2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
 
   Šťastný nový rok 2006
31. december 2005 - 1. január 2006
 
Ilustrácie ā la Grandville
20. december 2005
 
Vianočný koncert
15. december 2005 17:30
 
Vianoce v Strážkach
14. december 2005 - 15. december 2005
 
Fotoreportáž z Vianočných tvorivých dielní
9. december 2005 - 24. december 2005
 
SNG dokorán - Miesto portrétu v súčasnom výtvarnom umení
8. december 2005 15:30
 
Vianočná výstava
8. december 2005 09:15 - 30. december 2005
 
Pozvánka na Vianočné tvorivé dielne
8. december 2005 09:15
 
NOSTALGIA expo
7. december 2005 - 11. december 2005
 
Mikuláš v SNG
4. december 2005 15:00
 
Neslýchané stretnutia Cypriána Majerníka
december 2005 - 17. január 2006
 
Novembrový operný podvečer
24. november 2005 17:00
 
SNG - otvorená
17. november 2005
 
Uzatvorenie stálej expozície - Umenie 19. storočia na Slovensku
15. november 2005 - december 2005
 
Pozvánka na nedeľné ateliéry
13. november 2005 15:00
 
SNG dokorán - K problematike kryptoportrétov cisára Žigmunda Luxemburského
10. november 2005 16:00
 
SNG dokorán - Barokový oltár. Tradícia - priestor - tvorca - zázrak
8. november 2005 16:30
 
Jeseň v Strážkach - tvorivá dielňa
8. november 2005
 
Pozvánka - Akvizície SNG 1989 - 2001. Moderné a súčasné umenie
3. november 2005 17:00
 
Sviatok všetkých svätých - SNG zatvorená
1. november 2005
 
Pozvánka - Mýtus Juraj Jánošík alebo Jánošíkománia v slovenskom výtvarnom umení
29. október 2005 15:00
 
SNG v Budapešti
24. október 2005
 
Jedinečná krajina.Taliansko, fotografie 1900–2000
21. október 2005
 
Galéria insitného umenia v Pezinku - zatvorená
21. október 2005 - 28. október 2005
 
Život a dielo slovenských umelcov (Slovenský mýtus) - zrušené!
20. október 2005
 
Krajina naša - poznám ťa?
16. október 2005 15:00
 
Integračný deň v SNG
10. október 2005 - október 2005
 
Noc strachu a smiechu 5
8. október 2005 18:30
 
Fulla a kubizmus II
7. október 2005 09:00
 
Rok eucharistie - sprístupnenie výstavy
7. október 2005 - október 2005
 
Ilustrácie ā la Grandville
5. október 2005
 
Kurátor a hosť k výstave Mária Bartuszová
2. október 2005 16:00
 
SNG ide do rekonštrukcie
október 2005 - december 2005
 
Výhercovia súťaže o vstupenky na otvorenie výstavy Slovenský mýtus
29. september 2005
 
Výsledok výberového konania na pracovnú pozíciu Riaditeľ Komunikačného centra
26. september 2005 - október 2005
 
Nepýtaj sa na svoj osud... Život a dielo Karola Vaculíka
22. september 2005 17:15
 
Septembrový operný podvečer
22. september 2005 17:00
 
Koloman Sokol v Budapešti
15. september 2005 17:00 - 30. október 2005
 
Výberové konanie na prac. pozíciu: riaditeľ Komunikačného centra
2. september 2005
 
Posledná rozlúčka s Ester Martinčekovou-Šimerovou
12. august 2005
 
Rekonštrukcia a modernizácia areálu SNG v Bratislave. Výstava súťažných návrhov
11. august 2005 - 30. september 2005
 
