2011
2010
2009
2008
 
   Koniec roka 2008 - šťastný rok 2009
31. december 2008
 
Eva Kmentová - sprístupnenie výstavy
18. december 2008 10:00
 
Vianočný koncert
17. december 2008 18:00
 
Povedzme si o tom...Koloman Sokol
16. december 2008 15:00
 
Poznáte abstraktné umenie?
7. december 2008 15:00
 
Slávnostné uvedenie poštových známok s námetmi
umeleckých diel zo zbierok SNG

3. december 2008 16:30
 
Taliansky operný podvečer
27. november 2008 17:00
 
Muzikológ a tvorca
26. november 2008 18:00
 
Medovníčky nesmú chýbať
23. november 2008 00:00
 
Pozvánka na diskusiu s aurormi výstavy
Nonkonformisti
Druhá ruská avantgarda 1955 - 1988

14. november 2008 18:00
 
Program akcií v Schaubmarovom mlyne
na rok 2009

november 2008 - december 2008
 
Piesňový koncert Mariana Lapšanského a Evy Garajovej
30. október 2008 18:00
 
Momento musicale
Stretnutia so slovenskou vokálnou budúcnosťou

22. október 2008 18:00
 
Zábava pre deti do päť rokov pokračuje / 2008
22. október 2008 - 23. október 2008
 
Najskôr bábka a potom divadlo
19. október 2008 16:00
 
Exkurzia do Moravského Krumlova
Slovanská epopeja Alfonza Muchu

11. október 2008
 
Vidíme Vás radi - 60 rokov SNG
Derniéra

5. október 2008 16:00
 
Audit – Archív – Autor: Kurátorské prezentácie výstav
1. október 2008 16:00
 
Taliansky operný podvečer
25. september 2008 17:00
 
Prehliadka slovenských filmov - Modernistické exravagancie
23. september 2008 18:00
 
Kaštieľ Strážky - zatvorený
16. september 2008 - 3. október 2008
 
Prehliadka slovenských filmov - Slovenská národná galéria a Rodná zem
9. september 2008 18:00
 
Pozvánka na Detskú Univerzitu Komenského do Slovenskej národnej galérie
4. august 2008 10:00 - 8. august 2008
 
Bienále výtvarného umenia v Benátkach 2009
Výberové konanie - DO 15. NOVEMBRA 2008!

august 2008 - 15. november 2008 12:00
 
Slávnostný večer pri príležitosti 60. výročia SNG
29. júl 2008 19:00
 
SNG oslávila 60. výročie svoho vzniku v komornej atmosfére
SME SK videosprávy

29. júl 2008 - august 2008
 
Príhovor generálnej riaditeľky SNG
26. jún 2008 - september 2008
 
Momento musicale
Romantická pieseň

18. jún 2008 18:00
 
Blues na mlyne
14. jún 2008 14:00
 
O novom lyrizme básnikov a výtvarníkov z čias nadrealizmu avantgardy 38
Prednáška

12. jún 2008 17:00
 
Dróóótovať!
7. jún 2008 16:00
 
Andy Warhol
Kolekcia serigrafií Campbellových polievok

5. jún 2008 17:00 - 5. august 2008
 
Medzinárodný deň detí v SNG
30. máj 2008
 
Sen noci májovej
Taliansky operný podvečer

17. máj 2008 19:00
 
Bratislava - Noc múzeí a galérií 2008 v SNG
17. máj 2008 10:00
 
Kaštieľ Strážky - Noc múzeí a galérií 2008
17. máj 2008 10:00
 
Zvolenský zámok - Noc múzeí a galérií 2008
17. máj 2008 10:00
 
Galéria insitného umenia Pezinok
Noc múzeí a galérí 2008

17. máj 2008 10:00
 
Galéria Ľudovíta Fullu Ružomberok
Noc múzeí a galérií 2008

17. máj 2008 09:00
 
Medzi tradíciou a modernou
máj 2008 - jún 2008
 
Kurátor predstavuje na výstave Trojruža, Lomidrevo, Janko Hraško... v tvorbe Ľudovíta Fullu A Štefana Meliša
27. apríl 2008 15:00
 
Sprievod na výstave Rudolf Sikora
Sám proti sebe

24. apríl 2008 17:00
 
Ocenili Najkrajšie knihy Slovenska za minulý rok
sú vystavené v Bibiane

22. apríl 2008 - apríl 2008
 
Nedeľný ateliér pre deti a rodičov
Rudolf Sikora - Svet vesmíru

20. apríl 2008 15:00
 
Ladislav Mednyánszky: Denníky 1877 – 1918
3. apríl 2008 17:00
 
Taliansky operný podvečer
13. marec 2008 17:00
 
Veľká noc v galérii na Zvolenskom zámku
11. marec 2008 - 13. marec 2008
 
Nový program pre školákov z celého Slovenska: Výlety za umením (vďaka VÚB banke)
10. marec 2008 - 15. jún 2008
 
