2011
2010
2009
2008
2007
 
   V Slovenskej národnej galérii je do marca sprístupnená výstava Stratený čas? (20. 12. SME)
O komunizme na plné pecky

20. december 2007
 
Cena pre kurátorku Zoru Rusinovú [SME 07/12/2007]
7. december 2007
 
Stratený čas? Nie, len trochu zabudnutý [HN 19/11/2007]
19. november 2007
 
Stratený čas? Určite nie! [SLOVO 14/11/2007]
14. november 2007
 
Komunistická pohľadnica s Darou Rolins: Nie žart, ale upútavka
4. november 2007
 
Schaubmarovci v mlyne (Pezinčan)
november 2007 - december 2007
 
Riskovať sa dá – aj v umení
4. október 2007
 
ATELIÉR (HN 06/09/2007)
6. september 2007
 
Analógová kontrarevolúcia (Domino efekt 22/08/2007)
22. august 2007
 
Netypická výstava v SNG v Bratislave (Rádio Slovensko, 12:00 15/08/2007)
14. august 2007
 
Insita má čaro ( Insita má čaro (PRAVDA 14/07/2007)
14. júl 2007
 
AD RICHARD GREGOR: PARADOX LESA DELFÍNOV .týždeň 25/2007 (Týždeň 02/07/2007)
2. júl 2007
 
Grand Prix Insita putuje do Poľska
26. jún 2007
 
Paradox lesa delfínov ( Týždeň (18/06/2007)
18. jún 2007
 
Moravská galéria prináša dielo Andyho Warhola (Žurnál 07/06/2007)
7. jún 2007
 
Obrazy nielen pre oči (Mosty 05/06/2007)
5. jún 2007
 
Kresby lákali zberateľov (PRAVDA 02/06/2007)
2. jún 2007
 
Bočkayove obrazy klamú zrak (PRAVDA 19/04/2007)
19. apríl 2007
 
Hockney? Výnimočný zážitok (PRAVDA 14/04/2007)
14. apríl 2007
 
Sýty stôl nasýti (dušu) (2007-03-31)
31. marec 2007
 
Inakosť v Slovenskej národnej galérii (Mosty 27/03/2007)
27. marec 2007
 
Ako robil maliar Hockney grafiky (PRAVDA 24/03/2007)
24. marec 2007
 
Cítim sa modro. Aleš (SME, 22/03/2007)
22. marec 2007
 
Zabudnite na horúce L. A. (SME 22/03/2007)
22. marec 2007
 
Všetko najlepšie, Hockney! (HN 19/03/2007)
19. marec 2007
 
Bludní Holanďania stále lákajú (PRAVDA 07/03/2007)
7. marec 2007
 
Umenie nemôže žiť vo vzduchoprázdne (Parlamentný kuriér 22/01/2007)
22. január 2007
 
Tvorba Aleša Votavu v Esterházyho paláci (Bratislavské noviny 18/01/2007)
18. január 2007
 
Oko stĺpkom (TV OKO 18/01/2007)
18. január 2007
 
Riskantná forma provokuje (PRAVDA 18/08/2007)
 
Stratený čas? Určite nie! [SLOVO 14/11/2007]
 
2006
2005
 
Holé baby sú už asi naozaj všade / SME, 8. 10. 2010
8. október 2010
 
Autorka: Jana Močková
 
Holé baby
Necenzurované akty moderných majstrov

 
Vernisáž výstavy Holé baby bola ešte odvážnejšia ako názov či samotné diela. Feministický podtón v nej cítiť môžete, ale nemusíte.

BRATISLAVA. „Bude to pravdepodobne jedna z najkontroverznejších výstav, aká sa na pôde Slovenskej národnej galérie konala,“ hovorila ešte v sobotu jej generálna riaditeľka Alexandra Kusá.

S miernymi obavami sa do koncepcie výstavy Holé baby púšťala aj jej kurátorka Petra Hanáková, keď si na spoluprácu vyberala dve výrazné zástupkyne z radov feministiek Janu Cvikovú a Janu Juráňovú.

K žiadnej cenzúre však nedošlo. V SNG budú až do konca novembra visieť Holé baby. Po utorňajšej vernisáži je istý ešte jeden fakt – ak ju zažil niekto, kto o národnej galérii zmýšľal v rovine konzervatívnej inštitúcie, svoj názor už zrejme definitívne zmenil.
Tlačenica v galérii. Je to možné?

