Dvojaký Jindřich Štreit (Mosty 26/09/2006)
Autor: Alena Bugárová
Je nám cťou, že na Slovensku môžeme privítať legendu českej - ba svetovej - dokumentárnej fotografie! " uviedla generálna riaditeľka Slovenskej národnej galérie Katarína Bajcurová vernisáž výstavy venovanej fotografovi Jindřichovi Štreitovi. Príťažlivú dvojvýstavu s názvom Jindřich Štreit. Fotografie 1956 - 2005 a Kalendáře pro Jindru Štreita otvorili v bratislavskom Esterházyho paláci Slovenskej národnej galérie. O atraktívne podujatie sa zaslúžila iniciatíva kultúrnej atašé Veľvyslanectva ČR v SR Lenky Procházkovej, záštitu nad výstavou majú ministri kultúry SR a ČR za spolupráce Českého centra a viacerých partnerských firiem a organizácií.
Jindřich Štreit sa zameriava na dokumentárnu fotografiu z vidieka. Od sedemdesiatych rokov odhaľoval rozpory medzi oficiálnou propagandou a realitou. Od deväťdesiatych rokov sledoval Globálnu dedinu v cykloch z Rakúska, Japonska, Ruska a ďalších krajín. Kurátor Tomáš Prospěch vybral pre túto prvú retrospektívu pri príležitosti Štreitových šesťdesiatin do 160 fotografií.
Celá výstava je navyše reprodukovaná v monografii.
"Fotografie Jindřicha Štreita působí jako momentky, " povedal na vernisáži veľvyslanec ČR na Slovensku Vladimír Galuška. "Okamžiky, které zachycují, však nejsou nahodilé situace ze života nahodilých lidí, ale úžasné chvíle, které by mohly být předlohou k povídce nebo k písni. Čím déle si snímky prohlížíme, tím jsou krásnější. Je to krása, ke které se dostáváme nejen očima, ale i srdcem. " Podľa veľvyslanca je Štreit ironický k dobe, ale k ľuďom je láskavý: "Syrové a nevlídné pozadí éry socializmu je na snímcích z té doby přítomno a dokonce značně, ale lidé, kteří se v něm pohybují, sedí, povídají si, jedí, pijí nebo tančí, vyzařují sílu, která překonává jejich dočasné uzemnění. " Druhú výstavu, ktorá je paralelne umiestnená v bočných priestoroch 2. a 3. poschodia, priblížil preplnenému foyeru Esterházyho paláca kurátor SNG Aurel Hrabušický. Štreit vydal v roku 2000 kalendár s názvom Dvojice. Z nákladu zvýšilo 200 kusov, ktoré autor rozdal priateľom-výtvarníkom. (Má ich veľa ešte z čias, keď v moravskej dedinke Sovinec organizoval vynikajúce výstavy tvorcom, ktorí nie vždy boli radi videní štátostranou. ) Takmer všetci vrátili autorovi jeho kalendáre svojsky "pretvorené". Takto sú v SNG nainštalované a v ochranných rukavičkách v nich možno aj listovať. Napokon, umelci na Slovensku (R. Fila) i v Čechách (D. Chatrný) sa začali zaoberať výtvarnou interpretáciou diel iných autorov už v sedemdesiatych rokoch. Obe výstavy môžu diváci navštíviť do 12. novembra.
ALENA BUGÁROVÁ, výtvarná pedagogička
hore
| |
|