2011
2010
2009
 
   Verejný odpočet činnosti a hospodárenia
Slovenskej národnej galérie za rok 2009

27. apríl 2010 10:30
 
Čaro vianočnej piesne
16. december 2009 18:00
 
Mikuláš v mlyne
6. december 2009 15:00
 
Mikuláš v SNG
5. december 2009 15:00
 
PF 2010
december 2009 - január 2010
 
Taliansky operný podvečer
26. november 2009 17:00
 
Súšasná piesňová tvorba II.
18. november 2009 18:00
 
Posledná možnosť navštíviť výstavu Bruselský sen!
15. november 2009
 
Hudba a obrazy
Laco Teren: Terenova víťazná vlajka

10. november 2009 19:00
 
Filmové večery v SNG
10. november 2009 18:00
 
Pozvánka do Schaubmarovho mlyna
na november 2009

8. november 2009 15:00
 
Juraj Bartoš - výklad
29. október 2009 17:00
 
Momento musicale
Stretnutia so slovenskou vokálnou budúcnosťou

28. október 2009 18:00
 
Hudba medzi obrazmi
21. október 2009 18:00
 
Nedeľné ateliéry pre deti s rodičmi
18. október 2009 15:00
 
Komentovaná prehliadka výstavy
Mudroch & Mudroch

15. október 2009 17:00
 
Pozvánka do Schaubmarovho mlyna
11. október 2009 16:00
 
Prehliadka výstavy s kurátor. komentárom - Bruselský sen - pozvánka na utorok!
6. október 2009 15:30
 
Koncert združenia Soozvuk v SNG
16. september 2009 18:00
 
Taliansky operný podvečer
10. september 2009 17:00
 
Katalóg Osemdesiate - už v predaji!
30. august 2009 - august 2009
 
Čo môžete vidieť v lete na Zvolenskom zámku
august 2009
 
Stretnutia s architektom Vladimírom Dedečkom a jeho projektami
10. júl 2009 - 17. júl 2009
 
Pozvánka na stretnutie s Mirom Švolíkom v rámci cyklu Fiktívne svety
3. júl 2009 17:00
 
Fiktívne svety/Inscenovaná fotografia
3. júl 2009 17:00
 
Prehliadka dokumentov a hraných filmov k výstave Osemdesiate...
23. jún 2009 18:00
 
Domov a svet/y Ľudovíta Fullu
19. jún 2009 - 31. október 2009
 
Tu a tam
Svet umenia očami detí

29. máj 2009 10:30
 
Medzinárodný deň detí v SNG
29. máj 2009
 
Jubilejný Taliansky operný podvečer
28. máj 2009 17:00
 
Suterén - lekcia z INEJ KREATIVITY
27. máj 2009 17:00
 
Pozvánka na lektorské nedeľné ateliéry pre deti s rodičmi
24. máj 2009 15:00 - 14. jún 2009
 
Prednáška - NL Architects
18. máj 2009 19:00
 
Noc múzeí a galérií v Pezinku
16. máj 2009 10:00
 
Noc múzeí a galérií vo Zvolene
16. máj 2009 10:00
 
Noc múzeí a galérií v Strážkach
16. máj 2009 10:00
 
Noc múzeí a galérií v Ružomberku
16. máj 2009 09:00
 
Noc múzeí a galérií v Bratislave
16. máj 2009
 
Aktuálny program akcií v Schaubmarovom mlyne
na máj 2009

10. máj 2009 16:00
 
Ťažké časy alebo zlatý vek?
(O podobách baroka na východnom Slovensku)

7. máj 2009 - 5. júl 2009
 
Pozvánka na komentovanú prehliadku výstavy
Osemdesiate...

6. máj 2009 17:00
 
Momento musicale
Stretnutia so slovenskou vokálnou budúcnosťou

29. apríl 2009 18:00
 
Pozvánka na komentovanú prehliadku výstavy
Franz Storno starší (1821 - 1907)

29. apríl 2009 16:00
 
Július Koller – U.F.O.-naut?
23. apríl 2009 - 26. apríl 2009
 
Hudba a obrazy
Rozprávanie o obrazoch a komorný koncert

21. apríl 2009 19:15
 
Komorný koncert Slovenskej filharmónie z cyklu Hudobná mozaika v priestoroch Slovenskej národnej galérie
14. apríl 2009 19:15
 
Sprievodný program k výstave Osemdesiate...
7. apríl 2009 - 30. august 2009
 
Aprílová pozvánka do SNG v Pezinku
5. apríl 2009 16:00
 
Taliansky operný podvečer
26. marec 2009 17:00
 
Umelecké dielo stárne, a my sa oňho staráme
22. marec 2009 15:00
 
Derniéra výstavy - NONKONFORMISTI
DRUHÁ RUSKÁ AVANTGARDA 1955 - 1988 zbierka bar-gera