Sila, v tomto prostredí nepochybne odvážneho názvu zabrala a do SNG sa nahrnuli desiatky ľudí. Ako to tá národná galéria s tými babami vlastne myslí? Čo všetko ukáže? Isto mnohí netušili, že okrem diel popredných výtvarníkov by súčasťou otvorenia mohli byť aj živé predlohy.

Energický divadelný happening Holé baby pohrávajúci sa s koncepciou výstavy z feministického pohľadu, ktorý predviedli herečky Štúdia Twiga pri Divadle na Rázcestí, pravdepodobne zodvihol tlak usadlejším náturám.

Nahý muž, ktorý prebehol cez foyer galérie po skončení ich vystúpenia, zrejme zamával aj tlakom organizátorov. On sám však asi narazil na najväčšie prekvapenie – tlačenicu, v ktorej na niekoľko minút beznádejne uviazol.

Celkom schválne meno odvážneho neuvádzame. Prečo by sme aj, keď spomedzi 137 žien, ktorých danosti ukazuje prehliadka, poznáme totožnosť iba jedinej – akejsi Ireny. Aj takto sa dá na výstavu pozerať.

„Ženský akt, klasický aj modernistický, je vo svojej podstate dosť problematický žáner, najmä pre nie celkom férovú distribúciou rolí a pohľadov, ktoré implikuje,“ hovorí Petra Hanáková.
Rozhovory babky s jej pätnásťročnou vnučkou

Diela devätnástich slovenských umelcov, napríklad Rudolfa Filu, Stanislava Filka, Ladislava Gudernu, Cypriána Majerníka, Petra Matejku, Andreja Barčíka, Ľudovíta Fullu či Alexa Mlynárčika, podrobuje náhľadu feministiek. Ich názory sú sprostredkované nápismi priamo pod dielami v podobe rozhovorov babky a jej pätnásťročnej vnučky.

„Dialógy, ktoré vzájomne vedú, odvážne, zaujímavo, spytujú obsahy obrazov, ale vnášajú do výstavy aj teoretické poznámky feminizmu. Postava babky napokon vždy pripomína, že všetky emocionálne väzby, ktoré nás spájajú a ovplyvňujú naše názory, sa odohrávajú v istých zabehnutých štruktúrach,“ hovorí Jana Cviková.

Dúfa, že reakcie na výstavu budú obojsmerne vyhranené, lebo „najhoršia je ľahostajnosť“.
Obdivovať môžu laici aj odborníci

Pozerať sa dá viacerými spôsobmi. Koniec koncov, ako hovorí Hanáková, vystavujúci, aj keď možno proti vlastnej vôli, sú tými najlepšími, ktorí sa na našej výtvarnej scéne objavili.

„Pohľad kunsthistorika aj diváka nepochybuje o tom, akú skvelú prácu autori odviedli. Na druhej strane, prečo situáciu neskomplikovať a nevnímať ich diela aj cez iný filter. Ten, vďaka ktorému je tu žena definovaná výsostne fyzickými vlastnosťami, stáva sa anonymkou, objektom bez individuálnych čŕt,“ dodáva.

Ani tretiu rovinu, a teda obmedzenie sa na prvoplánové vzhliadnutie „holých báb“, Hanáková nezatracuje. Možno si niekto prvýkrát všimne, že tu existuje čosi ako národná galéria.
Kto z koho, aj tak nakoniec vyhrá žena

Americká feministická skupina Guerrilla Girls sa koncom osemdesiatych rokov minulého storočia pýtala, či musia byť ženy nahé, aby sa dostali do Metropolitného múzea v New Yorku. Čísla ukázali, že kým drvivá väčšina aktov stvárňovala ženy, menej ako päť percent žien vystavovalo svoju tvorbu.

V Slovenskej národnej galérii malo od roku 1989 samostatné výstavy len dvanásť žien a 131 mužov.

V jednej z miestností je medzi plátnami zavesené aj rozmerné zrkadlo. Spoľahlivo ukáže, kto a ako sa do neho pozerá.

Je len dobré, že národná galéria sa stala miestom stretávania mnohých ľudí a rozličných názorov.

Jedným zo záverov tejto nevšednej výstavy by však pokojne mohlo byť aj zistenie Petry Hanákovej o množstve „nahotín“ v štátnych inštitúciách, „ktorých je najmä s ohľadom na zbierkové priority socializmu viac, ako by sme očakávali. Príťažlivosť nahej múzy bude asi večná, nepozná ideologické obmedzenia.“

 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.