2011
2010
2009
2008
2007
 
   V Slovenskej národnej galérii je do marca sprístupnená výstava Stratený čas? (20. 12. SME)
O komunizme na plné pecky

20. december 2007
 
Cena pre kurátorku Zoru Rusinovú [SME 07/12/2007]
7. december 2007
 
Stratený čas? Nie, len trochu zabudnutý [HN 19/11/2007]
19. november 2007
 
Stratený čas? Určite nie! [SLOVO 14/11/2007]
14. november 2007
 
Komunistická pohľadnica s Darou Rolins: Nie žart, ale upútavka
4. november 2007
 
Schaubmarovci v mlyne (Pezinčan)
november 2007 - december 2007
 
Riskovať sa dá – aj v umení
4. október 2007
 
ATELIÉR (HN 06/09/2007)
6. september 2007
 
Analógová kontrarevolúcia (Domino efekt 22/08/2007)
22. august 2007
 
Netypická výstava v SNG v Bratislave (Rádio Slovensko, 12:00 15/08/2007)
14. august 2007
 
Insita má čaro ( Insita má čaro (PRAVDA 14/07/2007)
14. júl 2007
 
AD RICHARD GREGOR: PARADOX LESA DELFÍNOV .týždeň 25/2007 (Týždeň 02/07/2007)
2. júl 2007
 
Grand Prix Insita putuje do Poľska
26. jún 2007
 
Paradox lesa delfínov ( Týždeň (18/06/2007)
18. jún 2007
 
Moravská galéria prináša dielo Andyho Warhola (Žurnál 07/06/2007)
7. jún 2007
 
Obrazy nielen pre oči (Mosty 05/06/2007)
5. jún 2007
 
Kresby lákali zberateľov (PRAVDA 02/06/2007)
2. jún 2007
 
Bočkayove obrazy klamú zrak (PRAVDA 19/04/2007)
19. apríl 2007
 
Hockney? Výnimočný zážitok (PRAVDA 14/04/2007)
14. apríl 2007
 
Sýty stôl nasýti (dušu) (2007-03-31)
31. marec 2007
 
Inakosť v Slovenskej národnej galérii (Mosty 27/03/2007)
27. marec 2007
 
Ako robil maliar Hockney grafiky (PRAVDA 24/03/2007)
24. marec 2007
 
Cítim sa modro. Aleš (SME, 22/03/2007)
22. marec 2007
 
Zabudnite na horúce L. A. (SME 22/03/2007)
22. marec 2007
 
Všetko najlepšie, Hockney! (HN 19/03/2007)
19. marec 2007
 
Bludní Holanďania stále lákajú (PRAVDA 07/03/2007)
7. marec 2007
 
Umenie nemôže žiť vo vzduchoprázdne (Parlamentný kuriér 22/01/2007)
22. január 2007
 
Tvorba Aleša Votavu v Esterházyho paláci (Bratislavské noviny 18/01/2007)
18. január 2007
 
Oko stĺpkom (TV OKO 18/01/2007)
18. január 2007
 
Riskantná forma provokuje (PRAVDA 18/08/2007)
 
Stratený čas? Určite nie! [SLOVO 14/11/2007]
 
2006
2005
 
Holé baby v SNG / Týždeň 18. 10. 2010
18. október 2010
 
Autor: Juraj Kováčik
 
Holé baby
Necenzurované akty moderných majstrov

 
Výstava aktov s feministickým komentárom je dôkazom toho, že večne sa opakujúci súboj medzi -izmom a umením sa nikdy nekončí výhrou ideológie.
.na úvod cítim potrebu zdôrazniť, že som, aj keď tichý, podporovateľ feminizmu. Súhlasím s tým, že je dobré, ak je postavenie ženy v súčasnej západnej civilizácii vždy znovu a znovu podrobované diskurzu. Nepáči sa mi sexizmus komerčných médií a reklamy, a až neuveriteľná mi pripadá predstava, že v neďalekom Švajčiarsku získali ženy volebné právo až v roku 1971. A áno, je tu temná strana sexu, ktorá stále pre mnohé ženy znamená poníženie, bolesť a utrpenie. K zamysleniu ma dohnala i informácia, vyvesená pri vstupe do výstavnej sály, podľa ktorej iba 5 % zbierok galérie tvoria práce žien. Svojím spôsobom to však bol môj vrchol výstavy Holé baby, uvedenej v Slovenskej národnej galérii podtitulom Necenzurované akty moderných majstrov. Výstava je komentovaným výberom aktov z galerijných zbierok slovenského moderného umenia. Ich význam je posunutý do nového rozmeru textmi feministických autoriek Jany Juráňovej a Jany Cvikovej. Tento koncept je v perspektíve národnej galérie osviežujúci. Tak ako v celej histórii umenia, aj v dielach moderných maliarovje zachytená podoba človečenstva v danej dobe, a teda aj to zlé, čo vzťah muža a ženy prináša. Problémom však je, že feministický komentár sa končí na prvom pláne a je zameraný iba na temnú stranu sily, vďaka čomu pôsobí voči vystaveným obrazom plocho a propagandisticky. Feministický text je priradený ku všetkým dielam bez rozdielu, padni, komu padni, ak je tam holá baba, tak je to zlé. Slová, ktoré môžu pri lepšom cielení triafať do čierneho, sa tak menia na monotónny, nudný a nakoniec otravný šum. Vystavené obrazy pritom predstavujú pestrú vzorku prístupov a kvality. Na jednej strane nechýbajú žánrové výjavy či anekdotické varianty národných motívov, na druhej strane sú tu však aj vrcholné diela moderny, ktoré cez symbolické znázornenie ženy definujú, čo vnímame ako krásu alebo opusy, opisujúce vzťah muža a ženy s prenikavosťou, presvedčivosťou a pravdivosťou, ktorá môže byť zdrojom závisti každého autora či autorky, venujúceho sa tejto téme. Nuž tak. Výstava ma prinútila rozmýšľať nad tým, prečo je v jej zbierkach tak málo autoriek. Už menej ma núti myslieť na to, prečo je v radoch galérie tak veľa kurátoriek. Svojím spôsobom je naozaj osviežujúce vidieť v Národnej galérii na stene v komiksovej bubline napísané slovo vagína. A áno, niektoré vystavené diela majú hodnotu viac anekdotickú ako umeleckú, a niektoré sú odrazom vášne viac živočíšnej ako intelektuálnej. Sú tu však aj obrazy patriace k tomu najlepšiemu, čo bolo v danej dobe u nás vytvorené ľudskou rukou. Ich pravdivosť je o úroveň vyššie ako pravdivosť slov rozosiatych naokolo. Tak, ako pravdivosť básne je vždy väčšia ako pravdivosť proklamácie. Na záver iba dve poznámky k najkrikľavejším nedorozumeniam. Na to, aby sa niekto či niečo stalo symbolom, musí sa najskôr stať objektom. A ak muži maľujú obrazy, na ktorých sú v milostnej scéne zobrazení ako zvieratá, nerobia to preto, aby sa rajcovali. Robia tak preto, lebo vedia, že v týchto chvíľach muž stráca časť svojej ľudskosti, že temná stránka zvieraťa je súčasťou každej vášne muža.

 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.