2011
2010
2009
2008
2007
 
   V Slovenskej národnej galérii je do marca sprístupnená výstava Stratený čas? (20. 12. SME)
O komunizme na plné pecky

20. december 2007
 
Cena pre kurátorku Zoru Rusinovú [SME 07/12/2007]
7. december 2007
 
Stratený čas? Nie, len trochu zabudnutý [HN 19/11/2007]
19. november 2007
 
Stratený čas? Určite nie! [SLOVO 14/11/2007]
14. november 2007
 
Komunistická pohľadnica s Darou Rolins: Nie žart, ale upútavka
4. november 2007
 
Schaubmarovci v mlyne (Pezinčan)
november 2007 - december 2007
 
Riskovať sa dá – aj v umení
4. október 2007
 
ATELIÉR (HN 06/09/2007)
6. september 2007
 
Analógová kontrarevolúcia (Domino efekt 22/08/2007)
22. august 2007
 
Netypická výstava v SNG v Bratislave (Rádio Slovensko, 12:00 15/08/2007)
14. august 2007
 
Insita má čaro ( Insita má čaro (PRAVDA 14/07/2007)
14. júl 2007
 
AD RICHARD GREGOR: PARADOX LESA DELFÍNOV .týždeň 25/2007 (Týždeň 02/07/2007)
2. júl 2007
 
Grand Prix Insita putuje do Poľska
26. jún 2007
 
Paradox lesa delfínov ( Týždeň (18/06/2007)
18. jún 2007
 
Moravská galéria prináša dielo Andyho Warhola (Žurnál 07/06/2007)
7. jún 2007
 
Obrazy nielen pre oči (Mosty 05/06/2007)
5. jún 2007
 
Kresby lákali zberateľov (PRAVDA 02/06/2007)
2. jún 2007
 
Bočkayove obrazy klamú zrak (PRAVDA 19/04/2007)
19. apríl 2007
 
Hockney? Výnimočný zážitok (PRAVDA 14/04/2007)
14. apríl 2007
 
Sýty stôl nasýti (dušu) (2007-03-31)
31. marec 2007
 
Inakosť v Slovenskej národnej galérii (Mosty 27/03/2007)
27. marec 2007
 
Ako robil maliar Hockney grafiky (PRAVDA 24/03/2007)
24. marec 2007
 
Cítim sa modro. Aleš (SME, 22/03/2007)
22. marec 2007
 
Zabudnite na horúce L. A. (SME 22/03/2007)
22. marec 2007
 
Všetko najlepšie, Hockney! (HN 19/03/2007)
19. marec 2007
 
Bludní Holanďania stále lákajú (PRAVDA 07/03/2007)
7. marec 2007
 
Umenie nemôže žiť vo vzduchoprázdne (Parlamentný kuriér 22/01/2007)
22. január 2007
 
Tvorba Aleša Votavu v Esterházyho paláci (Bratislavské noviny 18/01/2007)
18. január 2007
 
Oko stĺpkom (TV OKO 18/01/2007)
18. január 2007
 
Riskantná forma provokuje (PRAVDA 18/08/2007)
 
Stratený čas? Určite nie! [SLOVO 14/11/2007]
 
2006
2005
 
Holé baby vtrhli do Slovenskej národnej galérie / Pravda, 6. októbra 2010
 
Jena Opoldusová
 
Holé baby
Necenzurované akty moderných majstrov

 
Musia byť ženy nahé, aby sa dostali do Slovenskej národnej galérie? Parafráza otázky americkej feministickej skupiny Guerrilla Girls a veľké plátno Cypriána Majerníka Ležiaci akt (Hanblivá) víta návštevníkov výstavy Holé baby, ktorú v utorok otvorili v Slovenskej národnej galérii. S podtitulom necenzurované akty moderných majstrov predstavuje stopäťdesiatpäť obrazov a kresieb devätnástich slovenských výtvarníkov 20. storočia. S feministickým komentárom.

* Sex, bolesť, šialenstvo a smrť. Patrí im pražské Rudolfinum

Obraz Eugena Nevana Pred predstavením s komentárom v bubline.
Obraz Eugena Nevana Pred predstavením s komentárom v bubline.
Autor: Ivan Majerský, Pravda

"Základný vzorec vizuálnej kultúry je nahá žena a oblečený muž. Ľahko odetá žena predáva auto, žena s veľkým výstrihom ponúka kávu. Dnes, keďže žijeme v dobe politicky korektnej, cítime, že s takýmto obrazom ženy to nie je celkom v poriadku.

