2011
2010
2009
2008
2007
 
   V Slovenskej národnej galérii je do marca sprístupnená výstava Stratený čas? (20. 12. SME)
O komunizme na plné pecky

20. december 2007
 
Cena pre kurátorku Zoru Rusinovú [SME 07/12/2007]
7. december 2007
 
Stratený čas? Nie, len trochu zabudnutý [HN 19/11/2007]
19. november 2007
 
Stratený čas? Určite nie! [SLOVO 14/11/2007]
14. november 2007
 
Komunistická pohľadnica s Darou Rolins: Nie žart, ale upútavka
4. november 2007
 
Schaubmarovci v mlyne (Pezinčan)
november 2007 - december 2007
 
Riskovať sa dá – aj v umení
4. október 2007
 
ATELIÉR (HN 06/09/2007)
6. september 2007
 
Analógová kontrarevolúcia (Domino efekt 22/08/2007)
22. august 2007
 
Netypická výstava v SNG v Bratislave (Rádio Slovensko, 12:00 15/08/2007)
14. august 2007
 
Insita má čaro ( Insita má čaro (PRAVDA 14/07/2007)
14. júl 2007
 
AD RICHARD GREGOR: PARADOX LESA DELFÍNOV .týždeň 25/2007 (Týždeň 02/07/2007)
2. júl 2007
 
Grand Prix Insita putuje do Poľska
26. jún 2007
 
Paradox lesa delfínov ( Týždeň (18/06/2007)
18. jún 2007
 
Moravská galéria prináša dielo Andyho Warhola (Žurnál 07/06/2007)
7. jún 2007
 
Obrazy nielen pre oči (Mosty 05/06/2007)
5. jún 2007
 
Kresby lákali zberateľov (PRAVDA 02/06/2007)
2. jún 2007
 
Bočkayove obrazy klamú zrak (PRAVDA 19/04/2007)
19. apríl 2007
 
Hockney? Výnimočný zážitok (PRAVDA 14/04/2007)
14. apríl 2007
 
Sýty stôl nasýti (dušu) (2007-03-31)
31. marec 2007
 
Inakosť v Slovenskej národnej galérii (Mosty 27/03/2007)
27. marec 2007
 
Ako robil maliar Hockney grafiky (PRAVDA 24/03/2007)
24. marec 2007
 
Cítim sa modro. Aleš (SME, 22/03/2007)
22. marec 2007
 
Zabudnite na horúce L. A. (SME 22/03/2007)
22. marec 2007
 
Všetko najlepšie, Hockney! (HN 19/03/2007)
19. marec 2007
 
Bludní Holanďania stále lákajú (PRAVDA 07/03/2007)
7. marec 2007
 
Umenie nemôže žiť vo vzduchoprázdne (Parlamentný kuriér 22/01/2007)
22. január 2007
 
Tvorba Aleša Votavu v Esterházyho paláci (Bratislavské noviny 18/01/2007)
18. január 2007
 
Oko stĺpkom (TV OKO 18/01/2007)
18. január 2007
 
Riskantná forma provokuje (PRAVDA 18/08/2007)
 
Stratený čas? Určite nie! [SLOVO 14/11/2007]
 
2006
2005
 
Sme na najlepšej gotickej adrese sveta / SME, 27. 8. 2010
27. august 2010
 
Autor: Alexander Balogh
 
Zlatom a ohňom. Umenie Slovenska na konci stredoveku
D´OR ET DE FEU. L´ART EN SLOVAQUIE A LA FIN DU MOYEN AGE

