Brána do databázy
 
Zbierky starého umenia
 
Zbierky moderného a súčasného umenia
 
   Slovenské maliarstvo (1900-1950)
 
Slovenská grafika 20. storočia
 
Fotografia a intermédia
 
Slovenské maliarstvo po roku 1950
 
Slovenská kresba a ilustrácia 20. storočia
 
Európske umenie 19. a 20. storočia - Grafika
 
Európske umenie 19. a 20. storočia - Maliarstvo
 
Zbierky architektúry, úžitkového umenia a dizajnu
 
 
Zbierka moderného a súčasného sochárstva
 
Kurátorka: Doc. Zora Rusinová, PhD.

 
Zbierka moderného a súčasného sochárstva 20. storočia predstavuje rozsahom a počtom diel najväčšiu časť celého korpusu sochárstva a plastiky od obdobia stredoveku po súčasnosť v majetku SNG (cca 2 700 položiek)..
Hoci v zbierke nájdeme okolo stovky diel zahraničných umelcov (najmä odliatky českých sochárov prvej polovice 20. storočia), je zameraná hlavne na práce slovenských autorov. Začala byť budovaná dva roky po založení galérie, pričom prvé diela sa získali prevodom vo februári 1950 z PŠVU (pre zaujímavosť, pod inv. č. 1 figuruje bronzová Štúdia hlavy odbojníka z r. 1935 od Jána Koniarka).
Ďalší charakter a podobu zbierky podstatne determinovali politické a spoločenské pomery po r. 1948, ktoré sa nedotkli len bezprostredného sveta umeleckej tvorby, ale aj celej kultúrnej oblasti a zasiahli najmä inštitucionálnu sféru galérií a múzeí. Direktívy zo strany štátnej ideológie predurčili a vymedzili možnosti nákupu umeleckých diel na ďalšie štyri desaťročia a podpísali sa pod koncepciu akvizícií SNG, z ktorých museli byť apriori vylúčené všetky diela nevyhovujúce prísnym kritériám doktríny socialistického realizmu. Akvizície umeleckých diel sa stali pravidelnou povinnosťou, v rámci ktorej sa získavali najmä sochy a plastiky vytvorené k veľkým politickým výročiam, slávnym okamihom dejín robotníckej triedy, KSČ, Oslobodenia, pomníkové návrhy a pod. Napriek tomu sa podarilo vybudovať pomerne konzistentnú kolekciu moderného sochárstva prvej polovice 20. storočia, v ktorej sú profilujúco zastúpené výrazné osobnosti etapy obdobia 1900–1950 (J. A. Murman, J. Koniarek, J. Bártfay, L. Majerský, F. Štefunko, V. Ihriský, R. Hornák, J. Kováčiková-Horová, J. Kostka, R. Uher a mnohí ďalší). Z typologického hľadiska dominuje v zbierke sochárstva prvej polovice 20. storočia portrétna busta, figurálna plastika, reliéf a klasický sochársky žáner. Tradičné trendy viazané na obsahové hodnoty diela predurčili aj používané materiály: prevažuje sadra, bronz, kameň, drevo.
Až po spoločensko-politických zmenách roku 1989 bolo možné začať zapĺňať prázdne miesta a kvalitatívne medzery v štruktúre zbierky aj čo sa týka neskorších desaťročí a systematicky rekonštruovať celkové dianie na poli sochárstva a trojdimenzionálneho objektu po r. 1950.
Napriek nedostatku finančných prostriedkov sa postupne podarilo aspoň sčasti skompletizovať diela zakladateľov moderného sochárstva a nakúpiť diela výrazných osobností šesťdesiatych rokov (V. Kompánek. A. Rudavský, J. Jankovič, M. Dobeš, I. Štěpán, J. Bartusz, M. Bartuszová a i.). Do zbierky súčasného sochárstva pribudli prvé prírastky intermediálneho rázu a envitonmentálneho umenia (J. Želibská. S. Filko, J. Meliš a i.), priestorové inštalácie a neokonceptuálne objekty (V. Oravec – M. Pagáč, P. Meluzin, P. Rónai, R. Ondák, M. Blažo a i.), zopár diel neslovenských autorov, ale napríklad, aj objekty súvisiace s feministickou reflexiou (S. Pernecká, A. Mona-Chisa, L. Tkáčová),.
Súčasná koncepcia budovania zbierky zohľadňuje výtvarné diela celého minulého storočia i najaktuálnejšej súčasnosti, s dôrazom nielen na vypĺňanie medzier v rámci jednotlivých tendencií a autorských kolekcií, ale i na nákup diel najmladších autorov. Kritériom je umelecká hodnota, prirodzený rešpekt k prestupovaniu výtvarných druhov a nových médií, ktoré intervenujú do oblasti trojdimenzionálneho objektu a posúvajú hranice sochárstva k novým časopriestorovým hodnotám.

 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.