2011
2010
2009
2008
2007
 
   Nedeľné popoludnia v SNG
3. február 2008 15:00
 
Nedeľný ateliér pre deti a rodičov
Na slame v jasličkách

16. december 2007 15:00
 
Ernest Zmeták
Interpretácia umelcovej tvorby spojená s diskusiou

29. november 2007 15:00
 
Pozvánka na prednášku Žigmund a Košice
Architektúra a objednávatelia v Uhorsku okolo roku 1400

27. november 2007 16:30
 
Pozvánka na operný podvečer
22. november 2007 17:00
 
Výtvary
21. november 2007
 
10. výročie vzniku Galérie insitného umenia v Pezinku
17. november 2007 15:00
 
Pozvánka na 1. koncert študentov operného spevu
MOMENTO MUSICALE

14. november 2007 18:00
 
Zábava pre deti do päť rokov pokračuje
7. november 2007
 
Prednáška architektky Lise Anne Couture o tvorbe ateliéru Asymptote Architecture (NY, USA)
12. október 2007 17:30
 
Pocta Pavarottimu
6. október 2007 11:00
 
Kurátor a hosť na výstave
26. september 2007 16:00
 
DEŇ INSITY
sprievodné podujatie k výstave Trienále Insita 2007

22. september 2007 10:00
 
Septembrový taliansky operný podvečer
13. september 2007 17:00
 
Klub priateľov SNG - Návšteva ateliéru Ota Bachoríka
12. september 2007 16:15
 
Online katalóg knižnice SNG
september 2007 - október 2007
 
Spomienka na Koncerty mladosti
11. august 2007
 
Pozvánka na Detskú Univerzitu Komenského
do Slovenskej národnej galérie

23. júl 2007 10:00 - 27. júl 2007
 
Tvorivé leto v mlyne 2007
1. júl 2007 - 7. júl 2007
 
Kaštieľne hry 2007 v Strážkach
29. jún 2007 - 1. júl 2007
 
Zábava pre deti do päť rokov pokračuje 2
27. jún 2007 10:30 - 28. jún 2007
 
TORSO
13. jún 2007 21:00
 
Zábava pre deti do päť rokov pokračuje
13. jún 2007 - 14. jún 2007
 
ZÁMOCKÉ HRY ZVOLENSKÉ 2007
8. jún 2007 - 30. jún 2007
 
MDD v mlyne
3. jún 2007 16:00
 
MDD v SNG
1. jún 2007
 
Noc múzeí a galérií 2007
19. máj 2007 10:00
 
Pozvánka na Noc múzeí a galérií 2007 v SNG
19. máj 2007
 
Rekordný počet návštevníkov v SNG počas Noci múzeí a galérií
19. máj 2007 - máj 2007
 
PRIHLÁSTE SA DO SÚŤAŽE !
Niečo pre malých i veľkých majstrov

29. apríl 2007
 
Dúhový svet alebo odkrývanie dúhy
15. apríl 2007 16:00
 
Bláznivý deň v Schaubmarovom mlyne
1. apríl 2007 16:00
 
Veľkonočné tvorivé dielne
29. marec 2007 09:00
 
Prednáška britskej lektorky JANE ELLIOTT
Slová & Obrazy

27. marec 2007 16:00
 
Maľovanie veľkonočných vajíčok
25. marec 2007 16:00
 
Bludní Holanďania - otvorení do 20.00 hod.!
17. marec 2007 - 18. marec 2007
 
Hudba zlatého veku
14. marec 2007 17:00
 
Pozvánka do mlyna - O lenivom lišiakovi
11. marec 2007 16:00
 
Príď sa odfotiť so šperkom!
1. marec 2007 13:00
 
Fašiangové masky - nedeľný ateliér v mlyne
25. február 2007 16:00
 
Derniéra výstavy Aleš Votava
25. február 2007 15:00
 
SNG dokorán - Bozk sv. Jozefa v barokovej ikonografii
22. február 2007 16:00
 
Valentínske srdiečkovanie
11. február 2007 16:00
 
Januárový operný podvečer 2007
18. január 2007 17:00
 
Bludní Holanďania: Detský sprievodca bludiskom výstavy
január 2007 - 18. marec 2007
 
OPERNÁ ČASŤ (23. 6. 2007 – 30. 6. 2007)
 
Sprievodné podujatia k výstave Bludní Holanďania
15. december 2006
 
2006
2005
 
Cyprián Majerník
 
Neslýchané stretnutia Cypriána Majerníka | Neslýchané stretnutia Cypriána Majerníka
 