Výsledky súťaže návrhov
18. júl 2005
 
Môj farebný svet - vernisáž výstavy
14. júl 2005 17:00
 
Mimoriadna tlačová konferencia
12. júl 2005 11:00
 
Tvorivé leto v mlyne
9. júl 2005 - 16. júl 2005
 
Koncert Laca Lučeniča a skupiny Satisfactory
8. júl 2005 20:00
 
Sviatok sv. Cyrila a sv. Metoda - SNG otvorená
5. júl 2005
 
Hodina s ministrom kultúry Františkom Tóthom v SNG
3. júl 2005 15:00
 
Vyhodnotenie súťaže
1. júl 2005
 
Ladislav Mednyánszky zo zbierok Slovenskej národnej galérie - vernisáž výstavy
30. jún 2005 17:00
 
Zámocké hry zvolenské - operná časť
25. jún 2005 - 2. júl 2005
 
Socha piešťanských parkov - vernisáž výstavy
24. jún 2005 16:30
 
Výhercovia súťaže
20. jún 2005
 
Mýty a rituály - vernisáž výstavy
18. jún 2005 15:00
 
Vernisáž výstavy Model světa/Quadrophonia
10. jún 2005 17:00
 
Zámocké hry zvolenské - činoherná časť
10. jún 2005 - 22. jún 2005
 
Rekonštrukcia a modernizácia areálu SNG – Súťaž návrhov
8. jún 2005
 
MDD v SNG
3. jún 2005 10:30
 
SNG dokorán - Sebaprezentácia umelca. Autobiografická autenticita verzus zapožičaná identita (K problematike umenia 20. storočia)
1. jún 2005
 
Vitajte na novej web stránke SNG
jún 2005
 
 
Cyprián Majerník
 
Neslýchané stretnutia Cypriána Majerníka | Neslýchané stretnutia Cypriána Majerníka
 
