2011
2010
2009
2008
2007
2006
 
   Rembrandt na Dunaji (HN 21/12/2006)
21. december 2006
 
Miliardová výstava: Neťukajte do Rembrandta, zazvonííí! (Nový čas 21/12/2006)
21. december 2006
 
Majstri zlatého veku zablúdili do Bratislavy (SME 16/12/2006)
16. december 2006
 
Grafiky na celý rok (SME 15/12/2006)
15. december 2006
 
Čarovná scéna spod maminej sukne (SME 14/12/2006)
14. december 2006
 
Aleš Votava maľoval svetlom (PRAVDA 12/12/2006)
12. december 2006
 
Holanďania blúdia: do galérie (PRAVDA, 09/12/2006)
9. december 2006
 
Vydarená inštalácia (PRAVDA 25/11/2006)
25. november 2006
 
Galéria má nový ťahák: slovenskú modernu (PRAVDA 22/11/2006)
22. november 2006
 
Slovenská národná galéria otvorila (Ne)stále expozície umenia 20. storočia (Pravda/22/11)
22. november 2006
 
Kedy zrekonštruujú budovu SNG? (TV TA3 18:00 17/11/2006)
17. november 2006
 
Niečo sa stalo - Aspekty nových rozprávaní (Domino fórum 15/11/2006)
15. november 2006
 
Nie je všetko len super a go-go-go (Sme, 02/11/2006)
2. november 2006
 
Dnes sa v Slovenskej národnej galérii v Bratislave začalo ďalšie pokračovanie cyklu Kurátor a hosť (Rádio Regina 25/10/2006)
25. október 2006
 
Prorok zo Sovinca (Týždeň 23/10/2006)
23. október 2006
 
Bohatá jeseň v Slovenskej národnej galérii (Bratislavské noviny 05/10/2006)
5. október 2006
 
Národná galéria si vyžiada miliardu (Sme)
3. október 2006
 
Mária Uhorská opäť v Bratislave (Týždeň - 2006 / 7)
február 2006
 
Váš autoportrét, prosím! ( Domino fórum 28/06/2006)
 
Autopoesis - výstava vlastného ja (Večerník (BA) 22/06/2006)
 
Výstava Autopoesis v Bratisalve (Rádio Slovensko 18:00 20/06/2006)
 
Ja som ja a občas niekto iný (SME 12/07/2006)
 
Pri fotografovaní treba vraj pokorne počúvať (Sme, 21/09/2006)
 
Dvojaký Jindřich Štreit (Mosty 26/09/2006)
 
2005
 
Warhol, Campbellove polievky a SNG (Parlamentný kuriér 23/06/2006)
 
Autor: redakcia
 
Slovenská národná galéria získala do svojich zbierok - po nedávnom nákupe veľkého súboru diel Ladislava Mednyánszkeho - opäť kapitálny úlovok, hoci celkom inej sorty: kompletnú sériu slávnych serigrafií "Campbellove polievky I. "(1968) hviezdy amerického pop-artu Andyho Warhola. Stala sa tak jednou z mála zbierkotvorných inštitúcií v rámci strednej Európy, ktorá takúto sériu vlastní. Parlamentný kuriér pri tejto príležitosti oslovil Katarínu BAJCUROVÚ, generálnu riaditeľku Slovenskej národnej galérie.

Meno Andy Warhol je Slovensku vnímané trochu zvláštne: hoci je to svetový autor par excellence, hviezda svetového obchodu s umením, je to tak trošilinku aj "náš" autor, keďže jeho rodičia pochádzali z východného Slovenska. Nebolo aj to dôvodom, prečo sa SNG sústredila na získanie jeho diel? Aká bola vlastne prvotná inšpirácia, aby sa týchto desať serigrafií dostalo na Slovensko?