Výstava predstavuje žáner - akt - ktorý je tradičný a stále vnímaný ako vysoký, zároveň však už nie je k ženám férový, politicky korektný. Obrazy sme dali na čítanie Jane Juráňovej a Jane Cvikovej z Aspektu. A cez ich interpretáciu sa vlastne odhalia limity a jednostrunnosť zaužívaného zobrazovania ženy, na ktorú sa pozerá, a oblečeného muža, ktorý ju maľuje. Ukazujeme teda v podstate sexistický žáner pohľadom feministiek, že by sa naň dnes malo alebo mohlo pozerať inak," povedala kurátorka výstavy Petra Hanáková.

Na obraze Ľudovíta Fullu Maliar a model sedí pred plátnom oblečený umelec. Maľuje nahú modelku. Vedľa plátna klasika slovenskej moderny a originálneho novátora je text. "Ľaľaďže, tohto predsa poznám z rozprávok, čo sme spolu čítavali! Veru, veru, rozprávky už poznáš, tak hádam v pätnástich znesieš aj akty." Jana Juráňová a Jana Cviková totiž nestvorili kunsthistorickú kritiku. Svoje názory na akty moderných majstrov ponúkajú vo forme fingovaného rozhovoru starej mamy, ktorá sa vrátila z emigrácie, a vnučky, ktorá kladie naivné a zvedavé otázky.

Nad kolážou Alexa Mlynarčíka Arc de Triomphe, ktorá konfrontuje fragment nahého ženského tela s diaľnicou, nad ktorou je rozkročený, vedú iný dialóg. "Kukni, zase holé cice, holé rice... Kukuk - táto je priam Víťazný oblúk. Ktovie, kto nad kým zvíťazil. Zdá sa, že mužská kultúra penetrovala ženskú prírodu. A kto prehral?" Pred obrazom Rudolfa Krivoša Toaleta začínajú inú tému. "Prečo sa tá ženská toľko umýva? To sa tak zašpinila, keď vysedávala v tráve? Lebo je stelesnením nečistoty... A model musí byť čistý? No veď pozri! Celý jej príbeh sa odohráva v lavóre. To si veľmi nezapláva - ani len tie prsia."

Konfrontácia obrazov a komentára je tak trochu hodenou rukavicou. Ponúka nové pohľady, inšpiruje, provokuje, kladie otázky, vyvoláva pochybnosti. V každom prípade nenechá nikoho ľahostajným. "Do textov sme vpašovali aj teoretické odkazy. Kto chce, ten ich tam nájde," spomenula Jana Cviková. Občas sa ani netreba trápiť s hľadaním. Teóriu hlásajú slová, písané veľkými písmenami.

"Smrť krásnej ženy je tá najpoetickejšia téma na svete." Hlásajú bubliny nad dvojicou obrazov Cypriána Majerníka. Na jednom čaká prostitútka, sediaca na posteli, na svojho zákazníka. Na druhom - s názvom Milenci na periférii - si muž umýva zakrvavené ruky, z mŕtveho ženského tela tečie krv a rozlieva sa po dlážke. Aj temný rozmer možno objaviť na výstave aktov.

Zbierky slovenských galérií sú bohaté na obrazy nahých žien. Hoci pôvodne uvažovala kurátorka Petra Hanáková o tom, že ukáže od dobrých majstrov aj horšie diela, napokon sa zamerala na kvalitu. A na to, aby dvojici feministiek ponúkla pestrú paletu aktov. "Zámerne som zvolila bulvárny názov výstavy Holé baby. Klasického návštevníka možno pobúri - čo už aj Slovenská národná galéria sa podkladá? Je na divákovi, či odčíta len prvú vrstvu, proste uvidí pekné ženy od dobrých majstrov. Mám však pocit, že výstava je taká vrstevnatá, že má šancu byť pre viacerých návštevníkov zaujímavá a viacerých zasa naštvať," dodala Petra Hanáková.

Výstava Holé baby - necenzurované akty moderných majstrov provokuje. Inšpiratívnym spojeným obrazu a textu prináša iný pohľad na využívanie či zneužívanie nahého ženského tela vo vizuálnej kultúre. Ponúka dialóg, vtipný i pichľavý. V Slovenskej národnej galérii bude do 28. novembra.

 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.