2011
2010
2009
2008
2007
2006
 
   Výtvary
21. december 2006 17:00
 
Nedeľný ateliér pre dospelých
17. december 2006 16:00
 
Maľujeme medovníky
17. december 2006 16:00
 
Vyšla hviezda nad Betlehemom
17. december 2006 11:00
 
Sprievodné podujatia k výstave Bludní Holanďania
15. december 2006
 
Pozvánka na Vianočnú výstavu žiackých výtvarných prác
13. december 2006 09:15
 
Mikuláš V SNG
10. december 2006 14:00
 
Maľba Jána Želibského
7. december 2006 14:00
 
Pozvánka na nedeľné ateliéry do mlyna
26. november 2006 16:00
 
Novembrový operný podvečer
23. november 2006 17:00
 
Odborný program SNG na Nostalgia Expo 2006
16. november 2006 09:00
 
Zábava pre deti do päť rokov
13. november 2006
 
O pyšnej margarétke
11. november 2006 16:00
 
Späť do múzea (umenia)
9. november 2006 17:00
 
Keď v mlyne straší
29. október 2006 16:00
 
Jeden svet 2006
28. október 2006 - 29. október 2006
 
Kurátor a hosť na výstave Jindřich Štreit
Fotografie 1965 - 2005
Kalendáře pro Jindru Štreita

25. október 2006 16:00
 
Pozvánka do mlyna - Keď je v mlyne veselo
22. október 2006 16:00
 
Sprievodné podujatia k výstavám
v Schaubmarovom mlyne v Pezinku

30. september 2006 16:00
 
Septembrový operný podvečer
21. september 2006 17:00
 
Zvieratká zo ZOO
Cesta rozprávkovým mlynom

16. september 2006 16:00 - 17. september 2006 16:00
 
Autopoesis v Rádiu Devín
31. august 2006 18:00
 
Výtvary
16. august 2006 16:00
 
Letné prázdniny v SNG
15. august 2006 10:00 - 16. august 2006
 
Maľujme svoj autoportrét
25. jún 2006 15:00
 
Uzatvorenie Stálej expozície insitného umenia
23. jún 2006 - 2. júl 2006
 
ORNAMENTUM NOVUM
Zahraničný šperk v zbierke SNG

22. jún 2006 16:00
 
Na návšteve u slávneho strýka
19. jún 2006 17:30
 
Nedeľné lektorské výklady pre verejnosť na výstave Príbehy starého zákona
18. jún 2006 15:00
 
MDD v SNG v Bratislave
2. jún 2006 10:30
 
Pozvánka na derniéru výstavy Vladimír Havrilla
Medzi sci fi, slasťou a zenom

28. máj 2006 16:00
 
MDD v SNG na Zvolenskom zámku
28. máj 2006 09:30
 
Noc múzeí a galérií 2006 (2. ročník)
20. máj 2006 10:00
 
Májový operný podvečer
18. máj 2006 17:00
 
Maturitné práce ŠUV
15. máj 2006 - 31. máj 2006
 
Výstava Mária Uhorská sa blíži ku koncu
27. apríl 2006 16:00 - 30. apríl 2006 15:00
 
Výsledok výberového konania na pracovnú pozíciu Správca SNG Pezinok
24. apríl 2006 - 1. máj 2006
 
Prednáška M. Šugára - Sv. Mária Magdaléna - neznámy príbeh
23. apríl 2006 16:00
 
Verejný odpočet činnosti a hospodárenia SNG za rok 2005
19. apríl 2006 11:05
 
Nedeľný ateliér pre deti s rodičmi
19. marec 2006 15:00
 
Marcový operný podvečer
16. marec 2006 17:00
 
Kurátor predstavuje na výstave Mária Uhorská
9. marec 2006 16:00
 
Slávnostné ukončenie výstavy Slovenský mýtus
5. marec 2006 15:00
 
Polyfónia výrazu
2. marec 2006 16:00
 
Výberové konanie na pracovnú pozíciu: Správca SNG Pezinok
23. február 2006 - 20. marec 2006
 
Výberové konanie na pracovnú pozíciu: Kurátor zbierky úžitkového umenia a dizajnu 20. storočia
23. február 2006 - 20. marec 2006
 
Výberové konanie na pracovnú pozíciu: Vedúci/a investičného oddelenia
6. február 2006 - 17. marec 2006
 
