2011
2010
2009
 
   Verejný odpočet činnosti a hospodárenia
Slovenskej národnej galérie za rok 2009

27. apríl 2010 10:30
 
Čaro vianočnej piesne
16. december 2009 18:00
 
Mikuláš v mlyne
6. december 2009 15:00
 
Mikuláš v SNG
5. december 2009 15:00
 
PF 2010
december 2009 - január 2010
 
Taliansky operný podvečer
26. november 2009 17:00
 
Súšasná piesňová tvorba II.
18. november 2009 18:00
 
Posledná možnosť navštíviť výstavu Bruselský sen!
15. november 2009
 
Hudba a obrazy
Laco Teren: Terenova víťazná vlajka

10. november 2009 19:00
 
Filmové večery v SNG
10. november 2009 18:00
 
Pozvánka do Schaubmarovho mlyna
na november 2009

8. november 2009 15:00
 
Juraj Bartoš - výklad
29. október 2009 17:00
 
Momento musicale
Stretnutia so slovenskou vokálnou budúcnosťou

28. október 2009 18:00
 
Hudba medzi obrazmi
21. október 2009 18:00
 
Nedeľné ateliéry pre deti s rodičmi
18. október 2009 15:00
 
Komentovaná prehliadka výstavy
Mudroch & Mudroch

15. október 2009 17:00
 
Pozvánka do Schaubmarovho mlyna
11. október 2009 16:00
 
Prehliadka výstavy s kurátor. komentárom - Bruselský sen - pozvánka na utorok!
6. október 2009 15:30
 
Koncert združenia Soozvuk v SNG
16. september 2009 18:00
 
Taliansky operný podvečer
10. september 2009 17:00
 
Katalóg Osemdesiate - už v predaji!
30. august 2009 - august 2009
 
Čo môžete vidieť v lete na Zvolenskom zámku
august 2009
 
Stretnutia s architektom Vladimírom Dedečkom a jeho projektami
10. júl 2009 - 17. júl 2009
 
Pozvánka na stretnutie s Mirom Švolíkom v rámci cyklu Fiktívne svety
3. júl 2009 17:00
 
Fiktívne svety/Inscenovaná fotografia
3. júl 2009 17:00
 
Prehliadka dokumentov a hraných filmov k výstave Osemdesiate...
23. jún 2009 18:00
 
Domov a svet/y Ľudovíta Fullu
19. jún 2009 - 31. október 2009
 
Tu a tam
Svet umenia očami detí

29. máj 2009 10:30
 
Medzinárodný deň detí v SNG
29. máj 2009
 
Jubilejný Taliansky operný podvečer
28. máj 2009 17:00
 
Suterén - lekcia z INEJ KREATIVITY
27. máj 2009 17:00
 
Pozvánka na lektorské nedeľné ateliéry pre deti s rodičmi
24. máj 2009 15:00 - 14. jún 2009
 
Prednáška - NL Architects
18. máj 2009 19:00
 
Noc múzeí a galérií v Pezinku
16. máj 2009 10:00
 
Noc múzeí a galérií vo Zvolene
16. máj 2009 10:00
 
Noc múzeí a galérií v Strážkach
16. máj 2009 10:00
 
Noc múzeí a galérií v Ružomberku
16. máj 2009 09:00
 
Noc múzeí a galérií v Bratislave
16. máj 2009
 
Aktuálny program akcií v Schaubmarovom mlyne
na máj 2009

10. máj 2009 16:00
 
Ťažké časy alebo zlatý vek?
(O podobách baroka na východnom Slovensku)

7. máj 2009 - 5. júl 2009
 
Pozvánka na komentovanú prehliadku výstavy
Osemdesiate...