22. február 2009 16:00
 
Prehliadka ruských filmov - Solovecká moc
18. február 2009 18:00
 
Eva Kmentová - výklad k výstave
17. február 2009 16:00
 
Valentínske srdiečka
8. február 2009 15:00
 
Koncert z cyklu slovenskej filharmónie
Hudba a obrazy

3. február 2009 19:00
 
Taliansky operný podvečer
29. január 2009 17:00
 
Kurátor predstavuje...Počul som spievať anjela
25. január 2009 16:00
 
Prehliadka ruských filmov - tento týždeň Výrastkovia
21. január 2009 18:00
 
Výstava Šiesty zmysel divadla - Sprievodný program
17. január 2009 16:00
 
Koniec roka 2008 - šťastný rok 2009
31. december 2008
 
Eva Kmentová - sprístupnenie výstavy
18. december 2008 10:00
 
2008
2007
2006
2005
 
Ad: Rozpačitý pokus o príbeh na slovenskú tému
23. január 2006 - 31. január 2006
 
(reakcia na článok A. Kopernickej, SME 13. 1. 2006)
 
Slovenský mýtus
 
Tak sme sa konečne dočkali! Kultúrna rubrika mienkotvorného denníka SME reagovala na jeden z najväčších výstavných projektov na Slovensku posledného obdobia s príslovečnou novinárskou pohotovosťou – po tri a pol mesiaci prišla s „rozpačitým pokusom“ o recenziu výstavy Slovenský mýtus.
Na úvod – dvakrát sa tvorcom výstavy podsúva, že chceli „stopercentne uchopiť“ alebo že sa snažili „kompletne zmapovať“ danú tému. Pritom sme viackrát upozornili na to, že slovenský mýtus nie je bežnou tému, že je skôr komplexom tém, z ktorých viaceré sa dajú určiť a ohraničiť len približne, pričom niektoré na seba nadväzujú tesnejšie, iné sa naopak dajú len voľne pričleniť. Z toho vyplýva, že sme si nijako nenárokovali na ich „kompletné zmapovanie“. Viackrát sme takisto zdôrazňovali (v sprievodnom bulletine, tlačovej správe aj na tlačovej konferencii, na ktorú ako obvykle redaktori SME neprišli), že nám išlo o predstavenie rôznych vizualizácií slovenského mýtu ako tematického komplexu, to znamená, že sme sa zamerali viac na ikonografický program týchto vizualizácií ako na vývoj alebo históriu národných mýtov a mýtov v úvodzovkách, teda nepodložených legiend až vyslovených bludov. Preto sme na výstave nechceli predstaviť kompletnú „galériu predkov“, veľkých alebo sporných postáv našej minulosti, ale skôr tie diela, ktoré okrem spodobenia príslušných osôb priniesli aj „pridanú hodnotu“, ikonografickú zvláštnosť, vypovedajúcu o konkrétnej dejinnej situácii a o vzťahu autora k nej. A tak na časti výstavy v SNM naozaj chýbali niektoré obľúbené postavy dávnej i nedávnej minulosti. Nechceli sme prezentovať témy a osoby, ktoré sú dodnes predmetom ideologického či politického súperenia, aj keď by to bolo zrejme populárnejšie. Napokon sme nechceli rozmnožovať panujúcu „blbú náladu“, ktorú svojím účinkovaním podporujú aj mnohí mediálni pracovníci – nečudujme sa im, je to ich chlieb. Preto nás celkom potešilo, že medzi zápismi návštevníkov výstavy sme našli výrok „výstava nás povzniesla a očistila“. Takéto a podobné vyjadrenia jednoznačne prevládajú.
Napriek tomu sme boli vzdialení od toho, aby sme ponúkali akúsi „bezkonfliktnú“ a „uhladenú“ podobu slovenského mýtu. Naša snaha predstaviť slovenský mýtus skôr ako nadčasovú symbolickú štruktúru, než ako „prehliadku márnosti“ mýtov – zblúdených predstáv našich predkov a súčasníkov, vychádzala okrem prirodzených estetických zreteľov aj z historického poznania. V sprievodných textoch zdôrazňujeme, že na rozdiel od iných okolitých národov, ktoré mali na začiatku 20. storočia éru vizualizácií vlastných mýtov už viac-menej za sebou, Slováci ju mali v podstate ešte pred sebou.
