Výtvarníci sa sťahujú na najväčšiu prehliadku súčasného umenia (SME)
2. jún 2005
Autor: Andrea Kopernická
Budúcu nedeľu sa otvára najväčšia svetová prehliadka súčasného výtvarného umenia Benátske bienále, na ktorom sa oficiálne prezentuje aj Slovensko. Spoločný pavilón s Českou republikou tento rok obsadí československá trojica výtvarníkov Stano Filko, Boris Ondreička a Ján Mančuška pod kurátorským vedením riaditeľa Moravskej galérie v Brne Marka Pokorného.
Zajtra odchádza do Talianska pripravovať svoj projekt Stano Filko, za ním sa v nedeľu dostaví do areálu Giardini, kde sú národné pavilóny bienále situované, aj ostatní výtvarníci, ktorí si svoje diela pripravili už na Slovensku.
Organizáciou česko-slovenskej prezentácie bola poverená Slovenská národná galéria. Ministerstvo kultúry podľa koordinátorky Alexandry Kusej
vyčlenilo na celú akciu dva milióny korún.
"Od ministerstva kultúry sme dostali doteraz najštedrejšiu dotáciu," hovorí Kusá, "česká strana však prekvapujúco nedala ani korunu." Pritom je pravidlom, že krajina, ktorá sa priamo nezúčastňuje na organizácii, uhrádza aspoň časť nákladov. Aj na posledné bienále, ked vystavoval slovenský umelec Erik Binder a česká umelecká skupina Kamera Skura, Slovensko prispelo sumou okolo milióna korún. "Správanie českého ministerstva kultúry je tento rok neštandardné," dodáva Kusá. "Proti tomuto postupu sa Slovenská národná galéria ohradí."
Klasický bienálový katalóg bude nahrádzať jednostranový manifest umelcov. Pri príležitosti bienále však vydala švajčiarska nadácia Pro Helvetia a Slovenská národná galéria Stanovi Filkovi knihu. Je to vôbec prvá publikácia, ktorá mapuje tvorbu tohto velikána slovenského výtvarného umenia. Stano Filko, ktorý bude ústrednou postavou československej prehliadky, vytvorí dielo špeciálne pre konkrétne miesto, site specific - pomaľuje steny pavilónu. To bude zdokumentované a po ukončení prehliadky odstránené.
Tohtoročnú prezentáciu v Benátkach sprevádzala vlna nespokojnosti a kritiky z radov odbornej verejnosti, keď sa použil neštandardný postup a namiesto klasického výberového konania a verejného konkurzu boli priamo oslovení vybraní umelci a kurátor. Tento postup vyčítali aj zástupcovia výtvarných kritikov a teoretikov v otvorenom liste bývalému ministrovi kultúry Rudolfovi Chmelovi.
hore
| |
|