáže jeho výstavy v SNG (prebiehala v susedstve s "polievkami"). V sedemdesiatych rokoch, keď Havrilla pôsobil v

undergrounde a venoval sa experimentálnemu filmu, bol Warhol (taktiež experimentálny filmár) preňho i jeho generáciu symbolom "absolútnej avantgardy". Odrazu sa nám väzby s Warholom odkryli v inom svetle - ako mimoriadne živé, silné, svetové.

Typickou črtou Warholových diel je akási neosobnosť, jeho kreácie prezentujú skôr kolektívny mýtus amerického sna, hoci ironicky zhmotneného v "Campbellovej polievke". Myslíte si, že na Slovensku, v krajine romantických panorám Benkových hôr, si "polievky" nájdu svojich "konzumentov"?

"Campbellove polievky" vznikli v roku 1968 - do grafického cyklu ich Warhol previedol šesť rokov potom, čo ich v roku 1962 ako sieťotlačové maľby prvýkrát predstavil vo Ferus Gallery v Los Angeles presne v duchu svojho výroku: "Nemyslím si, že umenie je určené len pre vyvolených. Má byť pre masy Američanov. . . " Miatli svojou primárnou existenciou, viseli na stene ako maľby a zároveň stáli na poličke ako tovar v obchode, obsedantne opakovali jeden motív, popierali auru originality a invencie maliarskeho média, menili uniformovanú a všadeprítomnú banalitu na kultový predmet. Stáli pri zrode Warholovho úspechu a "pätnásťminútovej" slávy, ktorá prerástla do jeho skutočného prijatia do dejín umenia. Napriek tomu, že bol géniom reklamy, že poprel výlučnosť originality a autenticity umeleckého diela, autorského rukopisu atď. atď. , dokonale obsiahol filozofiu času, v ktorom žil a ktorý v obmenách trvá dodnes. . . A pri pohľade na náš súčasný "pop-kultúrny" život pochybujem, že žijeme v iba v krajine "romantických panorám". Svet, ktorý svojho času Warhol tak geniálne zhmotnil vo svojom diele (i sám sebou) je realita, aj keď oneskorená, tu a teraz. Ostatne, pripomeňme si, že - superstar
- slovo, ktoré sa stalo dnes bežnou súčasťou nášho života, priviedol na svet v dnešnom význame slova práve Andy Warhol.
Preňho bola superstar nielen slávna Marilyn, Elvis Presley, či Elisabeth Taylorová, ale aj fľaša od Coca Coly, plechovka od Campbella, či kartónová škatuľa od Brilla. Priznám sa, že odkedy som "polievky" uvidela u nás v galérii, viackrát som si položila otázku, prečo sa vlastne radia medzi tie diela, ktoré zmenili 20. storočie. Odpovedí by zaiste bolo na kilogramy a kilometre vedeckých štúdií, ale ako to vyjadriť jasne a krátko? To, čo bolo zamýšľané ako tak trochu dehonestujúce, mechanické, banálne, jednoduché, lacné (? ) je dnes - odpustite mi to nekunsthistorické slovo - krásne. Akrása si "konzumentov" vari vždy nájde. . .

Na Slovensku už máme Múzeum Andyho Warhola v Medzilaborciach. V SNG vzniká teda akési "druhé centrum", kde milovník umenia môže vidieť špičkové diela amerického pop-artu. Zamýšľate týmto smerom zbierku ďalej rozširovať?

Trochu by som poopravila, tzv. druhé zbierkové centrum Warhola na Slovensku už vzniklo a nie je to SNG - je to rozsiahla súkromná zbierka v Bratislave. Všetky Warholove diela, ktoré sa na Slovensku vo verejných a súkromných zbierkach v tejto chvíli nachádzajú, tvoria veľmi slušnú kolekciu medzinárodného významu a azda raz spoločne uzrú svetlo sveta. A či našu zbierku budeme kreovať týmto smerom, to je priskoro hovoriť.
Rozhodne však do nej pribudne ešte jeden vzácny prírastok - bude to Warholova originálna kresba Campbellovej polievky, dostaneme ju darom od sprostredkovateľa kúpy z USA.

SNG prechádza do rekonštrukcie. Aký bude ďalší osud "Campbellových polievok" po jej dokončení?

Rozhodne už teraz sú klenotom našich zbierok a v budúcnosti budeme uvažovať o ich stálom vystavení - na to však potrebujeme špeciálne priestorové, klimatické a svetelné podmienky (to si vyžaduje papier, ktorý je "nosičom" tohto diela). Takéto vzniknú až po rekonštrukcii areálu SNG v Bratislave. Viem si predstaviť viacero variantov warholovskej expozície v Bratislave, ktorej základom by boli naše "polievky" a ktorá by mohla byť dočasne obmieňaná a obohatená aj prostredníctvom výpožičiek zo súkromných zbierok, resp. z Múzea moderného umenia A. Warhola v Medzilaborciach. Všetko je to vec budúcich rokovaní a dohôd. V každom prípade by to mohlo byť skutočné, nielen turistické, lákadlo do Bratislavy a SNG. . .



 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.