|
|
|
Tematické fóra: Slovenský mýtus
Ide sa do rekonštrukcie
Rekonštrukcia Esterházyho paláca
Všeobecné fórum strana prvá predošlá 15/22 ďalšia posledná Ad: Pomóóóc / Červení klauni autor: V. Malast, lektor SNG, 19. júl 2005 Dakujem Vám za záujem o jednotlivé diela na výstave a najmä za záujem o diskusné fórum o nich. Vo výtvarnom umení je máločo "náhodou", no na druhej strane azda nikdy nejestvuje jedno "vysvetlenie". Ako výchovnovzdelávací lektor SNG Vám preto poskytnem interpretáciu, ktorá Vám dielo môže viac priblížiť, alebo "otvoriť". Liliana Moro, autorka diela často pracuje jednak s "lacnými" obrazmi popkultúry, ktoré v bežnom svete nevyžadujú od ludí hlbšie premýšľanie (chcú sa iba "páčiť"), jednak s priestorom, ktoré má vždy významovú kvalitu, aj keď je na pohľad prázdny. Môžu to byť obrázky detské, alebo dekoratívne, často na hranici gýču a pod. V múzeu však dostávajú iný rozmer, pretože ponúkajú otázky o ich ľahkom, priamočiarom verzus zložitom čítaní. Problematizujú samé seba. V praxi to znamená, že Vy ako divák pravdepodobne nemáte problém identifikovať klaunov, ktorí sú na diele zobrazení, ale ešte nie ste podnietení o nich premýšľať. Ich rytmické striedanie s červenými plochami je napohľad nepochopiteľné a preto vzbudzuje otázky. Ak sú grafické zobrazenia klaunov skôr "povrchné" (z hľadiska vnímania") a vzťahujú sa na identifikáciu zobrazeného, farebné plochy idú viac do hĺbky. Ak by som Vám položil otázku, ako si predstavujete vnútro, povahu, pocity, alebo životnú situáciu klauna, zrejme by ste siahli po abstraktných predstavách. Liliana Moro poskytla jednoduchým spôsobom tento iný rozmer: červená farba je veselá, ale i tragická. Práznota, ale i zvýšená výrazovosť (sú to také maliarské machule) predstavujú a vzbudzujú nepokoj a neistotu.
Pomóóóc autor: Laik, 19. júl 2005 Vážená redakcia webu,
dúfam, že sa mýlim, ale mám pocit, že tu možno dochádza k nedorozumeniu a preto by som rád uviedol veci na pravú mieru. Neprechovávam žiadne negatívne postoje voči modernému umeniu, ani voči dielam talianskych umelcov. Preto pojem "iritovať" sa mi zdá trochu prisilný. Nemám vzdelanie v oblasti umenia ani som sa mu zatiaľ v živote veľa nevenoval. To priznávam otvorene. Som v tejto oblasti veľmi neskúsený. Povedzme, úplný "výtvarný analfabet", čo by som ale rád napravil a naučil sa aspoň ako-tak čítať v jazyku umenia. "Červeným klaunom" som však skutočne neporozumel. Bol som schopný ich vnímať len ako sériu obrázkov, mimochodom celkom pekne nakreslených, oddelených od seba červenými plochami. Ďalej som sa akosi nedostal. Preto som uvítal zistenie o existencii fóra na stránkach SNG v nádeji, že tu anonymne môžem priznať svoju nemohúcnosť a spoznať názor niekoho, kto zďaleka nie je tak nemohúcny ako ja. Teda teším sa na vyjadrenie kompetentnej osoby a dúfam, že to podnieti aj iných návštevníkov galérie a tejto stránky, aby opísali svoje dojmy a pocity.
S pozdravom
Laik Ad: Pomóóóc autor: redakcia webu, 18. júl 2005 Milý "Laik", hneď ako nájdeme kompetentnú osobu, ktorá by sa Vám vyjadrila k dielu, ktoré Vás podľa všetkého irituje, tak Vám toto vyjadrenie sprostredkujeme...Najlepšie by asi bolo vyjadrenie autora, ale to Vám sľúbit nemôžeme:) Pomóóóc autor: Laik, 14. júl 2005 Ad 1: O výstavách som sa dozvedel z TV a novín, kde som zaznamenal info o barokových oltároch.
Ad 2: Očakával som príjemne strávený deň a estetický zážitok. Pravdupovediac, zaujímajú ma skôr zbierky z minulých storočí ,ale keďže sú v galérii aj expozície moderného umenia, prečo by som si ich nepozrel.