Zábava pre deti do päť rokov pokračuje 4
5. marec 2008 - 6. marec 2008
 
Derniéra výstavy Stratený čas?
2. marec 2008 16:00
 
Filmové projekcie k výstave Stratený čas?
pripravené na február 2008

27. február 2008 18:00
 
Staráme sa o vtáčiky
24. február 2008 16:00
 
70. a 80. roky v amatérskom filme
z projektu Rodinné archívy

21. február 2008 17:00
 
Výtvarná súťaž
21. február 2008 - 27. apríl 2008
 
P O Z V Á N K A
Kurátor a hosť ll na výstave Stratený čas?

7. február 2008 17:00
 
Fašiangy sú tu
3. február 2008 16:00
 
Nedeľné popoludnia v SNG
3. február 2008 15:00
 
Výberové konanie na výstavný projekt realizácie expozície pre
Pavilón ČR a SR na 11. Bienále architektúry v Benátkach 2008

21. január 2008 - 29. február 2008
 
Kurátor predstavuje...v Galérii insitného umenia
20. január 2008 16:00
 
Taliansky operný podvečer
17. január 2008
 
Sprievodné podujatia k výstave
Stratený čas?

január 2008 - január 2008
 
2007
2006
2005
 
Ad: Rozpačitý pokus o príbeh na slovenskú tému
23. január 2006 - 31. január 2006
 
(reakcia na článok A. Kopernickej, SME 13. 1. 2006)
 