Prvotným bol podnet od Michala Bycka, kurátora Múzea Andyho Warhola v Medzilaborciach, ktorý ma informoval, že táto séria sa objavila na trhu - t. z. v ponuke Nadácie vizuálnych umení Andyho Warhola v New Yorku, ktorá sa po Warholovej smrti stala "dedičom" a správcom jeho diela (z daru tejto nadácie vzniklo aj Warholovo múzeum v Pittsburgu). Dodnes je svojím spôsobom "strážcom" toho, ako sa s Warholovým dielom nakladá, súčasne ručí za pravosť predávaného diela. Zvláštnosťou ponúkaného súboru totiž bolo to, že šlo o kompletnú, číslovanú a Warholom (na rube) podpísanú sériu sieťotlačí, ktorá je zaznamenaná aj v katalógu jeho súborného diela. Na svete je ich 250, naša má poradové číslo 148. Máte pravdu, Warhol je náš "starý známy", a nielen preto, že jeho rusínske korene siahajú cez rodičov na Slovensko. Naposledy sme sa s ním v našej inštitúcii stretli na sklonku zimy 2001, keď sme - na naše pomery s veľkým úspechom - uviedli putovnú výstavu jeho diela, pripravenú k miléniu Ministerstvom zahraničných vecí USA a Múzeom Andyho Warhola v Pittsburgu.
Odvtedy záujem oň na Slovensku neutíchol.
K zbierke jeho diel, ktorú od deväťdesiatych rokov minulého storočia vlastní a vystavuje Múzeum moderného umenia Andyho Warhola v Medzilaborciach, pribudli na Slovensku ďalšie skvosty v súkromných zbierkach, a tak sme aj v SNG už dlhšie boli toho názoru, že mal by byť zastúpený aj vo vrcholnej galerijnej zbierke krajiny.

Desať Warholových serigrafií stálo SNG viac ako 10 miliónov Sk. Prezraďte: ako sa takýto V. I. P. autor kupuje? Je možné zjednávať alebo je cena pevne stanovená?

No, podstatou je, že treba okamžite reagovať a oznámiť svoj záujem, pretože záujemcov bolo, ako sme sa dozvedeli, dosť. . . A v tejto situácii sa zjednáva ťažko. Cena bola stanovená, išlo o to, či berieme alebo nie. Na americkej strane nám pomohlo to, že sme vrcholná galerijná - zbierková inštitúcia z krajiny, kde sú Warholove korene a rovnako aj dobré vzťahy Michala Bycku s členmi nadácie, ako aj s jeho bratom Johnom Warholom, ktorý vraj mal osobný záujem, aby

sa diela dostali na Slovensko. Preto boli ochotní s celou obchodnou transakciou počkať.
Vo chvíli ponuky sme totiž mali záujem, ale nemali peniaze. Tie sa nám podarilo získať na slovenské pomery relatívne rýchlo, a aj to zhodou šťastných okolností.
Bol záver roka 2005 a vláda SR rozdeľovala rozpočtovú rezervu. Takže naša vďaka patrí všetkým, ktorí pochopili dôležitosť a závažnosť tejto kúpy a účelové prostriedky nám schválili, od pracovníkov Ministerstva kultúry cez oboch ministrov kultúry až po predsedu vlády.

Získaním warholovskej kolekcie sa SNG určite stala aj silnejším partnerom špičkových galérií v okolitých krajinách. Pomôžu "Campbellove polievky", aby sa na Slovensko
- napríklad formou recipročného zapožičania - dostali iní svetoví autori, ktorých vlastní či už Národná galéria v Prahe, Múzeum XX. storočia vo Viedni a iní? Zamýšľate aj týmto spôsobom zúročiť túto akvizíciu?

Určite áno, a už máme viacero návrhov a žiadostí o zapožičanie - každú budeme zvažovať veľmi individuálne. Uvedomujeme si, že máme v rukách dielo "silného kalibru", ktoré veľmi pomôže povzniesť medzinárodný význam našej inštitúcie a jej zbierok. Ak chceme byť aspoň trošku "svetoví", musíme vlastniť aj niečo zo svetového umenia. Medzinárodná zbierka by mala byť súčasťou každej národnej inštitúcie a tá nevzniká rýchlo a z ničoho, ale je to beh na dlhé trate, navyše jej základ v SNG už máme. V tomto zmysle bola táto kúpa absolútne legitímna a neobstoja námietky "zapálených kritikov", že máme kupovať len súčasné slovenské umenie! Osobne pre mňa boli zadosťučinením slová Vlada Havrillu, jedného z najoriginálnejších slovenských umelcov druhej polovice 20. storočia, počas finisáže jeho výstavy v SNG (prebiehala v susedstve s "polievkami"). V sedemdesiatych rokoch, keď Havrilla pôsobil v

undergrounde a venoval sa experimentálnemu filmu, bol Warhol (taktiež experimentálny filmár) preňho i jeho generáciu symbolom "absolútnej avantgardy". Odrazu sa nám väzby s Warholom odkryli v inom svetle - ako mimoriadne živé, silné, svetové.

