2011
2010
 
   Prehliadky súčasnej slovenskej maľby – Maľba po maľbe a Maľba 2010 v Slovenskej národnej galérii / Rádio Slovensko
23. december 2010
 
Výstava roka? Július Koller
21. december 2010
 
Horúcu polievku treba najprv pofúkať / SME
17. december 2010
 
Mladí maliari zaútočili na SNG / Pravda
9. december 2010
 
www.artalkweb.sk
8. december 2010
 
Holé baby – škandálik šitý na mieru? / www.slovenka.sk
29. október 2010
 
Holé baby v galérii / noveslovo.sk, 26. 10. 2010
26. október 2010
 
Slovenská vlna v Paríži / Pravda 19. 10. 2010
19. október 2010
 
Holé baby v SNG / Týždeň 18. 10. 2010
18. október 2010
 
Slovenská galéria tlačí umenie na web. Zriadila si na to špeciálnu stránku / Medialne.sk
Chcela by, aby sa o pár mesiacov pridali aj ďalšie galérie.

15. október 2010
 
Art & dizajn / Eva 11.10. 2010
11. október 2010
 
V galérii chýbajú babám gule / ina[k], 10. 10. 2010
10. október 2010
 
Holé baby sú už asi naozaj všade / SME, 8. 10. 2010
8. október 2010
 
Holé baby v galérii / TV JOJ, 17:00 hod., 6. 10. 2010
6. október 2010
 
Slovenská gotika si získala Paríž / Pravda 1. 10. 2010
1. október 2010
 
Gestá, body, sekundy / STV 2, Umenie 2010
26. september 2010
 
Francúzsko: Paríž: Slovenská gotika / STV Jednotka, 19:30hod. 15. 9. 2010
15. september 2010
 
Jazdec 4 / 2010
september 2010 - november 2010
 
Sme na najlepšej gotickej adrese sveta / SME, 27. 8. 2010
27. august 2010
 
Juraj Bartusz: Nezmestíme sa do kože / Pravda, 27. 8. 2010
27. august 2010
 
Slovenská gotika onedlho v Paríži / STV Jednotka, 19:30 hod. 23. 8. 2010
23. august 2010
 
Určil som si čas tvorby na jednu sekundu / SME, 23. 8. 2010
23. august 2010
 
Dvadsať rokov s umením Juraja Bartusza v Slovenskej národnej galérii / SME online
22. august 2010
 
Juraj Bartusz / STV / spravodajstvo
19. august 2010
 
Július Koller / art@antiques
jún 2010
 
Sám sebe som sa stal otáznikom / Sme, 30. 4. 2010
30. apríl 2010
 
Výstava diel Júliusa Kollera / Rádio Slovensko, 24. 4. 2010
24. apríl 2010
 
Július Koller - Vedecko-fantastické retrospektíva / Rádio Slovensko, 23. 4. 2010
23. apríl 2010
 
Umenie je kultúrou života, zdôrazňoval Július Koller / Pravda, 22. apríl 2010
22. apríl 2010
 
Július Koller na Rádiu FM
22. apríl 2010 - 20. jún 2010
 
Galéria plná otáznikov / Týždeň, 3. 5. 2010
 
Zlato a oheň zo Slovenska v Múzeu Chiny v Paríži / Literárny týždenník 22. 9. 2010
 
Slovenská národná galéria láka návštevníkov na Facebooku / Pravda 17. 3.2010
 
2009
2008
2007
2006
2005
 
Holé baby vtrhli do Slovenskej národnej galérie / Pravda, 6. októbra 2010
 
Jena Opoldusová
 
Holé baby
Necenzurované akty moderných majstrov

 
Musia byť ženy nahé, aby sa dostali do Slovenskej národnej galérie? Parafráza otázky americkej feministickej skupiny Guerrilla Girls a veľké plátno Cypriána Majerníka Ležiaci akt (Hanblivá) víta návštevníkov výstavy Holé baby, ktorú v utorok otvorili v Slovenskej národnej galérii. S podtitulom necenzurované akty moderných majstrov predstavuje stopäťdesiatpäť obrazov a kresieb devätnástich slovenských výtvarníkov 20. storočia. S feministickým komentárom.

* Sex, bolesť, šialenstvo a smrť. Patrí im pražské Rudolfinum

Obraz Eugena Nevana Pred predstavením s komentárom v bubline.
Obraz Eugena Nevana Pred predstavením s komentárom v bubline.
Autor: Ivan Majerský, Pravda

"Základný vzorec vizuálnej kultúry je nahá žena a oblečený muž. Ľahko odetá žena predáva auto, žena s veľkým výstrihom ponúka kávu. Dnes, keďže žijeme v dobe politicky korektnej, cítime, že s takýmto obrazom ženy to nie je celkom v poriadku.