6. máj 2009 17:00
 
Momento musicale
Stretnutia so slovenskou vokálnou budúcnosťou

29. apríl 2009 18:00
 
Pozvánka na komentovanú prehliadku výstavy
Franz Storno starší (1821 - 1907)

29. apríl 2009 16:00
 
Július Koller – U.F.O.-naut?
23. apríl 2009 - 26. apríl 2009
 
Hudba a obrazy
Rozprávanie o obrazoch a komorný koncert

21. apríl 2009 19:15
 
Komorný koncert Slovenskej filharmónie z cyklu Hudobná mozaika v priestoroch Slovenskej národnej galérie
14. apríl 2009 19:15
 
Sprievodný program k výstave Osemdesiate...
7. apríl 2009 - 30. august 2009
 
Aprílová pozvánka do SNG v Pezinku
5. apríl 2009 16:00
 
Taliansky operný podvečer
26. marec 2009 17:00
 
Umelecké dielo stárne, a my sa oňho staráme
22. marec 2009 15:00
 
Derniéra výstavy - NONKONFORMISTI
DRUHÁ RUSKÁ AVANTGARDA 1955 - 1988 zbierka bar-gera

22. február 2009 16:00
 
Prehliadka ruských filmov - Solovecká moc
18. február 2009 18:00
 
Eva Kmentová - výklad k výstave
17. február 2009 16:00
 
Valentínske srdiečka
8. február 2009 15:00
 
Koncert z cyklu slovenskej filharmónie
Hudba a obrazy

3. február 2009 19:00
 
Taliansky operný podvečer
29. január 2009 17:00
 
Kurátor predstavuje...Počul som spievať anjela
25. január 2009 16:00
 
Prehliadka ruských filmov - tento týždeň Výrastkovia
21. január 2009 18:00
 
Výstava Šiesty zmysel divadla - Sprievodný program
17. január 2009 16:00
 
Koniec roka 2008 - šťastný rok 2009
31. december 2008
 
Eva Kmentová - sprístupnenie výstavy
18. december 2008 10:00
 
2008
2007
2006
2005
 
Cyprián Majerník
 
Neslýchané stretnutia Cypriána Majerníka | Neslýchané stretnutia Cypriána Majerníka
 
