2011
 
   SNG: Maľba po maľbe/STV Jednotka
19. december 2011
 
Kuriozitou môže byť aj klasika /Sme, 30.3. 2011
30. marec 2011
 
Posledný klasik [JOJ, 17:00 08/03/2011]
8. marec 2011
 
Ľudí do galérie láka Zmeták [HN 03/03/2011]
3. marec 2011
 
Výstava Ernesta Zmetáka v Slovenskej národnej galérii – Ernest Zmeták, Posledný klasik potrvá do 5.júna [Rádio Slovensko, 12:00 02/03/2011]
2. marec 2011
 
Preneste sa do Talianska [Plus jeden deň 02/03/2011]
2. marec 2011
 
V priestoroch Slovenskej národnej galérie, v Esterházyho paláci je od dnes sprístupnená širokej verejnosti výstava s názvom Posledný klasik, Ernest Zmeták, umelec a zberateľ [TV Bratislava, 18:00 02/03/2011]
2. marec 2011
 
Posledný klasik Ernest Zmeták, umelec a zberateľ, to je názov výstavy Slovenskej národnej galérie [STV Jednotka, 16:00 01/03/2011]
1. marec 2011
 
Posledný klasik na STV
1. marec 2011
 
Generačná výpoveď súčasnej slovenskej maľby na výstave v národnej galérii / Bratislavské noviny
3. február 2011
 
Duní Dunaj a maľba za maľbou sa valí / Jazdec
február 2011
 
Posledný klasik [TA3, 12:00 05/03/2011]
 
Zmeták: osamelý bežec moderny [Pravda 02/03/2011]
 
Ernest Zmeták na TV BA
 
Prehliadky súčasnej slovenskej maľby – Maľba po maľbe a Maľba 2010 v Slovenskej národnej galérii / Rádio Slovensko
23. december 2010
 
Výstava roka? Július Koller
21. december 2010
 
Horúcu polievku treba najprv pofúkať / SME
17. december 2010
 
Mladí maliari zaútočili na SNG / Pravda
9. december 2010
 
2010
2009
2008
2007
2006
2005
 
Holé baby vtrhli do Slovenskej národnej galérie / Pravda, 6. októbra 2010
 
Jena Opoldusová
 
Holé baby
Necenzurované akty moderných majstrov

 
Musia byť ženy nahé, aby sa dostali do Slovenskej národnej galérie? Parafráza otázky americkej feministickej skupiny Guerrilla Girls a veľké plátno Cypriána Majerníka Ležiaci akt (Hanblivá) víta návštevníkov výstavy Holé baby, ktorú v utorok otvorili v Slovenskej národnej galérii. S podtitulom necenzurované akty moderných majstrov predstavuje stopäťdesiatpäť obrazov a kresieb devätnástich slovenských výtvarníkov 20. storočia. S feministickým komentárom.

* Sex, bolesť, šialenstvo a smrť. Patrí im pražské Rudolfinum

Obraz Eugena Nevana Pred predstavením s komentárom v bubline.
Obraz Eugena Nevana Pred predstavením s komentárom v bubline.
Autor: Ivan Majerský, Pravda

"Základný vzorec vizuálnej kultúry je nahá žena a oblečený muž. Ľahko odetá žena predáva auto, žena s veľkým výstrihom ponúka kávu. Dnes, keďže žijeme v dobe politicky korektnej, cítime, že s takýmto obrazom ženy to nie je celkom v poriadku.

Výstava predstavuje žáner - akt - ktorý je tradičný a stále vnímaný ako vysoký, zároveň však už nie je k ženám férový, politicky korektný. Obrazy sme dali na čítanie Jane Juráňovej a Jane Cvikovej z Aspektu. A cez ich interpretáciu sa vlastne odhalia limity a jednostrunnosť zaužívaného zobrazovania ženy, na ktorú sa pozerá, a oblečeného muža, ktorý ju maľuje. Ukazujeme teda v podstate sexistický žáner pohľadom feministiek, že by sa naň dnes malo alebo mohlo pozerať inak," povedala kurátorka výstavy Petra Hanáková.

Na obraze Ľudovíta Fullu Maliar a model sedí pred plátnom oblečený umelec. Maľuje nahú modelku. Vedľa plátna klasika slovenskej moderny a originálneho novátora je text. "Ľaľaďže, tohto predsa poznám z rozprávok, čo sme spolu čítavali! Veru, veru, rozprávky už poznáš, tak hádam v pätnástich znesieš aj akty." Jana Juráňová a Jana Cviková totiž nestvorili kunsthistorickú kritiku. Svoje názory na akty moderných majstrov ponúkajú vo forme fingovaného rozhovoru starej mamy, ktorá sa vrátila z emigrácie, a vnučky, ktorá kladie naivné a zvedavé otázky.

Nad kolážou Alexa Mlynarčíka Arc de Triomphe, ktorá konfrontuje fragment nahého ženského tela s diaľnicou, nad ktorou je rozkročený, vedú iný dialóg. "Kukni, zase holé cice, holé rice... Kukuk - táto je priam Víťazný oblúk. Ktovie, kto nad kým zvíťazil. Zdá sa, že mužská kultúra penetrovala ženskú prírodu. A kto prehral?" Pred obrazom Rudolfa Krivoša Toaleta začínajú inú tému. "Prečo sa tá ženská toľko umýva? To sa tak zašpinila, keď vysedávala v tráve? Lebo je stelesnením nečistoty... A model musí byť čistý? No veď pozri! Celý jej príbeh sa odohráva v lavóre. To si veľmi nezapláva - ani len tie prsia."

Konfrontácia obrazov a komentára je tak trochu hodenou rukavicou. Ponúka nové pohľady, inšpiruje, provokuje, kladie otázky, vyvoláva pochybnosti. V každom prípade nenechá nikoho ľahostajným. "Do textov sme vpašovali aj teoretické odkazy. Kto chce, ten ich tam nájde," spomenula Jana Cviková. Občas sa ani netreba trápiť s hľadaním. Teóriu hlásajú slová, písané veľkými písmenami.

"Smrť krásnej ženy je tá najpoetickejšia téma na svete." Hlásajú bubliny nad dvojicou obrazov Cypriána Majerníka. Na jednom čaká prostitútka, sediaca na posteli, na svojho zákazníka. Na druhom - s názvom Milenci na periférii - si muž umýva zakrvavené ruky, z mŕtveho ženského tela tečie krv a rozlieva sa po dlážke. Aj temný rozmer možno objaviť na výstave aktov.

Zbierky slovenských galérií sú bohaté na obrazy nahých žien. Hoci pôvodne uvažovala kurátorka Petra Hanáková o tom, že ukáže od dobrých majstrov aj horšie diela, napokon sa zamerala na kvalitu. A na to, aby dvojici feministiek ponúkla pestrú paletu aktov. "Zámerne som zvolila bulvárny názov výstavy Holé baby. Klasického návštevníka možno pobúri - čo už aj Slovenská národná galéria sa podkladá? Je na divákovi, či odčíta len prvú vrstvu, proste uvidí pekné ženy od dobrých majstrov. Mám však pocit, že výstava je taká vrstevnatá, že má šancu byť pre viacerých návštevníkov zaujímavá a viacerých zasa naštvať," dodala Petra Hanáková.

Výstava Holé baby - necenzurované akty moderných majstrov provokuje. Inšpiratívnym spojeným obrazu a textu prináša iný pohľad na využívanie či zneužívanie nahého ženského tela vo vizuálnej kultúre. Ponúka dialóg, vtipný i pichľavý. V Slovenskej národnej galérii bude do 28. novembra.

 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.