Výstava predstavuje žáner - akt - ktorý je tradičný a stále vnímaný ako vysoký, zároveň však už nie je k ženám férový, politicky korektný. Obrazy sme dali na čítanie Jane Juráňovej a Jane Cvikovej z Aspektu. A cez ich interpretáciu sa vlastne odhalia limity a jednostrunnosť zaužívaného zobrazovania ženy, na ktorú sa pozerá, a oblečeného muža, ktorý ju maľuje. Ukazujeme teda v podstate sexistický žáner pohľadom feministiek, že by sa naň dnes malo alebo mohlo pozerať inak," povedala kurátorka výstavy Petra Hanáková.

Na obraze Ľudovíta Fullu Maliar a model sedí pred plátnom oblečený umelec. Maľuje nahú modelku. Vedľa plátna klasika slovenskej moderny a originálneho novátora je text. "Ľaľaďže, tohto predsa poznám z rozprávok, čo sme spolu čítavali! Veru, veru, rozprávky už poznáš, tak hádam v pätnástich znesieš aj akty." Jana Juráňová a Jana Cviková totiž nestvorili kunsthistorickú kritiku. Svoje názory na akty moderných majstrov ponúkajú vo forme fingovaného rozhovoru starej mamy, ktorá sa vrátila z emigrácie, a vnučky, ktorá kladie naivné a zvedavé otázky.

Nad kolážou Alexa Mlynarčíka Arc de Triomphe, ktorá konfrontuje fragment nahého ženského tela s diaľnicou, nad ktorou je rozkročený, vedú iný dialóg. "Kukni, zase holé cice, holé rice... Kukuk - táto je priam Víťazný oblúk. Ktovie, kto nad kým zvíťazil. Zdá sa, že mužská kultúra penetrovala ženskú prírodu. A kto prehral?" Pred obrazom Rudolfa Krivoša Toaleta začínajú inú tému. "Prečo sa tá ženská toľko umýva? To sa tak zašpinila, keď vysedávala v tráve? Lebo je stelesnením nečistoty... A model musí byť čistý? No veď pozri! Celý jej príbeh sa odohráva v lavóre. To si veľmi nezapláva - ani len tie prsia."

Konfrontácia obrazov a komentára je tak trochu hodenou rukavicou. Ponúka nové pohľady, inšpiruje, provokuje, kladie otázky, vyvoláva pochybnosti. V každom prípade nenechá nikoho ľahostajným. "Do textov sme vpašovali aj teoretické odkazy. Kto chce, ten ich tam nájde," spomenula Jana Cviková. Občas sa ani netreba trápiť s hľadaním. Teóriu hlásajú slová, písané veľkými písmenami.

"Smrť krásnej ženy je tá najpoetickejšia téma na svete." Hlásajú bubliny nad dvojicou obrazov Cypriána Majerníka. Na jednom čaká prostitútka, sediaca na posteli, na svojho zákazníka. Na druhom - s názvom Milenci na periférii - si muž umýva zakrvavené ruky, z mŕtveho ženského tela tečie krv a rozlieva sa po dlážke. Aj temný rozmer možno objaviť na výstave aktov.

Zbierky slovenských galérií sú bohaté na obrazy nahých žien. Hoci pôvodne uvažovala kurátorka Petra Hanáková o tom, že ukáže od dobrých majstrov aj horšie diela, napokon sa zamerala na kvalitu. A na to, aby dvojici feministiek ponúkla pestrú paletu aktov. "Zámerne som zvolila bulvárny názov výstavy Holé baby. Klasického návštevníka možno pobúri - čo už aj Slovenská národná galéria sa podkladá? Je na divákovi, či odčíta len prvú vrstvu, proste uvidí pekné ženy od dobrých majstrov. Mám však pocit, že výstava je taká vrstevnatá, že má šancu byť pre viacerých návštevníkov zaujímavá a viacerých zasa naštvať," dodala Petra Hanáková.

Výstava Holé baby - necenzurované akty moderných majstrov provokuje. Inšpiratívnym spojeným obrazu a textu prináša iný pohľad na využívanie či zneužívanie nahého ženského tela vo vizuálnej kultúre. Ponúka dialóg, vtipný i pichľavý. V Slovenskej národnej galérii bude do 28. novembra.

 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.