Ladislav Mednyánszky zo zbierok Slovenskej národnej galérie.
27. január 2006 17:00
 
Výzva ministra kultúry SR Františka Tótha
23. január 2006 - 24. január 2006
 
Januárový operný podvečer
19. január 2006 17:00
 
Traja králi - SNG zatvorená
6. január 2006
 
Šťastný nový rok 2006
31. december 2005 - 1. január 2006
 
Neslýchané stretnutia Cypriána Majerníka
december 2005 - 17. január 2006
 
2005
 
Ad: Rozpačitý pokus o príbeh na slovenskú tému
23. január 2006 - 31. január 2006
 
(reakcia na článok A. Kopernickej, SME 13. 1. 2006)
 
Slovenský mýtus
 
Tak sme sa konečne dočkali! Kultúrna rubrika mienkotvorného denníka SME reagovala na jeden z najväčších výstavných projektov na Slovensku posledného obdobia s príslovečnou novinárskou pohotovosťou – po tri a pol mesiaci prišla s „rozpačitým pokusom“ o recenziu výstavy Slovenský mýtus.
Na úvod – dvakrát sa tvorcom výstavy podsúva, že chceli „stopercentne uchopiť“ alebo že sa snažili „kompletne zmapovať“ danú tému. Pritom sme viackrát upozornili na to, že slovenský mýtus nie je bežnou tému, že je skôr komplexom tém, z ktorých viaceré sa dajú určiť a ohraničiť len približne, pričom niektoré na seba nadväzujú tesnejšie, iné sa naopak dajú len voľne pričleniť. Z toho vyplýva, že sme si nijako nenárokovali na ich „kompletné zmapovanie“. Viackrát sme takisto zdôrazňovali (v sprievodnom bulletine, tlačovej správe aj na tlačovej konferencii, na ktorú ako obvykle redaktori SME neprišli), že nám išlo o predstavenie rôznych vizualizácií slovenského mýtu ako tematického komplexu, to znamená, že sme sa zamerali viac na ikonografický program týchto vizualizácií ako na vývoj alebo históriu národných mýtov a mýtov v úvodzovkách, teda nepodložených legiend až vyslovených bludov. Preto sme na výstave nechceli predstaviť kompletnú „galériu predkov“, veľkých alebo sporných postáv našej minulosti, ale skôr tie diela, ktoré okrem spodobenia príslušných osôb priniesli aj „pridanú hodnotu“, ikonografickú zvláštnosť, vypovedajúcu o konkrétnej dejinnej situácii a o vzťahu autora k nej. A tak na časti výstavy v SNM naozaj chýbali niektoré obľúbené postavy dávnej i nedávnej minulosti. Nechceli sme prezentovať témy a osoby, ktoré sú dodnes predmetom ideologického či politického súperenia, aj keď by to bolo zrejme populárnejšie. Napokon sme nechceli rozmnožovať panujúcu „blbú náladu“, ktorú svojím účinkovaním podporujú aj mnohí mediálni pracovníci – nečudujme sa im, je to ich chlieb. Preto nás celkom potešilo, že medzi zápismi návštevníkov výstavy sme našli výrok „výstava nás povzniesla a očistila“. Takéto a podobné vyjadrenia jednoznačne prevládajú.
Napriek tomu sme boli vzdialení od toho, aby sme ponúkali akúsi „bezkonfliktnú“ a „uhladenú“ podobu slovenského mýtu. Naša snaha predstaviť slovenský mýtus skôr ako nadčasovú symbolickú štruktúru, než ako „prehliadku márnosti“ mýtov – zblúdených predstáv našich predkov a súčasníkov, vychádzala okrem prirodzených estetických zreteľov aj z historického poznania. V sprievodných textoch zdôrazňujeme, že na rozdiel od iných okolitých národov, ktoré mali na začiatku 20. storočia éru vizualizácií vlastných mýtov už viac-menej za sebou, Slováci ju mali v podstate ešte pred sebou.