Cyprián Majerník sa narodil 24. novembra 1909 Vo Veľkých Kostoľanoch, ale vo svojom rodisku prežil len detstvo. Štúdium na meštianskej škole absolvoval v Pezinku, potom nastúpil na strednú hospodársku školu v Košiciach (1924), v roku 1926 krátko navštevoval súkromnú maliarsku školu Gustáva Mallého v Bratislave.
Hoci so Slovenskom nikdy celkom nestratil kontakt, podstatná časť Majerníkovho nedlhého života sa spája s Prahou, kam prišiel v roku 1926 ako sedemnásťročný študovať maliarstvo na Akadémiu výtvarných umení. Praha sa pre mladého Majerníka stala oknom do sveta. Tu študoval; tu po prvý „naživo“ videl nielen špičkové diela starého českého i svetového umenia, ale aj obrazy P. Picassa, M. Chagalla či G. de Chirica; tu mal vlastnú výstavnú premiéru, keď svoje práce prezentoval na výročnej školskej výstave v roku 1930. Pražské prostredie bolo začiatkom 30. rokov dejiskom prvých hodnotení jeho tvorby. Z Prahy sa vydal za vidinou štúdií, vnemov, zážitkov a skúseností do Paríža a po návrate prežil v Prahe podstatných trinásť rokov svojho života, tešil sa i trápil, maliarsky zúročil tragické vojnové roky a napokon aj dobrovoľne ukončil svoju pozemskú púť.
Pri rekonštrukcii Majerníkovej tvorby a umeleckého odkazu prvý dostupný obrazový materiál predstavujú práce, prezentované na výstave pražskej akadémie v roku 1931, charakteristické silným vplyvom H. Matissa a A. Deraina. Pobyt v Paríži (1931/1932), sprevádzaný neuveriteľnými finančnými ťažkosťami, ba až existenčným zúfalstvom (o čom svedčí zachovaná korešpondencia), podstatným spôsobom poznamenal jeho tvorbu. Odzrkadlili sa v nej nové skúsenosti a podnetné inšpirácie – ako je zrejmé z celého radu kresieb a skíc z parížskeho prostredia – ale najmä dôverné zoznámenie sa s dielom Marca Chagalla (Dve madony, Teliatko, Svatba – Dve postavy z albumu, Morena, Dvorček a i.).
Prvá samostatná výstava tvorby Cypriána Majerníka, na ktorej autor predstavil kolekciu 37 olejov, gvašov a akvarelov, sa konala vo výstavnej sieni Elánu (pri Mazáčovom kníhkupectve v Spálenej ulici) v Prahe na jar roku 1935. Hodnotenie vo vtedajšej tlači bolo rozporné: kým českí recenzenti nešetrili chválou a označovali 25-ročného Majerníka po Fullovi a Galandovi za „velký příslib moderního slovenského malířství“ (Halo noviny, 17. 3. 1935), na Slovensku zaznievali najmä urazené a pobúrené tóny, ba i priame odmietanie „umeleckého paškvilu, falošnej grotesky, na ktorú nemožno vzťahovať vznešený titul umenia“. (Slovák, 24. 3. 1935)
Výstave paradoxne predchádzalo obdobie istého tápania, ba až tvorivej krízy, zreteľné pri pohľade na Majerníkovu maliarsku produkciu z roku 1934. Už vo frekventovaných, trocha drsných erotických motívoch (Milenci, Kankán) – definovaných prvým Majerníkovým monografistom Karlom Šourkom ako „... kompenzácia erotickej dezilúzie zo života a vysvetlenie Majerníkovho motívu unikania, ktorý sa neskôr stal vnútorným tematickým lešením jeho maľby“ – je citeľná istá povrchnosť maliarskeho spracovania, malebnosť stráca svoju výsadnosť, dovtedajšie vedúce obsahovo-formové postavenie (Ľudmila Peterajová). Spolu s badateľným posunom k zdôrazňovaniu grafickosti, aktuálne korešpondujúcom s autorovým vtedajším zameraním na novinovú kresbu a politickú karikatúru, predznamenáva ďalší vývoj Majerníkovho autorského konceptu.
Pod vplyvom rozličných okolností predstavuje rok 1936 pre Majerníka začiatok cesty, na ktorej plný úzkosti hľadá možnosť úniku zo slepej uličky osobnej i civilizačnej drámy, ktorým – ako tuší – bude musieť v nasledujúcom období čeliť. A tak postupne, maliarsky poučený F. Goyom a H. Daumierom, začína zaplňovať javisko sveta koňmi a jazdcami, klaunmi a krasojazdkyňami, maskami, vyhnancami, Don Quijotmi, zajatcami, utečencami a hliadkami, všetkými tými protagonistami „neslýchaných osudných stretnutí“ dobra, čestnosti a ušľachtilosti so zlom, pokrytectvom, zákernosťou a nízkosťou.
Napriek postupujúcej chorobe (skleróza multiplex) pripravil Majerník pre Alšovu sieň Umeleckej besedy na jeseň roku 1940 svoju druhú samostatnú autorskú výstavu. Úvod do katalógu napísal Jan Zrzavý a obrazy Cypriána Majerníka označil za diela „romantika zcela moderního rázu“, z ktorých vanie „docela zvláštní a osobitá poesie, vůně dobrodružství, tajemných a osudových setkání, dramatické napětí a očekávaní nějakého tragického zakončení“. Výstavu tvoril súbor 40 diel, od Bartolomejskej noci z roku 1936 až po práce celkom nové, z roku 1940.
Tvorba z posledného obdobia Majerníkovho života ohromuje svojím neuveriteľným rozsahom. Bez ohľadu na neustále zhoršujúci sa zdravotný stav, časté depresie a paralyzujúcu situáciu protektorátnych Čiech v zúriacom vojnovom ošiali Majerník vášnivo, obsesívne kreuje posledné dejstvo svojej verzie drámy ľudskej existencie. Maľuje zástupy mužov, žien a detí vedených mátožným jazdcom v ústrety smrti, varianty Dona Quijota, utečencov na člne či na vozoch ťahaných vychudnutými koníkmi, živé kostry v údesnom zástupe... Všetkým možno v očiach čítať strašné videnia z neslýchaných stretnutí. Posledné z týchto neslýchaných stretnutí – povedané slovami Dobroslava Chrobáka „... nevedno ktoré, autor nezanechal po ňom nijaký záznam“ – Cyprián Majerník 4. júla 1945 už neprežil.

Alexandra Homoľová

 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.