Slovenský mýtus
 
Tak sme sa konečne dočkali! Kultúrna rubrika mienkotvorného denníka SME reagovala na jeden z najväčších výstavných projektov na Slovensku posledného obdobia s príslovečnou novinárskou pohotovosťou – po tri a pol mesiaci prišla s „rozpačitým pokusom“ o recenziu výstavy Slovenský mýtus.
Na úvod – dvakrát sa tvorcom výstavy podsúva, že chceli „stopercentne uchopiť“ alebo že sa snažili „kompletne zmapovať“ danú tému. Pritom sme viackrát upozornili na to, že slovenský mýtus nie je bežnou tému, že je skôr komplexom tém, z ktorých viaceré sa dajú určiť a ohraničiť len približne, pričom niektoré na seba nadväzujú tesnejšie, iné sa naopak dajú len voľne pričleniť. Z toho vyplýva, že sme si nijako nenárokovali na ich „kompletné zmapovanie“. Viackrát sme takisto zdôrazňovali (v sprievodnom bulletine, tlačovej správe aj na tlačovej konferencii, na ktorú ako obvykle redaktori SME neprišli), že nám išlo o predstavenie rôznych vizualizácií slovenského mýtu ako tematického komplexu, to znamená, že sme sa zamerali viac na ikonografický program týchto vizualizácií ako na vývoj alebo históriu národných mýtov a mýtov v úvodzovkách, teda nepodložených legiend až vyslovených bludov. Preto sme na výstave nechceli predstaviť kompletnú „galériu predkov“, veľkých alebo sporných postáv našej minulosti, ale skôr tie diela, ktoré okrem spodobenia príslušných osôb priniesli aj „pridanú hodnotu“, ikonografickú zvláštnosť, vypovedajúcu o konkrétnej dejinnej situácii a o vzťahu autora k nej. A tak na časti výstavy v SNM naozaj chýbali niektoré obľúbené postavy dávnej i nedávnej minulosti. Nechceli sme prezentovať témy a osoby, ktoré sú dodnes predmetom ideologického či politického súperenia, aj keď by to bolo zrejme populárnejšie. Napokon sme nechceli rozmnožovať panujúcu „blbú náladu“, ktorú svojím účinkovaním podporujú aj mnohí mediálni pracovníci – nečudujme sa im, je to ich chlieb. Preto nás celkom potešilo, že medzi zápismi návštevníkov výstavy sme našli výrok „výstava nás povzniesla a očistila“. Takéto a podobné vyjadrenia jednoznačne prevládajú.
Napriek tomu sme boli vzdialení od toho, aby sme ponúkali akúsi „bezkonfliktnú“ a „uhladenú“ podobu slovenského mýtu. Naša snaha predstaviť slovenský mýtus skôr ako nadčasovú symbolickú štruktúru, než ako „prehliadku márnosti“ mýtov – zblúdených predstáv našich predkov a súčasníkov, vychádzala okrem prirodzených estetických zreteľov aj z historického poznania. V sprievodných textoch zdôrazňujeme, že na rozdiel od iných okolitých národov, ktoré mali na začiatku 20. storočia éru vizualizácií vlastných mýtov už viac-menej za sebou, Slováci ju mali v podstate ešte pred sebou.
A tak sa stalo, že v istom historickom okamihu, po vzniku samostatnej Československej republiky, sa vo veľkej časovej tiesni riešilo v slovenskom umení viacero otázok naraz – otázka identity, otázka autochtónnosti a modernity, otázka vzťahu k vlastnej minulosti. V 20. storočí už nebolo možné pristupovať k minulosti na spôsob tak trochu cimrmanovského autora Rukopisu královéhradeckého a zelenohorského, a ak sa o to niektorí (Janko Alexy a ďalší) pokúsili, tak to dopadlo žalostne. Doba si žiadala už syntetickejšiu formulácie národného mýtu, ktoré by neboli založené na neveľmi slávnej a povznášajúcej minulosti, ale naopak by vychádzali z toho, čo z hľadiska vizuálneho prieskumu vlastnej identity ako jediné stálo za pozornosť – spôsob života a kultúra širokých vrstiev vidieckeho obyvateľstva. To nebol len „xenofóbny“ názor domácich rodoľubov, to bol aj názor znalcov, prichádzajúcich zvonka. V tejto plodnej časovej tiesni, v rozpätí jedného-dvoch desaťročí vznikli prakticky všetky relevantné spodobenia slovenského mýtu, ukázala sa celá jeho tematická štruktúra. Preto sme nemuseli zdôrazňovať historicitu rôznych vizuálizácií tohto mýtu a okrem kulminačného obdobia 20. – 30. rokov 20. storočia sme všetko ostatné chápali ako prolegomena či paralipomena k rozvinutiu hlavnej témy.
Napriek tomu vývojové hľadisko celkom nezmizlo. V istom zmysle ho nahradilo radenie tém za sebou – od jednoduchých, elementárnych k zložitejším, významovo viacvrstevnatým, motivicky ťažšie uchopiteľným – čo zhruba zodpovedalo aj ich časovej následnosti. Podobne v suteréne Esterházyho paláca sa objavili ďalšie historicky ohraničené kapitoly –„zachraňovanie spomienok“ galandovcov (recenzentka si to zrejme nevšimla) a naozaj trochu vágny slovenský mýtus v súčasnom umení, vágny jednoducho preto, lebo nepredstavuje už ťažiskovú tému a umelci sa mu venujú iba okrajovo alebo en passant a ich príspevky vzájomne nesúvisia. Napriek tomu je tento súbor diel dôležitý – je dokladom toho, že táto téma v našom umení ešte stále rezonuje, lebo ozajstný mýtus na rozdiel od tých falošných, je stále aktuálny. Nereagovať naň znamená nezaujímať sa o to, odkiaľ prichádzame, čím sme a čím by sme mohli byť.
Ak niekto vníma „vypracovanie zoznamu mytologických tém“ a priraďovanie ilustrácií k nim ako to najjednoduchšie, tak nech si to skúsi! Väčšina neinformovaných názorov vychádza totiž z toho, že všetko, čo sa nám tu predostiera, je dopredu známe a akosi až apriórne dané. Zabúda sa na to, že tematický reťazec je treba vytvoriť, naplniť konkrétnymi dielami, že zmysluplná štruktúra, nasýtená vzájomnými poukazmi nie je tu odprvoti, ani nevzniká len vďaka voluntárnemu kurátorskému pomyslu, tak ako to vidíme pri väčšine výstav súčasného umenia prezentovaných na Slovensku.
Takému kritikovi sa zrejme ani nechce čítať, a tak úplne obíde skutočnosť, že táto výstava pozostáva nielen z artefaktov, ale aj z textov a obidve zložky sa vzájomne podmieňujú a doplňujú. Ak teda takýmto spôsobom prečítame výstavu, nijako nám nemôže vyvstať „bezkonfliktnosť“ a absencia „kritickej reflexie“. Výstavu a sprievodné texty si treba nielen prečítať, ale aj poriadne prezrieť – inakšie by sme nemohli tvrdiť, že slovenský mýtus vo filme je zastúpený len zostrihom filmov o Jánošíkovi; dokonca ani ten zostrih sa netýka len Jánošíka, ako tvrdí recenzentka. Našťastie práve početné ohlasy už zmieňovaných divákov svedčia o tom, že oni boli na takéto čítanie výstavy zrejme lepšie pripravení než recenzentka, a tak o ich „nedostatočnú pripravenosť“ nemusí mať obavy. Ak bolo naše spracovanie témy „ploché“, tak sa rozhodne premeškala príležitosť na jej reflexiu, ktorá by plochá nebola. Na záver otázka s výkričníkom – keď už to trvalo taký dlhý čas, tak prečo to prišlo práve teraz?


Aurel Hrabušický, kurátor SNG

 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.