A tak sa stalo, že v istom historickom okamihu, po vzniku samostatnej Československej republiky, sa vo veľkej časovej tiesni riešilo v slovenskom umení viacero otázok naraz – otázka identity, otázka autochtónnosti a modernity, otázka vzťahu k vlastnej minulosti. V 20. storočí už nebolo možné pristupovať k minulosti na spôsob tak trochu cimrmanovského autora Rukopisu královéhradeckého a zelenohorského, a ak sa o to niektorí (Janko Alexy a ďalší) pokúsili, tak to dopadlo žalostne. Doba si žiadala už syntetickejšiu formulácie národného mýtu, ktoré by neboli založené na neveľmi slávnej a povznášajúcej minulosti, ale naopak by vychádzali z toho, čo z hľadiska vizuálneho prieskumu vlastnej identity ako jediné stálo za pozornosť – spôsob života a kultúra širokých vrstiev vidieckeho obyvateľstva. To nebol len „xenofóbny“ názor domácich rodoľubov, to bol aj názor znalcov, prichádzajúcich zvonka. V tejto plodnej časovej tiesni, v rozpätí jedného-dvoch desaťročí vznikli prakticky všetky relevantné spodobenia slovenského mýtu, ukázala sa celá jeho tematická štruktúra. Preto sme nemuseli zdôrazňovať historicitu rôznych vizuálizácií tohto mýtu a okrem kulminačného obdobia 20. – 30. rokov 20. storočia sme všetko ostatné chápali ako prolegomena či paralipomena k rozvinutiu hlavnej témy.
Napriek tomu vývojové hľadisko celkom nezmizlo. V istom zmysle ho nahradilo radenie tém za sebou – od jednoduchých, elementárnych k zložitejším, významovo viacvrstevnatým, motivicky ťažšie uchopiteľným – čo zhruba zodpovedalo aj ich časovej následnosti. Podobne v suteréne Esterházyho paláca sa objavili ďalšie historicky ohraničené kapitoly –„zachraňovanie spomienok“ galandovcov (recenzentka si to zrejme nevšimla) a naozaj trochu vágny slovenský mýtus v súčasnom umení, vágny jednoducho preto, lebo nepredstavuje už ťažiskovú tému a umelci sa mu venujú iba okrajovo alebo en passant a ich príspevky vzájomne nesúvisia. Napriek tomu je tento súbor diel dôležitý – je dokladom toho, že táto téma v našom umení ešte stále rezonuje, lebo ozajstný mýtus na rozdiel od tých falošných, je stále aktuálny. Nereagovať naň znamená nezaujímať sa o to, odkiaľ prichádzame, čím sme a čím by sme mohli byť.
Ak niekto vníma „vypracovanie zoznamu mytologických tém“ a priraďovanie ilustrácií k nim ako to najjednoduchšie, tak nech si to skúsi! Väčšina neinformovaných názorov vychádza totiž z toho, že všetko, čo sa nám tu predostiera, je dopredu známe a akosi až apriórne dané. Zabúda sa na to, že tematický reťazec je treba vytvoriť, naplniť konkrétnymi dielami, že zmysluplná štruktúra, nasýtená vzájomnými poukazmi nie je tu odprvoti, ani nevzniká len vďaka voluntárnemu kurátorskému pomyslu, tak ako to vidíme pri väčšine výstav súčasného umenia prezentovaných na Slovensku.
Takému kritikovi sa zrejme ani nechce čítať, a tak úplne obíde skutočnosť, že táto výstava pozostáva nielen z artefaktov, ale aj z textov a obidve zložky sa vzájomne podmieňujú a doplňujú. Ak teda takýmto spôsobom prečítame výstavu, nijako nám nemôže vyvstať „bezkonfliktnosť“ a absencia „kritickej reflexie“. Výstavu a sprievodné texty si treba nielen prečítať, ale aj poriadne prezrieť – inakšie by sme nemohli tvrdiť, že slovenský mýtus vo filme je zastúpený len zostrihom filmov o Jánošíkovi; dokonca ani ten zostrih sa netýka len Jánošíka, ako tvrdí recenzentka. Našťastie práve početné ohlasy už zmieňovaných divákov svedčia o tom, že oni boli na takéto čítanie výstavy zrejme lepšie pripravení než recenzentka, a tak o ich „nedostatočnú pripravenosť“ nemusí mať obavy. Ak bolo naše spracovanie témy „ploché“, tak sa rozhodne premeškala príležitosť na jej reflexiu, ktorá by plochá nebola. Na záver otázka s výkričníkom – keď už to trvalo taký dlhý čas, tak prečo to prišlo práve teraz?


Aurel Hrabušický, kurátor SNG

 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.