2011
2010
2009
2008
2007
2006
 
   Výtvary
21. december 2006 17:00
 
Nedeľný ateliér pre dospelých
17. december 2006 16:00
 
Maľujeme medovníky
17. december 2006 16:00
 
Vyšla hviezda nad Betlehemom
17. december 2006 11:00
 
Sprievodné podujatia k výstave Bludní Holanďania
15. december 2006
 
Pozvánka na Vianočnú výstavu žiackých výtvarných prác
13. december 2006 09:15
 
Mikuláš V SNG
10. december 2006 14:00
 
Maľba Jána Želibského
7. december 2006 14:00
 
Pozvánka na nedeľné ateliéry do mlyna
26. november 2006 16:00
 
Novembrový operný podvečer
23. november 2006 17:00
 
Odborný program SNG na Nostalgia Expo 2006
16. november 2006 09:00
 
Zábava pre deti do päť rokov
13. november 2006
 
O pyšnej margarétke
11. november 2006 16:00
 
Späť do múzea (umenia)
9. november 2006 17:00
 
Keď v mlyne straší
29. október 2006 16:00
 
Jeden svet 2006
28. október 2006 - 29. október 2006
 
Kurátor a hosť na výstave Jindřich Štreit
Fotografie 1965 - 2005
Kalendáře pro Jindru Štreita

25. október 2006 16:00
 
Pozvánka do mlyna - Keď je v mlyne veselo
22. október 2006 16:00
 
Sprievodné podujatia k výstavám
v Schaubmarovom mlyne v Pezinku

30. september 2006 16:00
 
Septembrový operný podvečer
21. september 2006 17:00
 
Zvieratká zo ZOO
Cesta rozprávkovým mlynom

16. september 2006 16:00 - 17. september 2006 16:00
 
Autopoesis v Rádiu Devín
31. august 2006 18:00
 
Výtvary
16. august 2006 16:00
 
Letné prázdniny v SNG
15. august 2006 10:00 - 16. august 2006
 
Maľujme svoj autoportrét
25. jún 2006 15:00
 
Uzatvorenie Stálej expozície insitného umenia
23. jún 2006 - 2. júl 2006
 
ORNAMENTUM NOVUM
Zahraničný šperk v zbierke SNG

22. jún 2006 16:00
 
Na návšteve u slávneho strýka
19. jún 2006 17:30
 
Nedeľné lektorské výklady pre verejnosť na výstave Príbehy starého zákona
18. jún 2006 15:00
 
MDD v SNG v Bratislave
2. jún 2006 10:30
 
Pozvánka na derniéru výstavy Vladimír Havrilla
Medzi sci fi, slasťou a zenom

28. máj 2006 16:00
 
MDD v SNG na Zvolenskom zámku
28. máj 2006 09:30
 
Noc múzeí a galérií 2006 (2. ročník)
20. máj 2006 10:00
 
Májový operný podvečer
18. máj 2006 17:00
 
Maturitné práce ŠUV
15. máj 2006 - 31. máj 2006
 
Výstava Mária Uhorská sa blíži ku koncu
27. apríl 2006 16:00 - 30. apríl 2006 15:00
 
Výsledok výberového konania na pracovnú pozíciu Správca SNG Pezinok
24. apríl 2006 - 1. máj 2006
 
Prednáška M. Šugára - Sv. Mária Magdaléna - neznámy príbeh
23. apríl 2006 16:00
 
Verejný odpočet činnosti a hospodárenia SNG za rok 2005
19. apríl 2006 11:05
 
Nedeľný ateliér pre deti s rodičmi
19. marec 2006 15:00
 
Marcový operný podvečer
16. marec 2006 17:00
 
Kurátor predstavuje na výstave Mária Uhorská
9. marec 2006 16:00
 
Slávnostné ukončenie výstavy Slovenský mýtus
5. marec 2006 15:00
 
Polyfónia výrazu
2. marec 2006 16:00
 
Výberové konanie na pracovnú pozíciu: Správca SNG Pezinok
23. február 2006 - 20. marec 2006
 
