2011
2010
2009
2008
2007
2006
 
   Rembrandt na Dunaji (HN 21/12/2006)
21. december 2006
 
Miliardová výstava: Neťukajte do Rembrandta, zazvonííí! (Nový čas 21/12/2006)
21. december 2006
 
Majstri zlatého veku zablúdili do Bratislavy (SME 16/12/2006)
16. december 2006
 
Grafiky na celý rok (SME 15/12/2006)
15. december 2006
 
Čarovná scéna spod maminej sukne (SME 14/12/2006)
14. december 2006
 
Aleš Votava maľoval svetlom (PRAVDA 12/12/2006)
12. december 2006
 
Holanďania blúdia: do galérie (PRAVDA, 09/12/2006)
9. december 2006
 
Vydarená inštalácia (PRAVDA 25/11/2006)
25. november 2006
 
Galéria má nový ťahák: slovenskú modernu (PRAVDA 22/11/2006)
22. november 2006
 
Slovenská národná galéria otvorila (Ne)stále expozície umenia 20. storočia (Pravda/22/11)
22. november 2006
 
Kedy zrekonštruujú budovu SNG? (TV TA3 18:00 17/11/2006)
17. november 2006
 
Niečo sa stalo - Aspekty nových rozprávaní (Domino fórum 15/11/2006)
15. november 2006
 
Nie je všetko len super a go-go-go (Sme, 02/11/2006)
2. november 2006
 
Dnes sa v Slovenskej národnej galérii v Bratislave začalo ďalšie pokračovanie cyklu Kurátor a hosť (Rádio Regina 25/10/2006)
25. október 2006
 
Prorok zo Sovinca (Týždeň 23/10/2006)
23. október 2006
 
Bohatá jeseň v Slovenskej národnej galérii (Bratislavské noviny 05/10/2006)
5. október 2006
 
Národná galéria si vyžiada miliardu (Sme)
3. október 2006
 
Mária Uhorská opäť v Bratislave (Týždeň - 2006 / 7)
február 2006
 
Váš autoportrét, prosím! ( Domino fórum 28/06/2006)
 
Autopoesis - výstava vlastného ja (Večerník (BA) 22/06/2006)
 
Warhol, Campbellove polievky a SNG (Parlamentný kuriér 23/06/2006)
 
Výstava Autopoesis v Bratisalve (Rádio Slovensko 18:00 20/06/2006)
 
Pri fotografovaní treba vraj pokorne počúvať (Sme, 21/09/2006)
 
Dvojaký Jindřich Štreit (Mosty 26/09/2006)
 
2005
 
Ja som ja a občas niekto iný (SME 12/07/2006)
 
Autorka: Lýdia Pribišová
 
V Slovenskej národnej galérii sa do septembra dá vidieť monumentálna výstava Autopoesis.

Názov naznačuje ústrednú tému výstavy - vnímanie vlastného ja umelcom, variácie a možnosti umeleckej sebaprezentácie, sebazobrazenia, autoreflexie. Predstavuje diela približne sedemdesiatich významných slovenských a zahraničných umelcov, ktoré vznikali od začiatku 60. rokov minulého storočia po súčasnosť. Kurátorka Zora Rusinová uchopila tému precízne, analyticky výstava je bohatá na rôzne významové línie a obsahy. Slovenská národná galéria v Bratislave jej vyčlenila dve podlažia.

Zo širokého záberu Rusinová vytýčila tematické okruhy, ktoré neponíma striktne, navzájom sa prelínajú. Diela rozčlenila do siedmich skupín, slúžia ako modely rôzneho vyjadrenia vzťahu umelcov k sebe, vlastnej tvorbe, svojmu miestu v sociálnej štruktúre.

Prvý okruh, zaoberajúci sa premenami autoportrétu, zastrešuje spektrum diel od tradičnejšieho uchopenia témy s viac-menej realistickou podobou autora, napríklad Bohdana Hostiňáka, až po znásobenie či manipuláciu vlastnej podoby v podaní Valie Export.

Téma premien autoportrétu je vlastná väčšine diel. Exponáty z tohto okruhu sú umiestnené paralelne s témou Osudová blízkosť a konečnosť tela. Obe sekcie symbolicky ústia do miestnosti o problematike autobiografického rozprávania.

Kurátorke je problematika telesnosti a jej reflexie blízka. Svedčí o tom výber diel aj fakt, že mnohé z nich, formálne patriace do iných okruhov, sú s touto témou úzko previazané. Zaradila sem aj diela pojednávajúce o zraniteľnosti a krehkosti telesnej schránky, nevyhýbajúc sa prezentácii patologických javov napríklad vo fotografiách Hannah Wilkeovej.

Vo viacerých exponátoch nie je zraniteľné telo bytostne prítomné, ale len naznačené svojím fragmentom. Ako chumáče vlasov Viktora Oravca v sklených nádobách, ktoré majú funkciu sondy do osobnej mytológie autora, alebo "malé gobelíny" Otisa Lauberta, zachytené z odevu v autorovom pupku. Aj iní autori, ako napríklad Richard Fajnor, postupovali pri tvorbe priam s vedeckým záujmom a zachytávali procesy súvisiace s ich telom a jeho biologickými procesmi v čase.

Problematike autorovej identity, integrity či odcudzenia umelca sebe samému je venovaný okruh nazvaný Ja je niekto iný, ktorý prechádza cez rôzne formy alter ega až k androgýnnosti a tranvestii. Viaceré z týchto diel obsahujú prvky zvýraznenej divadelnosti, stačí spomenúť Tanec Jiřího Davida s maskou na tvári, predvádzaný v prostredí jeho ateliéru, alebo krehké nostalgické video Mileny Dopitovej s názvom Sixtysomething.

Rodovej identite kurátorka venovala veľký priestor. Na problematiku stereotypov súvisiacich so ženskosťou, s jej vnímaním, priznávaním i popieraním je zameraný okruh Byť krásnou. Ten napríklad v diele Pipilotti Rist ironicky tematizuje postavenie ženy ako umelkyne v spoločnosti. Viaceré autorky pracujú s prvkami, ktoré sa týkajú skrášľovania ženského tela, v spoločnosti stereotypne považovaného takmer za povinnosť.

Z iného podhubia vyrastá tematický okruh o otázkach autorstva, kde je podstata osobnosti umelca vtlačená do jeho podpisu. Ten garantuje autorstvo aj trhovú hodnotu. Do absurdnosti tému rozvinul Michal Murin v projekte fiktívneho múzea súčasného umenia, ktorého exponáty tvoria pôsobivé signatúry.

Výstava Autopoiesis prezentuje množstvo starších, divákom už známych diel a súčasne sú tu početne zastúpení aj mladí autori. Jedinou zásadnou otázkou pre kurátorku zostáva, prečo do tejto prehliadky nezaradila skupinu Egoart, ktorej všetky projekty sa točia okolo sebaprezentácie a sebavyjadrenia. Nie náhodou jej členovia počas vernisáže na svoju absenciu na výstave vehementne reagovali.





 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.