Cyprián Majerník sa narodil 24. novembra 1909 Vo Veľkých Kostoľanoch, ale vo svojom rodisku prežil len detstvo. Štúdium na meštianskej škole absolvoval v Pezinku, potom nastúpil na strednú hospodársku školu v Košiciach (1924), v roku 1926 krátko navštevoval súkromnú maliarsku školu Gustáva Mallého v Bratislave.
Hoci so Slovenskom nikdy celkom nestratil kontakt, podstatná časť Majerníkovho nedlhého života sa spája s Prahou, kam prišiel v roku 1926 ako sedemnásťročný študovať maliarstvo na Akadémiu výtvarných umení. Praha sa pre mladého Majerníka stala oknom do sveta. Tu študoval; tu po prvý „naživo“ videl nielen špičkové diela starého českého i svetového umenia, ale aj obrazy P. Picassa, M. Chagalla či G. de Chirica; tu mal vlastnú výstavnú premiéru, keď svoje práce prezentoval na výročnej školskej výstave v roku 1930. Pražské prostredie bolo začiatkom 30. rokov dejiskom prvých hodnotení jeho tvorby. Z Prahy sa vydal za vidinou štúdií, vnemov, zážitkov a skúseností do Paríža a po návrate prežil v Prahe podstatných trinásť rokov svojho života, tešil sa i trápil, maliarsky zúročil tragické vojnové roky a napokon aj dobrovoľne ukončil svoju pozemskú púť.
Pri rekonštrukcii Majerníkovej tvorby a umeleckého odkazu prvý dostupný obrazový materiál predstavujú práce, prezentované na výstave pražskej akadémie v roku 1931, charakteristické silným vplyvom H. Matissa a A. Deraina. Pobyt v Paríži (1931/1932), sprevádzaný neuveriteľnými finančnými ťažkosťami, ba až existenčným zúfalstvom (o čom svedčí zachovaná korešpondencia), podstatným spôsobom poznamenal jeho tvorbu. Odzrkadlili sa v nej nové skúsenosti a podnetné inšpirácie – ako je zrejmé z celého radu kresieb a skíc z parížskeho prostredia – ale najmä dôverné zoznámenie sa s dielom Marca Chagalla (Dve madony, Teliatko, Svatba – Dve postavy z albumu, Morena, Dvorček a i.).
Prvá samostatná výstava tvorby Cypriána Majerníka, na ktorej autor predstavil kolekciu 37 olejov, gvašov a akvarelov, sa konala vo výstavnej sieni Elánu (pri Mazáčovom kníhkupectve v Spálenej ulici) v Prahe na jar roku 1935. Hodnotenie vo vtedajšej tlači bolo rozporné: kým českí recenzenti nešetrili chválou a označovali 25-ročného Majerníka po Fullovi a Galandovi za „velký příslib moderního slovenského malířství“ (Halo noviny, 17. 3. 1935), na Slovensku zaznievali najmä urazené a pobúrené tóny, ba i priame odmietanie „umeleckého paškvilu, falošnej grotesky, na ktorú nemožno vzťahovať vznešený titul umenia“. (Slovák, 24. 3. 1935)
Výstave paradoxne predchádzalo obdobie istého tápania, ba až tvorivej krízy, zreteľné pri pohľade na Majerníkovu maliarsku produkciu z roku 1934. Už vo frekventovaných, trocha drsných erotických motívoch (Milenci, Kankán) – definovaných prvým Majerníkovým monografistom Karlom Šourkom ako „... kompenzácia erotickej dezilúzie zo života a vysvetlenie Majerníkovho motívu unikania, ktorý sa neskôr stal vnútorným tematickým lešením jeho maľby“ – je citeľná istá povrchnosť maliarskeho spracovania, malebnosť stráca svoju výsadnosť, dovtedajšie vedúce obsahovo-formové postavenie (Ľudmila Peterajová). Spolu s badateľným posunom k zdôrazňovaniu grafickosti, aktuálne korešpondujúcom s autorovým vtedajším zameraním na novinovú kresbu a politickú karikatúru, predznamenáva ďalší vývoj Majerníkovho autorského konceptu.
Pod vplyvom rozličných okolností predstavuje rok 1936 pre Majerníka začiatok cesty, na ktorej plný úzkosti hľadá možnosť úniku zo slepej uličky osobnej i civilizačnej drámy, ktorým – ako tuší – bude musieť v nasledujúcom období čeliť. A tak postupne, maliarsky poučený F. Goyom a H. Daumierom, začína zaplňovať javisko sveta koňmi a jazdcami, klaunmi a krasojazdkyňami, maskami, vyhnancami, Don Quijotmi, zajatcami, utečencami a hliadkami, všetkými tými protagonistami „neslýchaných osudných stretnutí“ dobra, čestnosti a ušľachtilosti so zlom, pokrytectvom, zákernosťou a nízkosťou.
Napriek postupujúcej chorobe (skleróza multiplex) pripravil Majerník pre Alšovu sieň Umeleckej besedy na jeseň roku 1940 svoju druhú samostatnú autorskú výstavu. Úvod do katalógu napísal Jan Zrzavý a obrazy Cypriána Majerníka označil za diela „romantika zcela moderního rázu“, z ktorých vanie „docela zvláštní a osobitá poesie, vůně dobrodružství, tajemných a osudových setkání, dramatické napětí a očekávaní nějakého tragického zakončení“. Výstavu tvoril súbor 40 diel, od Bartolomejskej noci z roku 1936 až po práce celkom nové, z roku 1940.
Tvorba z posledného obdobia Majerníkovho života ohromuje svojím neuveriteľným rozsahom. Bez ohľadu na neustále zhoršujúci sa zdravotný stav, časté depresie a paralyzujúcu situáciu protektorátnych Čiech v zúriacom vojnovom ošiali Majerník vášnivo, obsesívne kreuje posledné dejstvo svojej verzie drámy ľudskej existencie. Maľuje zástupy mužov, žien a detí vedených mátožným jazdcom v ústrety smrti, varianty Dona Quijota, utečencov na člne či na vozoch ťahaných vychudnutými koníkmi, živé kostry v údesnom zástupe... Všetkým možno v očiach čítať strašné videnia z neslýchaných stretnutí. Posledné z týchto neslýchaných stretnutí – povedané slovami Dobroslava Chrobáka „... nevedno ktoré, autor nezanechal po ňom nijaký záznam“ – Cyprián Majerník 4. júla 1945 už neprežil.

Alexandra Homoľová

 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.