Výberové konanie na pracovnú pozíciu: Kurátor zbierky úžitkového umenia a dizajnu 20. storočia
23. február 2006 - 20. marec 2006
 
Výberové konanie na pracovnú pozíciu: Vedúci/a investičného oddelenia
6. február 2006 - 17. marec 2006
 
Ladislav Mednyánszky zo zbierok Slovenskej národnej galérie.
27. január 2006 17:00
 
Výzva ministra kultúry SR Františka Tótha
23. január 2006 - 24. január 2006
 
Ad: Rozpačitý pokus o príbeh na slovenskú tému
23. január 2006 - 31. január 2006
 
Januárový operný podvečer
19. január 2006 17:00
 
Traja králi - SNG zatvorená
6. január 2006
 
Šťastný nový rok 2006
31. december 2005 - 1. január 2006
 
Neslýchané stretnutia Cypriána Majerníka
december 2005 - 17. január 2006
 
2005
 
Cyprián Majerník
 
Neslýchané stretnutia Cypriána Majerníka | Neslýchané stretnutia Cypriána Majerníka
 
Cyprián Majerník sa narodil 24. novembra 1909 Vo Veľkých Kostoľanoch, ale vo svojom rodisku prežil len detstvo. Štúdium na meštianskej škole absolvoval v Pezinku, potom nastúpil na strednú hospodársku školu v Košiciach (1924), v roku 1926 krátko navštevoval súkromnú maliarsku školu Gustáva Mallého v Bratislave.
Hoci so Slovenskom nikdy celkom nestratil kontakt, podstatná časť Majerníkovho nedlhého života sa spája s Prahou, kam prišiel v roku 1926 ako sedemnásťročný študovať maliarstvo na Akadémiu výtvarných umení. Praha sa pre mladého Majerníka stala oknom do sveta. Tu študoval; tu po prvý „naživo“ videl nielen špičkové diela starého českého i svetového umenia, ale aj obrazy P. Picassa, M. Chagalla či G. de Chirica; tu mal vlastnú výstavnú premiéru, keď svoje práce prezentoval na výročnej školskej výstave v roku 1930. Pražské prostredie bolo začiatkom 30. rokov dejiskom prvých hodnotení jeho tvorby. Z Prahy sa vydal za vidinou štúdií, vnemov, zážitkov a skúseností do Paríža a po návrate prežil v Prahe podstatných trinásť rokov svojho života, tešil sa i trápil, maliarsky zúročil tragické vojnové roky a napokon aj dobrovoľne ukončil svoju pozemskú púť.
Pri rekonštrukcii Majerníkovej tvorby a umeleckého odkazu prvý dostupný obrazový materiál predstavujú práce, prezentované na výstave pražskej akadémie v roku 1931, charakteristické silným vplyvom H. Matissa a A. Deraina. Pobyt v Paríži (1931/1932), sprevádzaný neuveriteľnými finančnými ťažkosťami, ba až existenčným zúfalstvom (o čom svedčí zachovaná korešpondencia), podstatným spôsobom poznamenal jeho tvorbu. Odzrkadlili sa v nej nové skúsenosti a podnetné inšpirácie – ako je zrejmé z celého radu kresieb a skíc z parížskeho prostredia – ale najmä dôverné zoznámenie sa s dielom Marca Chagalla (Dve madony, Teliatko, Svatba – Dve postavy z albumu, Morena, Dvorček a i.).
Prvá samostatná výstava tvorby Cypriána Majerníka, na ktorej autor predstavil kolekciu 37 olejov, gvašov a akvarelov, sa konala vo výstavnej sieni Elánu (pri Mazáčovom kníhkupectve v Spálenej ulici) v Prahe na jar roku 1935. Hodnotenie vo vtedajšej tlači bolo rozporné: kým českí recenzenti nešetrili chválou a označovali 25-ročného Majerníka po Fullovi a Galandovi za „velký příslib moderního slovenského malířství“ (Halo noviny, 17. 3. 1935), na Slovensku zaznievali najmä urazené a pobúrené tóny, ba i priame odmietanie „umeleckého paškvilu, falošnej grotesky, na ktorú nemožno vzťahovať vznešený titul umenia“. (Slovák, 24. 3. 1935)