Cyprián Majerník sa narodil 24. novembra 1909 Vo Veľkých Kostoľanoch, ale vo svojom rodisku prežil len detstvo. Štúdium na meštianskej škole absolvoval v Pezinku, potom nastúpil na strednú hospodársku školu v Košiciach (1924), v roku 1926 krátko navštevoval súkromnú maliarsku školu Gustáva Mallého v Bratislave.
Hoci so Slovenskom nikdy celkom nestratil kontakt, podstatná časť Majerníkovho nedlhého života sa spája s Prahou, kam prišiel v roku 1926 ako sedemnásťročný študovať maliarstvo na Akadémiu výtvarných umení. Praha sa pre mladého Majerníka stala oknom do sveta. Tu študoval; tu po prvý „naživo“ videl nielen špičkové diela starého českého i svetového umenia, ale aj obrazy P. Picassa, M. Chagalla či G. de Chirica; tu mal vlastnú výstavnú premiéru, keď svoje práce prezentoval na výročnej školskej výstave v roku 1930. Pražské prostredie bolo začiatkom 30. rokov dejiskom prvých hodnotení jeho tvorby. Z Prahy sa vydal za vidinou štúdií, vnemov, zážitkov a skúseností do Paríža a po návrate prežil v Prahe podstatných trinásť rokov svojho života, tešil sa i trápil, maliarsky zúročil tragické vojnové roky a napokon aj dobrovoľne ukončil svoju pozemskú púť.
Pri rekonštrukcii Majerníkovej tvorby a umeleckého odkazu prvý dostupný obrazový materiál predstavujú práce, prezentované na výstave pražskej akadémie v roku 1931, charakteristické silným vplyvom H. Matissa a A. Deraina. Pobyt v Paríži (1931/1932), sprevádzaný neuveriteľnými finančnými ťažkosťami, ba až existenčným zúfalstvom (o čom svedčí zachovaná korešpondencia), podstatným spôsobom poznamenal jeho tvorbu. Odzrkadlili sa v nej nové skúsenosti a podnetné inšpirácie – ako je zrejmé z celého radu kresieb a skíc z parížskeho prostredia – ale najmä dôverné zoznámenie sa s dielom Marca Chagalla (Dve madony, Teliatko, Svatba – Dve postavy z albumu, Morena, Dvorček a i.).
Prvá samostatná výstava tvorby Cypriána Majerníka, na ktorej autor predstavil kolekciu 37 olejov, gvašov a akvarelov, sa konala vo výstavnej sieni Elánu (pri Mazáčovom kníhkupectve v Spálenej ulici) v Prahe na jar roku 1935. Hodnotenie vo vtedajšej tlači bolo rozporné: kým českí recenzenti nešetrili chválou a označovali 25-ročného Majerníka po Fullovi a Galandovi za „velký příslib moderního slovenského malířství“ (Halo noviny, 17. 3. 1935), na Slovensku zaznievali najmä urazené a pobúrené tóny, ba i priame odmietanie „umeleckého paškvilu, falošnej grotesky, na ktorú nemožno vzťahovať vznešený titul umenia“. (Slovák, 24. 3. 1935)
Výstave paradoxne predchádzalo obdobie istého tápania, ba až tvorivej krízy, zreteľné pri pohľade na Majerníkovu maliarsku produkciu z roku 1934. Už vo frekventovaných, trocha drsných erotických motívoch (Milenci, Kankán) – definovaných prvým Majerníkovým monografistom Karlom Šourkom ako „... kompenzácia erotickej dezilúzie zo života a vysvetlenie Majerníkovho motívu unikania, ktorý sa neskôr stal vnútorným tematickým lešením jeho maľby“ – je citeľná istá povrchnosť maliarskeho spracovania, malebnosť stráca svoju výsadnosť, dovtedajšie vedúce obsahovo-formové postavenie (Ľudmila Peterajová). Spolu s badateľným posunom k zdôrazňovaniu grafickosti, aktuálne korešpondujúcom s autorovým vtedajším zameraním na novinovú kresbu a politickú karikatúru, predznamenáva ďalší vývoj Majerníkovho autorského konceptu.
Pod vplyvom rozličných okolností predstavuje rok 1936 pre Majerníka začiatok cesty, na ktorej plný úzkosti hľadá možnosť úniku zo slepej uličky osobnej i civilizačnej drámy, ktorým – ako tuší – bude musieť v nasledujúcom období čeliť. A tak postupne, maliarsky poučený F. Goyom a H. Daumierom, začína zaplňovať javisko sveta koňmi a jazdcami, klaunmi a krasojazdkyňami, maskami, vyhnancami, Don Quijotmi, zajatcami, utečencami a hliadkami, všetkými tými protagonistami „neslýchaných osudných stretnutí“ dobra, čestnosti a ušľachtilosti so zlom, pokrytectvom, zákernosťou a nízkosťou.
Napriek postupujúcej chorobe (skleróza multiplex) pripravil Majerník pre Alšovu sieň Umeleckej besedy na jeseň roku 1940 svoju druhú samostatnú autorskú výstavu. Úvod do katalógu napísal Jan Zrzavý a obrazy Cypriána Majerníka označil za diela „romantika zcela moderního rázu“, z ktorých vanie „docela zvláštní a osobitá poesie, vůně dobrodružství, tajemných a osudových setkání, dramatické napětí a očekávaní nějakého tragického zakončení“. Výstavu tvoril súbor 40 diel, od Bartolomejskej noci z roku 1936 až po práce celkom nové, z roku 1940.
Tvorba z posledného obdobia Majerníkovho života ohromuje svojím neuveriteľným rozsahom. Bez ohľadu na neustále zhoršujúci sa zdravotný stav, časté depresie a paralyzujúcu situáciu protektorátnych Čiech v zúriacom vojnovom ošiali Majerník vášnivo, obsesívne kreuje posledné dejstvo svojej verzie drámy ľudskej existencie. Maľuje zástupy mužov, žien a detí vedených mátožným jazdcom v ústrety smrti, varianty Dona Quijota, utečencov na člne či na vozoch ťahaných vychudnutými koníkmi, živé kostry v údesnom zástupe... Všetkým možno v očiach čítať strašné videnia z neslýchaných stretnutí. Posledné z týchto neslýchaných stretnutí – povedané slovami Dobroslava Chrobáka „... nevedno ktoré, autor nezanechal po ňom nijaký záznam“ – Cyprián Majerník 4. júla 1945 už neprežil.

Alexandra Homoľová

 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.