Ad 3: Esterházyho palác vyzerá z vnútra ako moderná budova a vôbec by ma nenapadlo, že ide o historickú budovu. Lenže neviem ako vyzeral pred rekonštrukciou, takže neviem porovnať.Ale interiér pekný.
Ad 4:"Ak chceme súčasné umenie pochopiť, mali by sme ho poznať, čítať o ňom, študovať ho, vedieť ako sa vyvíjalo." - Znie to akoby bolo súčasné umenie len pre ľudí vzdelaných v oblasti dejín umenia. Myslel som , že moderné umenie chce osloviť každého bez rozdielu, bez závislosti na type vzdelania.
Ad 5: Chcel by som Vás poprosiť, ak to uznáte za vhodné, či by mohol niekto kompetentný napísať vlastný názor napr. na tých červených klaunov v expozícii súčasného talianskeho umenia. Akú myšlienku alebo posolstvo toto dielo podľa Vás prináša.Chcel by som totiž porovnať svoj pohľad s pohľadom niekoho iného.
Ďakujem. Ad: este sa opytam autor: redakcia webu, 14. júl 2005 Milý detail,
po rozhovore s kurátorkou Zbierky umenia 19. storočia Vám fundovane odpovedáme na Vašu otázku: Zbierka umenia 19. storočia u nás nie je presne časovo ohraničená rokmi, obsahuje aj diela autorov, ktorí tvorili tesne pred a tesne po 19. storočí. Dielo Vinica patrí do tejto zbierky preto, že väčšia časť tvorby L. Mednyánszkeho spadá do 19. storočia. Ad: Pomóóóc autor: redakcia webu, 14. júl 2005 Milý Laik,
ďakujeme za príspevok, sme radi, že nám píšete o svojich pocitoch, ktoré vo Vás vyvoláva umenie, o to radšej, že je to umenie, ktoré Vám prináša SNG.
Pokúsime sa Vám odpovedať na základe našich doterajších znalostí, ale boli by sme radi, keby sa do tejto diskusie zapojili aj iní, ktorí vedia alebo si myslia, že vedia, ako k súčasnému umeniu pristupovať.
Hodnotiť umelecké dielo na základe pocitov, ktoré v nás vyvoláva, je asi ten najstarší a najzaužívanejší spôsob nazerania na umenie. Je prirodzené, že sa riadime svojimi pocitmi a hodnotíme v rovine "páči - nepáči". Súčasné umenie si však kladie aj vyšší cieľ, prináša zakódovanú myšlienku, ktorou nás chce osloviť, prinútiť rozmýšľať.
Existujú konceptuálne diela, ktoré vznikajú na základe vopred premysleného konceptu. V takýchto prípadoch nám asi nepostačí emočný prístup. Ak chceme súčasné umenie pochopiť, mali by sme ho poznať, čítať o ňom, študovať ho, vedieť ako sa vyvíjalo. Budeme radi, ak pri čítani dejín umenia pocítite potrebu opäť navštíviť Slovenskú národnú galériu:)
Aj my by sme sa chceli opýtať Vás, ako ste sa dozvedeli o našich výstavách a čo ste od ich návštev očakávali, prípadne ako na Vás pôsobili priestory novozrekonštruovaného Esterházyho paláca.
S pozdravom Pomóóóc autor: Laik, 14. júl 2005 Neviem, či sa to sem hodí, ale rád by som poznal názor odborníka. Nedávno som zhliadol niekoľko výstav týkajúcich sa moderného umenia (o.i. aj "Cesta k organickej plastike" či "Talianske súčasné umenie") a pravdepodobne som sa utvrdil v tom, že tomu skutočne nerozumiem.95% videného som vnímal len ako určitý objekt, ktorý nejako vyzerá. Buď ma oslovil výzorom ,alebo mi bol ľahostajný, alebo som bol "zdesený" čo všetko možno pokladať za umelecké dielo (starý papier s nakreslenou vlnitou čiarou podľa ktorej ho autorka narezala). Alebo napr. v sekcii súčasného talianskeho umenia dielo "Chráň svoju pravicu" či štyria červený klauni (nepamätám si názov diela) na mňa nezapôsobili nijak pozitívne a ani vo mne nevyvolali nejaký záujem alebo túžbu vidieť ich znova a už vôbec som v nich neobjavil myšlienku, zmysel. Týmto nechcem v žiadnom prípade degradovať hodnotu týchto diel. Iba by som chcel vedieť, či existuje nejaký spôsob, postoj alebo systém, ako treba k týmto dielam pristupovať. Je potreba vo všetkom hľadať myšlienku alebo len vnímať vyvolané pocity? strana prvá predošlá 15/22 ďalšia posledná
| |
|
|