2011
2010
2009
2008
2007
 
   V Slovenskej národnej galérii je do marca sprístupnená výstava Stratený čas? (20. 12. SME)
O komunizme na plné pecky

20. december 2007
 
Cena pre kurátorku Zoru Rusinovú [SME 07/12/2007]
7. december 2007
 
Stratený čas? Nie, len trochu zabudnutý [HN 19/11/2007]
19. november 2007
 
Stratený čas? Určite nie! [SLOVO 14/11/2007]
14. november 2007
 
Komunistická pohľadnica s Darou Rolins: Nie žart, ale upútavka
4. november 2007
 
Schaubmarovci v mlyne (Pezinčan)
november 2007 - december 2007
 
Riskovať sa dá – aj v umení
4. október 2007
 
ATELIÉR (HN 06/09/2007)
6. september 2007
 
Analógová kontrarevolúcia (Domino efekt 22/08/2007)
22. august 2007
 
Netypická výstava v SNG v Bratislave (Rádio Slovensko, 12:00 15/08/2007)
14. august 2007
 
Insita má čaro ( Insita má čaro (PRAVDA 14/07/2007)
14. júl 2007
 
AD RICHARD GREGOR: PARADOX LESA DELFÍNOV .týždeň 25/2007 (Týždeň 02/07/2007)
2. júl 2007
 
Grand Prix Insita putuje do Poľska
26. jún 2007
 
Paradox lesa delfínov ( Týždeň (18/06/2007)
18. jún 2007
 
Moravská galéria prináša dielo Andyho Warhola (Žurnál 07/06/2007)
7. jún 2007
 
Obrazy nielen pre oči (Mosty 05/06/2007)
5. jún 2007
 
Kresby lákali zberateľov (PRAVDA 02/06/2007)
2. jún 2007
 
Bočkayove obrazy klamú zrak (PRAVDA 19/04/2007)
19. apríl 2007
 
Hockney? Výnimočný zážitok (PRAVDA 14/04/2007)
14. apríl 2007
 
Sýty stôl nasýti (dušu) (2007-03-31)
31. marec 2007
 
Inakosť v Slovenskej národnej galérii (Mosty 27/03/2007)
27. marec 2007
 
Ako robil maliar Hockney grafiky (PRAVDA 24/03/2007)
24. marec 2007
 
Cítim sa modro. Aleš (SME, 22/03/2007)
22. marec 2007
 
Zabudnite na horúce L. A. (SME 22/03/2007)
22. marec 2007
 
Všetko najlepšie, Hockney! (HN 19/03/2007)
19. marec 2007
 
Bludní Holanďania stále lákajú (PRAVDA 07/03/2007)
7. marec 2007
 
Umenie nemôže žiť vo vzduchoprázdne (Parlamentný kuriér 22/01/2007)
22. január 2007
 
Tvorba Aleša Votavu v Esterházyho paláci (Bratislavské noviny 18/01/2007)
18. január 2007
 
Oko stĺpkom (TV OKO 18/01/2007)
18. január 2007
 
Riskantná forma provokuje (PRAVDA 18/08/2007)
 
Stratený čas? Určite nie! [SLOVO 14/11/2007]
 
2006
2005
 
Slovenská vlna v Paríži / Pravda 19. 10. 2010
19. október 2010
 
Autor: Michal Havran
 
Zlatom a ohňom. Umenie Slovenska na konci stredoveku
D´OR ET DE FEU. L´ART EN SLOVAQUIE A LA FIN DU MOYEN AGE

 
V tohtoročnej parížskej kultúrnej sezóne má slovenské umenie dobrý zvuk. Po nadšených ohlasoch na výstavu slovenskej gotiky Zlatom a ohňom v Musée Cluny si môžu Francúzi kúpiť dôležité tituly slovenskej novej vlny. Štyri filmy - Slnko v sieti Štefana Uhera, Boxer a Smrť Petra Solana, Kristove roky a Vtáčkovia, siroty a blázni od Juraja Jakubiska vyšli vo výpravných vydaniach. Všetky štyri sú sprevádzané kvalitne spracovanými bookletmi. Francúzske vydanie snímky obsahuje výňatok zo slávnej eseje Antonína L. Liehma Československý kinematografický zázrak, Liehmov rozhovor s Uherom a ďalšie tri sprievodné texty vrátané reprodukcie pôvodného slovenského obalu filmu z edície SFÚ. Vydanie týchto DVD na francúzskom trhu vo vydavateľstve Malavida je logickým vyústením faktu, že československú novú vlnu neovplyvnil nikto viac ako práve francúzska kinematografia. Dôkazom je aj vynikajúca edícia Jakubiskovho kultového filmu Vtáčkovia, siroty a blázni, ktorý vznikol v československofrancúzskej koprodukcii. Nový master obnovenej kópie bol pri tejto príležitosti ešte raz prečistený a pripravený pre francúzsky trh. Slovenskému filmovému ústavu sa tak darí propagovať v zahraničí to, čím Slovensko neodškriepiteľne prispelo k tvorbe európskeho kultúrneho dedičstva v oblasti kinematografie. A ako tvrdí šéf ústavu Peter Dubecký: „spolupráca so zahraničnými vydavateľmi bude pokračovať a stane sa ešte intenzívnejšou." Náš divák by zas ocenil, keby si mohol slovenskú a ďalšiu európsku tvorbu, čo má vo svojom katalógu vydavateľstvo Malavida, pozrieť v kultivovanom filmovom multiplexe. V parížskom MK2 môže divák napríklad navštíviť neamerický film, ísť na kávu, zastaviť sa v kníhkupectve alebo zotrvať v študovni. Bez stresujúceho pozadia obchodného centra, ako to poznáme na Slovensku.
Československú novú vlnu neovplyvnil nikto viac ako práve francúzska kinematografia.
 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.