2011
2010
2009
 
   Objavili sme slovenský ZZ TOP /Kultúra.sme
5. august 2009
 
2008
2007
2006
2005
 
Slovenská vlna v Paríži / Pravda 19. 10. 2010
19. október 2010
 
Autor: Michal Havran
 
Zlatom a ohňom. Umenie Slovenska na konci stredoveku
D´OR ET DE FEU. L´ART EN SLOVAQUIE A LA FIN DU MOYEN AGE

 
V tohtoročnej parížskej kultúrnej sezóne má slovenské umenie dobrý zvuk. Po nadšených ohlasoch na výstavu slovenskej gotiky Zlatom a ohňom v Musée Cluny si môžu Francúzi kúpiť dôležité tituly slovenskej novej vlny. Štyri filmy - Slnko v sieti Štefana Uhera, Boxer a Smrť Petra Solana, Kristove roky a Vtáčkovia, siroty a blázni od Juraja Jakubiska vyšli vo výpravných vydaniach. Všetky štyri sú sprevádzané kvalitne spracovanými bookletmi. Francúzske vydanie snímky obsahuje výňatok zo slávnej eseje Antonína L. Liehma Československý kinematografický zázrak, Liehmov rozhovor s Uherom a ďalšie tri sprievodné texty vrátané reprodukcie pôvodného slovenského obalu filmu z edície SFÚ. Vydanie týchto DVD na francúzskom trhu vo vydavateľstve Malavida je logickým vyústením faktu, že československú novú vlnu neovplyvnil nikto viac ako práve francúzska kinematografia. Dôkazom je aj vynikajúca edícia Jakubiskovho kultového filmu Vtáčkovia, siroty a blázni, ktorý vznikol v československofrancúzskej koprodukcii. Nový master obnovenej kópie bol pri tejto príležitosti ešte raz prečistený a pripravený pre francúzsky trh. Slovenskému filmovému ústavu sa tak darí propagovať v zahraničí to, čím Slovensko neodškriepiteľne prispelo k tvorbe európskeho kultúrneho dedičstva v oblasti kinematografie. A ako tvrdí šéf ústavu Peter Dubecký: „spolupráca so zahraničnými vydavateľmi bude pokračovať a stane sa ešte intenzívnejšou." Náš divák by zas ocenil, keby si mohol slovenskú a ďalšiu európsku tvorbu, čo má vo svojom katalógu vydavateľstvo Malavida, pozrieť v kultivovanom filmovom multiplexe. V parížskom MK2 môže divák napríklad navštíviť neamerický film, ísť na kávu, zastaviť sa v kníhkupectve alebo zotrvať v študovni. Bez stresujúceho pozadia obchodného centra, ako to poznáme na Slovensku.
Československú novú vlnu neovplyvnil nikto viac ako práve francúzska kinematografia.
 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.