A tak sa stalo, že v istom historickom okamihu, po vzniku samostatnej Československej republiky, sa vo veľkej časovej tiesni riešilo v slovenskom umení viacero otázok naraz – otázka identity, otázka autochtónnosti a modernity, otázka vzťahu k vlastnej minulosti. V 20. storočí už nebolo možné pristupovať k minulosti na spôsob tak trochu cimrmanovského autora Rukopisu královéhradeckého a zelenohorského, a ak sa o to niektorí (Janko Alexy a ďalší) pokúsili, tak to dopadlo žalostne. Doba si žiadala už syntetickejšiu formulácie národného mýtu, ktoré by neboli založené na neveľmi slávnej a povznášajúcej minulosti, ale naopak by vychádzali z toho, čo z hľadiska vizuálneho prieskumu vlastnej identity ako jediné stálo za pozornosť – spôsob života a kultúra širokých vrstiev vidieckeho obyvateľstva. To nebol len „xenofóbny“ názor domácich rodoľubov, to bol aj názor znalcov, prichádzajúcich zvonka. V tejto plodnej časovej tiesni, v rozpätí jedného-dvoch desaťročí vznikli prakticky všetky relevantné spodobenia slovenského mýtu, ukázala sa celá jeho tematická štruktúra. Preto sme nemuseli zdôrazňovať historicitu rôznych vizuálizácií tohto mýtu a okrem kulminačného obdobia 20. – 30. rokov 20. storočia sme všetko ostatné chápali ako prolegomena či paralipomena k rozvinutiu hlavnej témy.
Napriek tomu vývojové hľadisko celkom nezmizlo. V istom zmysle ho nahradilo radenie tém za sebou – od jednoduchých, elementárnych k zložitejším, významovo viacvrstevnatým, motivicky ťažšie uchopiteľným – čo zhruba zodpovedalo aj ich časovej následnosti. Podobne v suteréne Esterházyho paláca sa objavili ďalšie historicky ohraničené kapitoly –„zachraňovanie spomienok“ galandovcov (recenzentka si to zrejme nevšimla) a naozaj trochu vágny slovenský mýtus v súčasnom umení, vágny jednoducho preto, lebo nepredstavuje už ťažiskovú tému a umelci sa mu venujú iba okrajovo alebo en passant a ich príspevky vzájomne nesúvisia. Napriek tomu je tento súbor diel dôležitý – je dokladom toho, že táto téma v našom umení ešte stále rezonuje, lebo ozajstný mýtus na rozdiel od tých falošných, je stále aktuálny. Nereagovať naň znamená nezaujímať sa o to, odkiaľ prichádzame, čím sme a čím by sme mohli byť.
Ak niekto vníma „vypracovanie zoznamu mytologických tém“ a priraďovanie ilustrácií k nim ako to najjednoduchšie, tak nech si to skúsi! Väčšina neinformovaných názorov vychádza totiž z toho, že všetko, čo sa nám tu predostiera, je dopredu známe a akosi až apriórne dané. Zabúda sa na to, že tematický reťazec je treba vytvoriť, naplniť konkrétnymi dielami, že zmysluplná štruktúra, nasýtená vzájomnými poukazmi nie je tu odprvoti, ani nevzniká len vďaka voluntárnemu kurátorskému pomyslu, tak ako to vidíme pri väčšine výstav súčasného umenia prezentovaných na Slovensku.
Takému kritikovi sa zrejme ani nechce čítať, a tak úplne obíde skutočnosť, že táto výstava pozostáva nielen z artefaktov, ale aj z textov a obidve zložky sa vzájomne podmieňujú a doplňujú. Ak teda takýmto spôsobom prečítame výstavu, nijako nám nemôže vyvstať „bezkonfliktnosť“ a absencia „kritickej reflexie“. Výstavu a sprievodné texty si treba nielen prečítať, ale aj poriadne prezrieť – inakšie by sme nemohli tvrdiť, že slovenský mýtus vo filme je zastúpený len zostrihom filmov o Jánošíkovi; dokonca ani ten zostrih sa netýka len Jánošíka, ako tvrdí recenzentka. Našťastie práve početné ohlasy už zmieňovaných divákov svedčia o tom, že oni boli na takéto čítanie výstavy zrejme lepšie pripravení než recenzentka, a tak o ich „nedostatočnú pripravenosť“ nemusí mať obavy. Ak bolo naše spracovanie témy „ploché“, tak sa rozhodne premeškala príležitosť na jej reflexiu, ktorá by plochá nebola. Na záver otázka s výkričníkom – keď už to trvalo taký dlhý čas, tak prečo to prišlo práve teraz?


Aurel Hrabušický, kurátor SNG

 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.