2011
2010
2009
2008
2007
2006
 
   Rembrandt na Dunaji (HN 21/12/2006)
21. december 2006
 
Miliardová výstava: Neťukajte do Rembrandta, zazvonííí! (Nový čas 21/12/2006)
21. december 2006
 
Majstri zlatého veku zablúdili do Bratislavy (SME 16/12/2006)
16. december 2006
 
Grafiky na celý rok (SME 15/12/2006)
15. december 2006
 
Čarovná scéna spod maminej sukne (SME 14/12/2006)
14. december 2006
 
Aleš Votava maľoval svetlom (PRAVDA 12/12/2006)
12. december 2006
 
Holanďania blúdia: do galérie (PRAVDA, 09/12/2006)
9. december 2006
 
Vydarená inštalácia (PRAVDA 25/11/2006)
25. november 2006
 
Galéria má nový ťahák: slovenskú modernu (PRAVDA 22/11/2006)
22. november 2006
 
Slovenská národná galéria otvorila (Ne)stále expozície umenia 20. storočia (Pravda/22/11)
22. november 2006
 
Kedy zrekonštruujú budovu SNG? (TV TA3 18:00 17/11/2006)
17. november 2006
 
Niečo sa stalo - Aspekty nových rozprávaní (Domino fórum 15/11/2006)
15. november 2006
 
Nie je všetko len super a go-go-go (Sme, 02/11/2006)
2. november 2006
 
Dnes sa v Slovenskej národnej galérii v Bratislave začalo ďalšie pokračovanie cyklu Kurátor a hosť (Rádio Regina 25/10/2006)
25. október 2006
 
Prorok zo Sovinca (Týždeň 23/10/2006)
23. október 2006
 
Bohatá jeseň v Slovenskej národnej galérii (Bratislavské noviny 05/10/2006)
5. október 2006
 
Národná galéria si vyžiada miliardu (Sme)
3. október 2006
 
Mária Uhorská opäť v Bratislave (Týždeň - 2006 / 7)
február 2006
 
Váš autoportrét, prosím! ( Domino fórum 28/06/2006)
 
Autopoesis - výstava vlastného ja (Večerník (BA) 22/06/2006)
 
Warhol, Campbellove polievky a SNG (Parlamentný kuriér 23/06/2006)
 
Výstava Autopoesis v Bratisalve (Rádio Slovensko 18:00 20/06/2006)
 
Ja som ja a občas niekto iný (SME 12/07/2006)
 
Pri fotografovaní treba vraj pokorne počúvať (Sme, 21/09/2006)
 
Dvojaký Jindřich Štreit (Mosty 26/09/2006)
 
2005
 
V galérii chýbajú babám gule / ina[k], 10. 10. 2010
10. október 2010
 
Autor: Miro Tížik
 
Holé baby
Necenzurované akty moderných majstrov

 
Najnovšia výstava v Slovenskej národnej galérii Holé baby naozaj ukazuje na obrázkoch viac alebo menej holé baby. Nahotinky, odhalené krásky, ne/erotické akty alebo erotizujúce koláže.

Podtitul výstavy dokonca hovorí, že ide o Necenzurované akty moderných majstrov. Má ísť o hru na telo v 155 aktoch, od devätnástich klasických autorov slovenského moderného výtvarného umenia (napríklad Bazovský, Benka, Fulla, Galanda, Majerník, Sokol, Filko).

Téma ako stvorená pre lepkavých, slizkých a uslintaných mačov, voyeurov a „čumilov“, ktorí v každej žene vidia len objekt svojej sexuálnej túžby. Je to zároveň téma aj pre romantikov, ktorí na žene vidia len krásu jej ladných kriviek. Oblín v hornej alebo dolnej časti, závisí od konkrétnej podoby psychoanalytickej úchylky. Paradoxne na tlačovej konferencii k tejto, nahými ženami preplnenej výstave, neboli takmer žiadni muži.

Bohémskych a sukničkárskych novinárov z redakcií nevydurilo spoza ich počítačov ani takéto lákadlo. Podobne ako zostavovateľkami výstavy boli ženy, aj mediálnym hlasom, ktorý sprostredkuje verejnosti pohľad žien na to, aké boli pohľady mužov na ženy, sú opäť ženy.

Už na prvých medializovaných informáciách o výstave je však neprehliadnuteľné, že ženy novinárky nemali zo svojej práce takú radosť a obrázky holých báb v nich nevyvolali takú mieru tvorivosti ako u autoriek výstavy Petry Hanákovej, Jany Juráňovej a Jany Cvikovej. A tak je už možné čítať v novinách prvé nudné správičky o výstave. Banálne, skôr len na základe podkladov z tlačovky mechanicky spracované informácie o výstave. Jedny ženy zjavne nepochopili iné ženy.

Ale výstava našťastie nie je taká fádna ako informácie o nej. Je to vtipná hra feministiek s aktami nahých žien. V tomto prípade sa dá naozaj hovoriť bez rozpakov, že je to hra feministiek, autorky samotné sa k tomu hlásia.

Je to v podstate feministická výstava, rovnako ako aj všetky jej sprievodné akcie, ktoré budú v budúcich šiestich týždňoch výstavu sprevádzať. Len spomedzi novinárok asi len máloktorá pochopila tento rozmer a ambíciu výstavy. A tak ako sa s odstupom, ako na objekty svojej tvorby na nahé telá žien pozerali slávni slovenskí maliari, rovnako s odstupom vzniká obraz výstavy v médiách.

Výstava však nie je taká nudná, akademická a v podstate ani nie je provokatívna, ako je to prezentované. Autorky koncepcie a komentárov k dielam sa, aj podľa vlastných slov, pri práci dobre bavili. Ich radosť zo zosmiešňujúcich komentárov diel majstrov je zjavná a ak by sa dal charakter výstavy stručne popísať, nie je to bežná galerijná výstava, skôr vtipný politicko-emancipačný happening angažovaných feministiek

Pomocou fiktívnych rozhovorov babičky a vnučky o obrázkoch, ktoré zavesili na steny SNG, zosmiešňujú nielen pátos, aký nahote dávali naši výtvarní klasici, ale aj mnohé, už klasické výroky feministickej teórie, ktoré vpašovali do svojich dialógov.

Iróniou, intelektualizovanými poznámkami a spochybňovaním bežných predstáv o kráse aktov rozohrali teatrálnu frašku o zobrazovaní ženskej nahoty. Sústredením na boj proti mužskému pohľadu na ženy však „vtipné baby“ zabudli na mnohé neprudérne ženy, ktorých neláka pohľad na všadeprítomné nahotinky, ale ktoré túžili aj po pohľade na mužský akt.

Sklamané z výstavy zostávajú ženy, ktorým, tak ako bolo v SNG zvykom doteraz, aj na tejto výstave chýbajú pohľady na mužské prirodzenie. Sila sklamania týmto ženám nedovolila vidieť, že aspoň na Galandovom obrázku Túžba sa predsa len jedny guľky hompáľajú. Ale to je práve silou ideológie, proti ktorej chcela výstava bojovať, že nám nedovoľuje pozerať sa na svet s otvorenými očami.



 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.