Výstave paradoxne predchádzalo obdobie istého tápania, ba až tvorivej krízy, zreteľné pri pohľade na Majerníkovu maliarsku produkciu z roku 1934. Už vo frekventovaných, trocha drsných erotických motívoch (Milenci, Kankán) – definovaných prvým Majerníkovým monografistom Karlom Šourkom ako „... kompenzácia erotickej dezilúzie zo života a vysvetlenie Majerníkovho motívu unikania, ktorý sa neskôr stal vnútorným tematickým lešením jeho maľby“ – je citeľná istá povrchnosť maliarskeho spracovania, malebnosť stráca svoju výsadnosť, dovtedajšie vedúce obsahovo-formové postavenie (Ľudmila Peterajová). Spolu s badateľným posunom k zdôrazňovaniu grafickosti, aktuálne korešpondujúcom s autorovým vtedajším zameraním na novinovú kresbu a politickú karikatúru, predznamenáva ďalší vývoj Majerníkovho autorského konceptu.
Pod vplyvom rozličných okolností predstavuje rok 1936 pre Majerníka začiatok cesty, na ktorej plný úzkosti hľadá možnosť úniku zo slepej uličky osobnej i civilizačnej drámy, ktorým – ako tuší – bude musieť v nasledujúcom období čeliť. A tak postupne, maliarsky poučený F. Goyom a H. Daumierom, začína zaplňovať javisko sveta koňmi a jazdcami, klaunmi a krasojazdkyňami, maskami, vyhnancami, Don Quijotmi, zajatcami, utečencami a hliadkami, všetkými tými protagonistami „neslýchaných osudných stretnutí“ dobra, čestnosti a ušľachtilosti so zlom, pokrytectvom, zákernosťou a nízkosťou.
Napriek postupujúcej chorobe (skleróza multiplex) pripravil Majerník pre Alšovu sieň Umeleckej besedy na jeseň roku 1940 svoju druhú samostatnú autorskú výstavu. Úvod do katalógu napísal Jan Zrzavý a obrazy Cypriána Majerníka označil za diela „romantika zcela moderního rázu“, z ktorých vanie „docela zvláštní a osobitá poesie, vůně dobrodružství, tajemných a osudových setkání, dramatické napětí a očekávaní nějakého tragického zakončení“. Výstavu tvoril súbor 40 diel, od Bartolomejskej noci z roku 1936 až po práce celkom nové, z roku 1940.
Tvorba z posledného obdobia Majerníkovho života ohromuje svojím neuveriteľným rozsahom. Bez ohľadu na neustále zhoršujúci sa zdravotný stav, časté depresie a paralyzujúcu situáciu protektorátnych Čiech v zúriacom vojnovom ošiali Majerník vášnivo, obsesívne kreuje posledné dejstvo svojej verzie drámy ľudskej existencie. Maľuje zástupy mužov, žien a detí vedených mátožným jazdcom v ústrety smrti, varianty Dona Quijota, utečencov na člne či na vozoch ťahaných vychudnutými koníkmi, živé kostry v údesnom zástupe... Všetkým možno v očiach čítať strašné videnia z neslýchaných stretnutí. Posledné z týchto neslýchaných stretnutí – povedané slovami Dobroslava Chrobáka „... nevedno ktoré, autor nezanechal po ňom nijaký záznam“ – Cyprián Majerník 4. júla 1945 už neprežil.

Alexandra Homoľová

 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.