 
Slovenská národná galéria pripravuje v Paríži veľkolepú výstavu slovenského umenia konca stredoveku.
Prvá rozsiahla panoráma stredoveku na Slovensku predstaví od polovice septembra na výstave Zlatom a ohňom v parížskom Múzeu Cluny šesťdesiatšesť exponátov neskorej gotiky.
Bratislava. „Na svete neexistuje lepšia adresa na vystavovanie gotiky, " pochvaľuje si kurátor zbierky gotického umenia Slovenskej národnej galérie Dušan Buran miesto, kde v polovici septembra otvoria výstavu Zlatom a ohňom (Umenie Slovenska koncom stredoveku).
Šťastie s Ukrižovaným
Tým miestom je parížske Múzeum Cluny - Národné múzeum stredoveku, kde sú už v plnom prúde prípravy na prezentáciu veľkolepého projektu práve v réžii Dušana Burana.
„Výstava predstaví 66 pokladov historického dedičstva, ktoré umožnia priamo v kolíske gotiky spoznať umenie Slovenska z konca stredoveku. " Zhruba tretina exponátov je zo zbierky gotického umenia SNG, ktorá je najdôležitejšou kolekciou svojho druhu na Slovensku.
Ďalšie exponáty pochádzajú z viacerých domácich i zahraničných múzeí a galérií. A prvýkrát a výnimočne aj z cirkevných inštitúcií. „Niektoré boli ústretové, inokedy boli rokovania o výpožičkách náročné a niekde sme aj nepochodili, " hovorí kurátor.
„Ale mali sme aj šťastie. Unikátny Ukrižovaný z Kežmarku od Majstra Pavla z Levoče, ktorý sa inak nepožičiava, je práve pre opravu kostola demontovaný, a tak cestuje do Paríža. "
Len originály
Od Majstra Pavla z Levoče, ktorý je najvýznamnejším predstaviteľom našej sochárskej gotiky, budú v Cluny vystavené aj ďalšie diela požičané z Prešova a Bardejova. Sochy dominujú celej expozícii, malieb, veľmi chúlostivých na prepravu, je okolo dvadsať, kolekciu dopĺňajú zlatnícke diela, hlavne kalichy a monštrancie, a tiež niekoľko vzácnych rukopisov. Všetko sú originály.
„Výber exponátov ohraničuje rozpätie asi siedmich desaťročí, od polovice 15. storočia do tridsiatych rokov 16. storočia. " Ide teda o neskorú gotiku, obdobie, ktoré bolo aj z umeleckohistorického hľadiska najbohatšie a kvalitatívne najvýznamnejšie v celej strednej Európe.
Múzeum Cluny, ktoré je v Latinskej štvrti francúzskej metropoly, stojí na mieste bývalých kúpeľov. „Naša expozícia bude vo veľkej stredovekej sále s rozlohou 370 štvorcových metrov. Víťaz súťaže na architektonické riešenie výstavy, ktorý vzišiel z dvanástich účastníkov, ponúkol moderný projekt, a tak očakávam atraktívne napätie medzi veľmi súčasnou inštaláciou a mystickou atmosférou stredovekých artefaktov, " hovorí kurátor.
Výnimočnosť priestoru priniesla aj nečakané problémy.
„Do stien nemožno pribiť ani jediný špendlík, a tak sa celá výstava do monumentálnej sály doslova vloží. "
Atraktívna konfrontácia s domácou gotikou
Termín výstavy, ku ktorej Slovenská národná galéria pripravila aj podklady pre katalóg, bol z praktických dôvodov zladený s časom rekonštrukcie Vodných kasární SNG, a hoci sa tieto práce opäť odložili, slovenská gotika sa predstaví v Paríži v pôvodnom čase od 15. septembra do 11. januára 2011.
„Tento termín nám prináša významný bonus - súbežne bude totiž v parížskom Grand Palais výstava Francúzsko 1500 (Medzi stredovekom a renesanciou). Pre ňu tam príde odborná i široká verejnosť z celého sveta a pri tej príležitosti si pozrie aj našu výstavu, " dodáva Dušan Buran.
Alexander Balogh
Do stien nemožno pribiť ani špendlík, a tak sa celá výstava do stredovekej sály doslova vloží.
Dušan Buran

 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.