Editorial
október 2006 - december 2006
Galéria – Ročenka SNG 2004/2005
Zväzok Ročenky Slovenskej národnej galérie, ktorý držíte v rukách, je v porovnaní s jeho predchodcami na prvý pohľad netradičný. Nielen rozsah a obsah sa líšia od predchádzajúcich štyroch ročníkov: Po prvýkrát sme využili možnosť naplniť Ročenku príspevkami medzinárodnej konferencie, taktiež po prvýkrát vychádza Galéria kvôli svojmu výrazne rozšírenému rozsahu po dlhšej príprave ako dvojčíslo – za roky 2004 a 2005. Pravidelné rubriky, týkajúce sa aktivít jednotlivých oddelení SNG ako aj výročné správy za oba roky sú pritom – ako obyčajne – uverejnené v závere celého zväzku.
Medzinárodné kolokvium Gotika na Slovensku a jej stredoeurópsky kontext, ktoré sa uskutočnilo 17. až 20. marca 2004 ako záverečné podujatie projektu Dejiny slovenského výtvarného umenia – Gotika, pritiahlo až neočakávanú pozornosť domáceho i zahraničného publika. Pre intenzívny program konferencie sa nám podarilo získať podnetné referáty od kolegov z Poľska, Nemecka, Rakúska, Maďarska, Čiech a zo Slovenska. Na domáce pomery netradičné boli aj jednotlivé diskusné bloky medzi prednáškami, naplnené mnohými otázkami a komentármi, pričom diskusie pokračovali aj na dvojdňovej exkurzii po najdôležitejších gotických pamiatkach Spiša a východného Slovenska. Zvlášť nás potešila skutočnosť, že v Bratislave program konferencie sledovali desiatky študentov – tak z bratislavskej ako aj trnavskej katedry dejín výtvarného umenia, nehovoriac o študentoch a kolegoch príbuzných humanitných odborov. Ročenka SNG preto v tomto dvojčísle publikuje rozhodujúcu väčšinu prednesených príspevkov, autorsky upravených do podoby vedeckých štúdií s poznámkovým aparátom a s nevyhnutnými ilustráciami. Štyria referenti svoje články, žiaľ, do redakčnej uzávierky nedodali. Na druhej strane uverejňujeme aj texty, ktoré na konferencii neodzneli: jednak príspevok k biografii azda najvýznamnejšieho prepošta bratislavskej kapituly Juraja Peltela zo Schönbergu (Miriam Hlavačková), jednak prehľadnú štúdiu k problematike tvorby náhrobkov na území dnešného západného Slovenska a jeho priľahlých oblastí (Pál Lövei). Spoločnou recenziou sa pražskí kolegovia Dalibor Prix, Zuzana Všetečková a Dana Stehlíková vracajú k projektu SNG Gotika, a taktiež v recenznom bloku hodnotí Bibiana Pomfyová štúdie jednej z posledných publikácií Ústavu dejín umenia SAV.
Ako už bolo spomenuté, publikovaním príspevkov z kolokvia sa projekt DSVU – Gotika uzavrel. Na jeho podrobnú bilanciu nie je na tomto mieste dostatok priestoru, jeho prínos či nedostatky (pravda, s rozličnou mierou kompetencie) hodnotili viacerí recenzenti, niekoľko recenzií knihy v zahraničí ešte čaká na uverejnenie. Výstavu Gotika navštívilo bezmála 20 000 divákov, čo je v slovenských podmienkach pri pôvodnom výstavnom a edičnom projekte veľmi vysoký, a najmä do budúcnosti sľubný počet. Kapitoly medzičasom beznádejne vypredanej knihy sú pravidelne citované v domácej i zahraničnej literatúre. (V tejto súvislosti nám je len ľúto, že z finančných dôvodov nemohla byť vydaná aj v anglickej alebo nemeckej jazykovej mutácii.)
Ako napovedá titul kolokvia, tiež v prítomných štúdiách ide predovšetkým o „nadnárodné“, resp. „nadregionálne“ aspekty gotického umenia. Prirodzene, samotné témy 30 referátov nemôžu pokryť celé spektrum problémov spojených s interpretáciou gotickej kultúry Slovenska a jeho priľahlých oblastí. Ide skôr o exemplárne ukážky niektorých metodických možností, siahajúce od výkladu celých štýlových fenoménov (napr. Zoltán Gyalókay, Romuald Kaczmarek), cez interpretáciu konkrétneho diela v jeho väzbách na chronologické (Štefan Oriško), dielenské (Milada Studničková, Hana Hlaváčková) alebo všeobecnejšie slohové súvislosti daného obdobia (Milena Bartlová, Lothar Schultes). Ikonografické a motivické analýzy prednesené na kolokviu (Ivan Gerát, Katja Mieth a Marius Winzeler, Silke Geppert alebo Gábor Endrődi) vlastne nevyhnutne museli siahať za horizont „národne“ definovaného štátneho útvaru – či už moderného, teda dnešného Slovenska, alebo toho historického, teda stredovekého Uhorska. Vzájomné diskusie medzi referentmi ako aj reakcie publika potvrdili, že gotické umenie na Slovensku je – a zrejme ešte aj dlho ostane – oblasťou medzinárodného výskumu, poskytujúcou tak dostatok nových tém, ako aj príležitostí na revíziu doterajších poznatkov či na využitie nových metodických východísk.
Napokon rád využívam príležitosť a ďakujem všetkým autorom za rozpracovanie ich referátov, generálnej riaditeľke, kolegyniam a kolegom zo Slovenskej národnej galérie v Bratislave za možnosť uverejniť ich v Ročenke SNG (a teda s tým nevyhnutne spojenú trpezlivosť pri príprave tohto periodika). Ľuba Maceková a Zuzana Ludiková sa spolu s tímom programového oddelenia SNG postarali o bezproblémový priebeh kolokvia, Luďka Kratochvílová na seba popri mnohých iných povinnostiach vzala ťarchu redakčných korektúr i komunikácie s väčšinou autorov, za čo jej patrí zvláštne poďakovanie.
Profil nasledujúceho čísla Galérie 2006 – Ročenky SNG budú určovať predovšetkým príspevky z oblasti architektúry, dizajnu a úžitkového umenia.
Dušan Buran, editor
hore
|  |
|