Typickou črtou Warholových diel je akási neosobnosť, jeho kreácie prezentujú skôr kolektívny mýtus amerického sna, hoci ironicky zhmotneného v "Campbellovej polievke". Myslíte si, že na Slovensku, v krajine romantických panorám Benkových hôr, si "polievky" nájdu svojich "konzumentov"?

"Campbellove polievky" vznikli v roku 1968 - do grafického cyklu ich Warhol previedol šesť rokov potom, čo ich v roku 1962 ako sieťotlačové maľby prvýkrát predstavil vo Ferus Gallery v Los Angeles presne v duchu svojho výroku: "Nemyslím si, že umenie je určené len pre vyvolených. Má byť pre masy Američanov. . . " Miatli svojou primárnou existenciou, viseli na stene ako maľby a zároveň stáli na poličke ako tovar v obchode, obsedantne opakovali jeden motív, popierali auru originality a invencie maliarskeho média, menili uniformovanú a všadeprítomnú banalitu na kultový predmet. Stáli pri zrode Warholovho úspechu a "pätnásťminútovej" slávy, ktorá prerástla do jeho skutočného prijatia do dejín umenia. Napriek tomu, že bol géniom reklamy, že poprel výlučnosť originality a autenticity umeleckého diela, autorského rukopisu atď. atď. , dokonale obsiahol filozofiu času, v ktorom žil a ktorý v obmenách trvá dodnes. . . A pri pohľade na náš súčasný "pop-kultúrny" život pochybujem, že žijeme v iba v krajine "romantických panorám". Svet, ktorý svojho času Warhol tak geniálne zhmotnil vo svojom diele (i sám sebou) je realita, aj keď oneskorená, tu a teraz. Ostatne, pripomeňme si, že - superstar
- slovo, ktoré sa stalo dnes bežnou súčasťou nášho života, priviedol na svet v dnešnom význame slova práve Andy Warhol.
Preňho bola superstar nielen slávna Marilyn, Elvis Presley, či Elisabeth Taylorová, ale aj fľaša od Coca Coly, plechovka od Campbella, či kartónová škatuľa od Brilla. Priznám sa, že odkedy som "polievky" uvidela u nás v galérii, viackrát som si položila otázku, prečo sa vlastne radia medzi tie diela, ktoré zmenili 20. storočie. Odpovedí by zaiste bolo na kilogramy a kilometre vedeckých štúdií, ale ako to vyjadriť jasne a krátko? To, čo bolo zamýšľané ako tak trochu dehonestujúce, mechanické, banálne, jednoduché, lacné (? ) je dnes - odpustite mi to nekunsthistorické slovo - krásne. Akrása si "konzumentov" vari vždy nájde. . .

Na Slovensku už máme Múzeum Andyho Warhola v Medzilaborciach. V SNG vzniká teda akési "druhé centrum", kde milovník umenia môže vidieť špičkové diela amerického pop-artu. Zamýšľate týmto smerom zbierku ďalej rozširovať?

Trochu by som poopravila, tzv. druhé zbierkové centrum Warhola na Slovensku už vzniklo a nie je to SNG - je to rozsiahla súkromná zbierka v Bratislave. Všetky Warholove diela, ktoré sa na Slovensku vo verejných a súkromných zbierkach v tejto chvíli nachádzajú, tvoria veľmi slušnú kolekciu medzinárodného významu a azda raz spoločne uzrú svetlo sveta. A či našu zbierku budeme kreovať týmto smerom, to je priskoro hovoriť.
Rozhodne však do nej pribudne ešte jeden vzácny prírastok - bude to Warholova originálna kresba Campbellovej polievky, dostaneme ju darom od sprostredkovateľa kúpy z USA.

SNG prechádza do rekonštrukcie. Aký bude ďalší osud "Campbellových polievok" po jej dokončení?

Rozhodne už teraz sú klenotom našich zbierok a v budúcnosti budeme uvažovať o ich stálom vystavení - na to však potrebujeme špeciálne priestorové, klimatické a svetelné podmienky (to si vyžaduje papier, ktorý je "nosičom" tohto diela). Takéto vzniknú až po rekonštrukcii areálu SNG v Bratislave. Viem si predstaviť viacero variantov warholovskej expozície v Bratislave, ktorej základom by boli naše "polievky" a ktorá by mohla byť dočasne obmieňaná a obohatená aj prostredníctvom výpožičiek zo súkromných zbierok, resp. z Múzea moderného umenia A. Warhola v Medzilaborciach. Všetko je to vec budúcich rokovaní a dohôd. V každom prípade by to mohlo byť skutočné, nielen turistické, lákadlo do Bratislavy a SNG. . .



 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.